A Pókember nálunk is tömegeket vonzott |
A vetítőtermek kihasználtsági adatai
mégis csökkenő tendenciát mutatnak,
elsősorban a fővárosban. Az elmúlt
időszakban ugyanis több multiplex is megnyílt a
fővárosban, a kapacitásbővülést pedig
nem követte egyenes arányban a nézőszám
növekedése. A Mammut mozi kiegészült egy
második részleggel, s a MOM Parkban egy új
üzemeltető, a UCI nyitotta meg a Palace mozit. A
soktermes mozik versenyében továbbra is az élen
jár a Hollywood Multiplex Duna Plaza és a Corvin,
több multiplex azonban csalatkozni volt kénytelen a
várakozásaiban. Ugyan az amerikai nagyvárosokban a
városszéli multiplexek meg tudnak élni, Budapesten
a nézők inkább a centrumba járnak
szórakozni, s ez érvényes a moziba
járási szokásokra is. Egyelőre nem tudni, a
Palace mennyire lopja be magát a közönség
szívébe, az elmúlt héten mindenesetre az 1090
forintos helyárat 690 forintra csökkentette az
üzemeltető, a UCI.
Az artmozik látogatottsági adatai ugyanakkor
kedvezőnek tűnnek. Igaz, ez is csak azon múlik,
hogyan olvassuk a statisztikákat - véli Feldmájer
Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének
titkára. A budapesti mozik vetítőtermeinek
átlagos kihasználtsága 22 százalékos,
míg a Művészé vagy a Puskiné az
utóbbi időkben 44, valamint 35 százalékos
volt. "Nem szabad elfeledni, a termek
telítettségét jelentősen befolyásolja a
férőhelyszám, a Puskin 150, 70 vagy 40
ülőhelyes termeiben könnyebb statisztikai
győzelmeket aratni" - mondja Feldmájer, aki
azért hozzáfűzi, az artmozik kedveltsége
így is figyelemre méltó, filmjeikkel évente
átlagosan 800 ezer nézőt csalogatnak be.
A Filmforgalmazók Egyesületének elnöke
szerint a hazai mozik látogatottsága
kiegyensúlyozódott, s a nyári sikerekben nagy
része van a légkondicionált multiplexeknek is. "A
multiplexek kánikulai győzelmeinek története
Amerikából ered. Korábban ugyanis a
légkondicionált lakás és autó
ritkaságszámba ment a tengerentúlon, s az emberek
többek között a mozikba jártak
hűsölni. Később a forgalmazók ezt
felfedezve úgy döntöttek, nemcsak az év
többi évszakára, nyárra is időzítik
a sikerfilmek premierjét. Így
kiegyensúlyozódott a nézőszám."
Feldmájer Sándor hozzáfűzi, ezt a
premierpolitikát követik a hazai forgalmazók is.
Néhány példát említve: áprilisban a
Skorpiókirályt, májusban a Csillagok
háborúja második epizódját,
júniusban a Pókembert, júliusban a Man in Black
folytatását mutatták be a hazai mozik, olyan
filmeket, amelyek tömegeket vonzhatnak – nincs
már külön szezonja a könnyed
semmiségeknek. Szuperprodukciók pedig augusztusra is
jutnak, ilyen A rettegés arénája, a Wasabi, az
Asterix és Kleopátra vagy a kisegér, Stuart Little
újabb kalandjai.
A hollywoodi dömpingben több magyar film is versenyben
van. Herendi Gábor mozija, a Valami Amerika június
végéig több mint 423 ezer nézőt vonzott,
míg Bereményi Géza kosztümös filmje, a
Hídember meghaladta a 255 ezres nézőszámot.
Koltai Róbert Csocsóját decembertől
játsszák a mozik, 215 ezren látták már,
sikere felér a Moulin Rouge-éval. Rudolf Péter
Üvegtigrise több mint 120 ezer nézővel a
csodálatos életű Amélie sarkában
lohol.