Moziláz a légkondicionált multiplexekben

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

A Pókember nálunk is tömegeket vonzott



A vetítőtermek kihasználtsági adatai mégis csökkenő tendenciát mutatnak, elsősorban a fővárosban. Az elmúlt időszakban ugyanis több multiplex is megnyílt a fővárosban, a kapacitásbővülést pedig nem követte egyenes arányban a nézőszám növekedése. A Mammut mozi kiegészült egy második részleggel, s a MOM Parkban egy új üzemeltető, a UCI nyitotta meg a Palace mozit. A soktermes mozik versenyében továbbra is az élen jár a Hollywood Multiplex Duna Plaza és a Corvin, több multiplex azonban csalatkozni volt kénytelen a várakozásaiban. Ugyan az amerikai nagyvárosokban a városszéli multiplexek meg tudnak élni, Budapesten a nézők inkább a centrumba járnak szórakozni, s ez érvényes a moziba járási szokásokra is. Egyelőre nem tudni, a Palace mennyire lopja be magát a közönség szívébe, az elmúlt héten mindenesetre az 1090 forintos helyárat 690 forintra csökkentette az üzemeltető, a UCI.

Az artmozik látogatottsági adatai ugyanakkor kedvezőnek tűnnek. Igaz, ez is csak azon múlik, hogyan olvassuk a statisztikákat - véli Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének titkára. A budapesti mozik vetítőtermeinek átlagos kihasználtsága 22 százalékos, míg a Művészé vagy a Puskiné az utóbbi időkben 44, valamint 35 százalékos volt. "Nem szabad elfeledni, a termek telítettségét jelentősen befolyásolja a férőhelyszám, a Puskin 150, 70 vagy 40 ülőhelyes termeiben könnyebb statisztikai győzelmeket aratni" - mondja Feldmájer, aki azért hozzáfűzi, az artmozik kedveltsége így is figyelemre méltó, filmjeikkel évente átlagosan 800 ezer nézőt csalogatnak be.

A Filmforgalmazók Egyesületének elnöke szerint a hazai mozik látogatottsága kiegyensúlyozódott, s a nyári sikerekben nagy része van a légkondicionált multiplexeknek is. "A multiplexek kánikulai győzelmeinek története Amerikából ered. Korábban ugyanis a légkondicionált lakás és autó ritkaságszámba ment a tengerentúlon, s az emberek többek között a mozikba jártak hűsölni. Később a forgalmazók ezt felfedezve úgy döntöttek, nemcsak az év többi évszakára, nyárra is időzítik a sikerfilmek premierjét. Így kiegyensúlyozódott a nézőszám." Feldmájer Sándor hozzáfűzi, ezt a premierpolitikát követik a hazai forgalmazók is. Néhány példát említve: áprilisban a Skorpiókirályt, májusban a Csillagok háborúja második epizódját, júniusban a Pókembert, júliusban a Man in Black folytatását mutatták be a hazai mozik, olyan filmeket, amelyek tömegeket vonzhatnak – nincs már külön szezonja a könnyed semmiségeknek. Szuperprodukciók pedig augusztusra is jutnak, ilyen A rettegés arénája, a Wasabi, az Asterix és Kleopátra vagy a kisegér, Stuart Little újabb kalandjai.

A hollywoodi dömpingben több magyar film is versenyben van. Herendi Gábor mozija, a Valami Amerika június végéig több mint 423 ezer nézőt vonzott, míg Bereményi Géza kosztümös filmje, a Hídember meghaladta a 255 ezres nézőszámot. Koltai Róbert Csocsóját decembertől játsszák a mozik, 215 ezren látták már, sikere felér a Moulin Rouge-éval. Rudolf Péter Üvegtigrise több mint 120 ezer nézővel a csodálatos életű Amélie sarkában lohol.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!