Katrin Cartlidge alakításaira bizonyosan emlékeznek azok, akik látták a filmjeit. Erőteljes vonásai és színészetének szenvedélye a legnagyobb európai rendezők figyelmét keltették fel, akiknek munkáiban mindig árnyalt és energikus alakítást nyújtott. Magyarországon utoljára Danis Tanovic Oscar-díjas filmjében, a Senkiföldjén-ben volt látható, valamint a Pokolból című thrillerben Johnny Depp és Heather Graham mellett.
Tehetségére korán felfigyelt az angolok egyik legszarkasztikusabb filmművésze, Mike Leigh. 1993-ban ajánlott neki először szerepet a Mezítelenül című filmjében. Később is dolgoztak együtt az emlékezetes Két angol lány-ban, amelynek főszerepéért Cartlidge díjat is kapott. 1996-ban játszott Lars von Trier Hullámtörés című filmjében, Emily Watson partnereként. A műből kultfilm lett, Katrin Cartlidge szereplései pedig lassan garanciává váltak arra, hogy művészi produkció került vászonra.
Úgy látszik, a szerb-bosnyák filmesek szemében is Európa egyik legtehetségesebb színésznőjének számított: a térség filmművészetének két fontos alkotásában is játszott. 1994-ben vállalta el az akkor még ismeretlen rendező, Milko Mancsevszki: Eső előtt című remekének egyik főszerepét. A film akkora szakmai sikert aratott, hogy Oscar-díjra is jelölték a legjobb külföldi film kategóriájában. 2002-ben eljátszott szerepe azonban még ennél is nagyobb szerencsét hozott: Danis Tanovic filmje, a Senkiföldjén meg is kapta az Amerikai Filmakadémia díját.
Szakmai hitelét nemcsak filmjei bizonyítják, hanem az is, hogy számos fesztivál zsűrijének volt tagja. Fiatal rendezők kérték ki tanácsát, akik őszinte véleményére voltak kíváncsiak. Hozzáértése, műveltsége és kifinomult ízlése sokak számára jelentett útmutatót a filmkészítésben.
Karrierjét - a klasszikus színészet hagyományainak megfelelően - színházban kezdte, és nem is távolodott el tőle soha. Első színházi munkája azonban nem egy szerep eljátszása volt: kezdetben öltöztetőnőként dolgozott Jill Bennett színésznő mellett. Utolsó színpadi szerepét 2001-ben játszotta a londoni Royal Courtban.
A múlt évben két filmet is vállalt: az egyik Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés-ének legújabb angol tévés feldolgozása, a másik pedig Roseanne Arquette nagy port kavart dokumentumfilmje, a Searching for Debra Winger. Ez utóbbiban a világ talán leghíresebb színésznői nyilatkoztak őszintén arról, mit jelent filmszínésznőként szembenézni az öregedéssel. Katrin Cartlidge arca azonban a vásznon már örökre fiatal marad.
Korábban:
A Senkiföldje mindannyiunké
Az Egy csodálatos elme nyerte az Oscar-díjat