Franciaország mindkét fontos filmdíját Roman Polanksinak adta: előbb 2002 tavaszán Cannes-ban, majd 2003. február 22-én Párizsban. Ez talán nem meglepő annak fényében, hogy a lengyel származású rendező A zongorista című filmdrámája francia színekben készült, noha nemzetközi stábbal és angol nyelven. Az utóbbi tényezőknek köszönhetően nemzetközi színtéren is a 2002-es év legjobb filmes alkotásai közé sorolták, Franciaországban azonban - talán éppen ezért - sokan arra számítottak, hogy egy "franciább" produkció arat majd.
A hétvégén kiosztott César-díjak nagy esélyesének valójában Francois Ozon Nyolc nő című krimi-vígjátékát tartották, melyben a legnagyobb francia filmszínésznők játszottak (Catherine Deneuve, Danielle Darrieux, Fanny Ardant, Isabelle Huppert, Emanuelle Béart, Virginie Ledoyen, Ludivine Sagnier és Firmine Richard) és melyet számos kategória jelöltjének választottak. A Nyolc nő azonban - bár kétségtelenül nagy feltűnést keltett szerte a világon - végül egyik díjkiosztón sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Mindössze a tavalyi Berlinalén díjazták a színésznők közös játékát. A César-díjkiosztón szinte szó szerint megfeledkeztek róla: egyetlen kategóriában sem kapott díjat.
A koprodukcióban készült A zongorista alkotói ellenben 7 díjat is átvehettek szombat este: többek között a legjobb filmnek, rendezőnek, férfi főszereplőnek, zenének, operatőrnek és díszletnek járó szobrot. Egy nappal később - tehát vasárnap - a Brit Filmakadémia is őt jutalmazta a hétvégén megrendezett BAFTA-díjkiosztón.
Itt elsősorban angol nyelvterületen készült alkotások versenyeznek - ezek közül is nyilvánvaló elsőbbséget élveznek a brit művek. Éppen ezért a február 23-ai este három befutó alkotásának a Chicago, Az órák és a Gangs of New York című filmeket várták (mindhárom amerikai pénzből, brit művészek közreműködésével készült). A zsűri azonban itt is meglepetést okozott: Londonban szintén A zongorista lett az év filmje, Polanski pedig az év legjobb rendezője. Szakmai berkekben ezt a példátlan sikert azzal magyarázzák, hogy a lengyel rendező - akinek édesanyja Auschwitzban halt meg, és édesapja segítette a bujkálásban - élete legszemélyesebb alkotását forgatta a holokauszt-drámával, ettől olyan hiteles, őszinte és megrázó a műve.
Polanskin kívül még egy filmművész van, aki Párizsból és Londonból is győztesen térhetett haza: Pedro Almodóvar, akinek Beszélj hozzá! című munkája előbb a legjobb Európai Unióban készült film César-díját, majd másnap a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb idegennyelvű film BAFTA-díját kapta. És Meryl Streep is jelen volt mindkét eseményen, hiszen szombaton életműdíjat vehetett át a César-díjkiosztón, vasárnap pedig Charlie Kaufmann társaságában az (ő főszereplésével forgatott) Adaptation című film legjobb eredeti forgatókönyv-díját vette át Londonban.
A BAFTA többi kategóriájában jórészt a várakozásoknak megfelelő eredmény született: Nicole Kidman lett az év legjobb színésznője Az órák című filmben nyújtott játékáért. (A díj brit vonatkozása, hogy Kidman az angol Virginia Woolf írónőt formálta meg a filmben.) A színésznő kolléganőit méltatta köszönőbeszédében, hiszen Az órák-ban az övével egyenrangú szerepben tűnik fel Julianne Moore és Meryl Streep is, akiket szintén magasztalt a kritika, és akik szintén a díj jelöltjei voltak. (A Magyarországon március 6-án bemutatásra kerülő Az órák még egy díjat kapott a Brit Filmakadémiától: ezt Philip Glass vehette át a legjobb zenei aláfestésért.)
A legjobb férfi főszereplőnek a brit Daniel Day-Lewist választották, akik 5 év szünet után tért vissza a vászonra Martin Scorsese Gangs of New York című filmjével. A legjobb női mellékszereplő pedig az állapotos Catherine Zeta-Jones lett a Chicago című filmmusicalben nyújtott játékáért, aki "Oggy, Oggy, Oggy, Oi Oi Oi!" felkiáltással üzent walesi rokonainak. A legjobb férfi mellékszereplő díját Christopher Walkennek ítélték a Kapj el, ha tudsz! apa-szerepéért, aki - a fent említett művészekkel egyetemben - a márciusi Oscar-díjkiosztón is megméretteti magát. Aa nemrég elhunyt Conrad L. Hall, akinek utolsó operatőri munkája (melyet A kárhozat útja című filmben végzett) elnyerte a BAFTA-díjat, esélyes a posztumusz Oscar-díjra is.
A vasárnapi díjkiosztón kiosztották az év brit filmjének járó díjat is, melyet történetesen két külföldi alkotó, Bertrand Faivre és Asif Kapadia készített The Warrior címmel. (Magát a díjat pedig a magyar származású Alexander Kordáról nevezték el, akit a londoni filmipar megalapításáért tisztelnek.)
A BAFTA közönségdíját AGyűrűk Ura második epizódja, A két torony kapta.
Gy. D.