"Az első tervünk az volt, hogy a Peter Sellers-filmek figurái kelnek majd életre, és mesélnek arról, aki megszemélyesítette őket" - magyarázta Chris Markus. "A stúdió azonban ezt visszautasította, mondván, ehhez annyiféle stúdiótól kellene, annyiféle jogot megvenni, hogy ez biztosan nem sikerülhet, vagy ha mégis, kész a csőd. A Sellerst játszó színész felöltözhet, mint valamelyik figura, de ha az a figura beszélni is kezd, máris jönnek a jogászok."
A forgatókönyv következő változatában a komikus egy filmet készített volna elő, mely a saját életéről szól, de amikor ez sem tetszett a producereknek, az írópáros még vadabb ötlettel állt elő: Sellers apja ruhájába bújik, és úgy beszél magáról. A végeredmény persze egészen más lett. De az már a forgatókönyv nyolcadik átiratából készült el.
* * *
Aki filmet akar csinálni, annak készen kell állnia a kompromisszumokra. Ezt bizonyítja Irwin Winkler története is, aki pedig már nem kezdő a szakmában: a Rocky, a Dühöngő bika, a New York, New York és egyéb klasszikusok producere és jó néhány sikerfilm rendezője évek óta szeretett volna életrajzi filmet készíteni George Gershwinről.
Az idei cannes-i filmfesztivál az ő alkotásával zárul, amely nem Gershwinről, hanem Cole Porterről szól. A De-Lovely című filmben Kevin Kline játssza a főszerepet, a húszas évekből ránk maradt örökzöld dalbetéteket - melyek egész biztosan ismerősen csengenek majd azoknak is, akik nem tudják, ki volt Cole Porter - pedig Alanis Morrisette, Robbie Williams, Sheryl Crow, Elvis Costello és hozzájuk hasonló kaliberű sztárok éneklik.
Tegnap egy sajtótájékoztatón az is kiderült, Kline milyen komolyan vette a szerepét.
"Nem engedtem, hogy playbacket használjunk a felvételeken" - mondta a színész. "Tudom, hogy rosszul énekelek, botfülem van, de vállalni akartam a hangom. Aztán kiderült, hogy milyen énekesek fognak még szerepelni a filmben - akkor kicsit elszégyelltem magam, de nem visszakoztam. Teljes személyiségemmel benne akartam lenni a filmben."
D.A. / IC Press - Cannes