Fekszik az operatőr a statiszta alatt, az izzadt, hájas, félmeztelen férfi testének tömege nyomja. Az meg vonaglik, nyög, erőlködik, végzi érzéketlen rituáléját: le-föl, le-föl. Szeme csukva, homloka gyöngyözik. Az operatőr nem bírja sokáig, a negyedik szereplő után közli: ebből elég. És a rendező - Lukas Moodysson, aki épp a Lilja 4-ever című brutális művészfilmjét forgatja - egy pillanatra még mélyebben átérzi, milyen végzetesen kiszolgáltatott az a lány, akinek szemszögét az operatőr épp ábrázolni igyekszik.
Aki látta a nálunk is forgalmazott Lilja 4-ever-t vagy Moodysson korábbi filmjeinek egyikét (Együttlét, Kurva Amal), tudja, hogy hitelessége a nyerseségig fajul, azt is mutatja, amit látni sem akarunk, aminek nézése fáj. Kegyetlen rendező, akinek "kedvenc" témája a szex és a lelki nyomor. Képzelhetik, milyen film az, amelyiket ő az eddigi legjobb munkájának tart...
Nemrég készült el, nálunk még nem látható. Lyuk a szívemben (Ett Hal i mitt hjärta) a címe, műfaja pedig: kamara-pornó-werkfilm. Négy ember kínozza egymást egy lakásban: az amatőr pornórendező a két szereplőjét, azok egymást, és mindannyian a rendező kamasz fiát, aki igyekszik kivonni magát a szituból. Részletezzem? Inkább csak a csúcspontot emelném ki, amikor az egyik pornószínész a másik szájába okád.
A koncepció egyszerű: a pornóiparban dolgozó szerencsétlenek lelki torzulásait és a szakma embertelenségét ábrázolni. Természetesen hosszas előtanulmányok, terepszemlék, vizsgálódás után. Moodysson végül arra jutott, hogy a pornószínészekkel készült interjúk legdurvább elemeit nem használja fel a történetben, mert úgysem hinné el senki. A lényeg ugyanis a húsbavágó hitelesség.
Az apa | A fiú | A pornószínész |
"Úgy döntöttem, nem érdekel, ha a film nagy port kavar. Beszélni akartam arról, ahogy az életünk nyilvános terei átitatódtak szexualitással. Vegyük csak a reklámokat, vagy azt, ahogy a pornó bekúszott az emberek nappalijába. Én nem akarok ennek a része lenni! De rá kellett ébrednem, hogy nem tudom meghúzni a határvonalat, nem tudok elhatárolódni. A filmem is részévé vált annak, amiről szólni akar." "Kortünet - nem diagnózis" - nyilatkozta Moodysson a Guardian című brit lapnak. És mennyire igaza van: a Lyuk a szívemben egyik svédországi vetítésén egy párt azon kaptak, hogy szeretkezni kezdtek a nézőtéren. A közönség felháborodott tagjai szóltak a mozi vezetőjének, és a párnak el kellett hagynia a termet.
Pedig gyaníthatóan a film a legkevésbé sem volt hivatott vágyat ébreszteni. A főhősnő például egy fiatal lány, akinek legnagyobb álma, hogy bekerüljön a Big Brother-be, gumiételen él, és szexpartnere szadista hajlamainak áldozata. Moodysson az ő ábrázolásával valójában szánalmat akart kelteni az emberekben. "Senki sem törődik vele és a hozzá hasonlókkal, és több irányból is meg vannak bélyegezve: a feministák és az erkölcsi alapon ítélők is lenézik őket. Pedig komoly oka van annak, hogy a pornóiparban kötöttek ki. Meggyőződésem, hogy szoros kapocs van a gyerekkorukban bántalmazottak és a lecsúszott, sérült emberek között. Ők azok, akik egyáltalán foglalkoznak egymással."
Lukas Moodysson | Olvasd el interjúnkat a rendezővel! |
Moodysson bizonyos szempontból már célba is ért: a nemzetközi filmszakma felfigyelt a filmjére, és vitatkozik róla. Ha élvezetet nem nyújt is, a színészi alakítások és a helyzet brutalitása zavarba ejtette a közönséget, nyomot hagyott a nézőben. Moodysson pedig igazán toleránsnak tűnik a fogadtatással szemben: "Éppolyan boldoggá tesznek a negatív visszajelzések, mint a pozitívak. Szerintem a Lyuk a szívemben olyan film, amire joggal reagálnak sokan negatívan. Sőt, hogy őszinte legyek: megértem azt is, ha valaki a film közben elhagyja a termet. Teljesen egészséges reakció ez is."
Gyárfás Dóra