10. Angyalszív (Angel Heart, R.: Alan Parker, 1987)
Ki kivel? Apa a lányával.
Lisa Bonet és Mickey Rourke az Angyalszív című filmben |
Ha az ember (Mickey Rourke) egyszer csak rájön, hogy nem is az, akinek eddig hitte magát, hanem egy Johnny Favourite névre hallgató popsztár, aki a sikerért eladta a lelkét az ördögnek, majd valaki más bőrébe bújt, hogy megszökjön a tartozás behajtása elől... nos, akkor már meglepődni sincs oka azon, hogy a saját maga utáni nyomozás közben véletlenül lefeküdt a saját félvér lányával (Lisa Bonet), majd önkívületi állapotban meg is gyilkolta őt. Kellemetlen, amikor a fülledt erotika szó szerint vérfürdőbe megy át.
+ + +
9. Oldboy (R.: Park Chan-wook, 2003)
Ki kivel? Báty a húgával és apa a lányával
Choi Min-sik, Kang Hye-jeong és még valaki az Oldboy című filmben |
A nyelvkivágással végződő nagyjelenetben derül fény a film furcsa eseményeinek magyarázatára, ami mindjárt két vérfertőzést is tartogat. Dae-sunak (Choi Min-sik), a főhősnek az ellenlábasa, Woo-jin felfedi, hogy minden, ami eddig történt, az ő bosszúja volt azért, mert Dae-su iskoláskorukban véletlenül tanúja lett Woo-jin és húga szerelmi viszonyának, ami húga öngyilkosságához vezetett. Woo-jin úgy irányította Dae-su életét, hogy tudta nélkül saját lányába (Kang Hye-jeong) szeressen bele, így lettek kvittek. Persze kiderül, hogy a bosszú nem pótolhatja Woo-jin elvesztett szerelmét, és a nyugtalanító nyitott befejezés Dae-sunak sem ígér felhőtlen szerelmi életet a továbbiakban.
+ + +
8. Egy mindenki ellen (Seul contre tous, R.: Gaspar Noé, 1998)
Ki kivel? Apa a lányával
Philippe Nahon és Blandine Lenoir az Egy mindenki ellen című filmben |
A 2002-ben a Visszafordíthatatlan-nal sokkoló Gaspar Noé már első nagyjátékfilmjében sem ment a szomszédba egy kis precízen kidolgozott hatásvadászatért: a szerencsétlen állástalan hentesről (Philippe Nahon) szóló filmje még reflektál is saját hatásvadászságára az olyan megoldásokkal, mint az incesztus előtt a vásznon megjelenő hatalmas felirat, amely figyelmeztet, hogy 30 másodpercünk van elhagyni a mozitermet. A vicc az, hogy a filmben koránt sem a lányát (Blandine Lenoir) az elmegyógyintézetből kivevő és egy olcsó hotelszobában megrontó apa jelenete a legdurvább, ami igazán kemény volt (veréssel abortálás), az figyelmeztetés nélkül jött és ekkor már rég túlvagyunk rajta. Az apa-lánya szex szinte megnyugvás a 90 percnyi mániákus belső monológ után, mert akár meghalnak, akár életben maradnak utána, nyugvópontra érkeztünk, végre kussolnak a hangok.
+ + +
7. Árvák hercege (The Cider House Rules, R.: Lasse Hallstrom, 1999)
Ki kivel? Apa a lányával
Erykah Badu és Delroy Lindo az Árvák hercegé-ben |
A lányát (Erykah Badu) molesztáló apa (Delroy Lindo) itt csak mellékszál az árvaházban nevelkedett fiú (Tobey Maguire) felnövéstörténetében, ami az erkölcsi érés egy fontos stációját hívatott illusztrálni ebben a kicsit szentimentális, de szép filmben. Amikor a srác, aki orvosi képzést kapott egykori mentorától (Michael Caine), de élesen szemben áll annak abortuszról alkotott nézeteivel, szembesül a saját lányát teherbe ejtő Mr. Rose tettével, felismeri, hogy ez esetben akkor cselekszik jól, ha abortuszt hajt végre a kiszolgáltatott lányon. Ha vannak is érzelgős pillanatok a filmben, a bájos almáskert mint helyszín pont az elvárásokkal ellentétes célt szolgál, és az aljas tett cseppet sem romantikus helyszínévé válik.
+ + +
6. Eljövendő szép napok (The Sweet Hereafter, R.: Aton Egoyan, 1997)
Ki kivel? Apa a lányával
Sarah Polley és Tom McCamus az Eljövendő szép napok című filmben |
A kisvárosi iskolabusz-balesetben deréktól lefelé megbénult kamaszlány (Sarah Polley) és az apja (Tom McCamus) közti vérfertőző viszony fifikásan kapcsolódik össze a filmben azzal, hogy a lány hogyan dolgozza fel a baleset traumáját és hogyan áll ki magáért a felnőttekkel - részben apjával, részben a nyomulós ügyvéddel - szemben. Ahogy az ügyvédet játszó Ian Holm ki is mondja, az egyetlen fontos kérdés az, hogy miért hazudott a lány a meghallgatáson (megakadályozva ezzel, hogy bárki kártérítést kapjon a baleset miatt). Dühös az apjára, de nem annyira azért, mert kihasználta, hanem pont azért, mert miután tolószékbe kényszerült, megszűnt köztük a korábbi különleges kapocs. "Már nem játszhatjuk, hogy gyönyörű rocksztár vagyok."