A 2008-as moziév egyik legfontosabb tanulsága, hogy igenis lehet számítani a gyengébbik nemre a pénztáraknál, amit a Szex és New York és a Mamma Mia! után az is nyomatékosított, hogy az Egyesült Államokban özönlöttek a tinilányok a mozikba, hogy elromantikázzanak az Alkonyat vámpírjaival. Catherine Hardwicke negyedik filmje eddig 122,65 millió dollárt termelt és ezzel máris minden idők nyolcadik legsikeresebb női rendező által forgatott filmje.
Most áttekintjük ezt a száraz számokon alapuló objektív, és az utóbbi évek felejthetetlen filmélményei alapján összeállított teljesen szubjektív listát is, kiegészítve a magyar helyzettel - utóbbit annak kapcsán, hogy ha az e héten bemutatott Kaméleon-t is úgy a keblére öleli a magyar közönség, mint Goda Krisztina előző két filmjét, akkor a rendezőnő a dobogó mindhárom fokát uralni fogja a magyar női filmesek mezőnyében.
A legsikeresebb női rendező által készített filmek az Egyesült Államokban Top 10
(forrás: The Film Experience Blog)
1. Mi kell a nőnek? (2000) Nancy Meyers - $182 millió: Meyers a nőknek szóló romantikus limonádék futószalag-iparosa, de kétségtelenül ez a legsikerültebb próbálkozása a műfajban egy vérmacsóval a főszerepben.
2. Doctor Dolittle (1998) Betty Thomas - $144 millió: Ezt a filmet akárki rendezhette volna, mindegy milyen nemű, végeredményben úgyis csak egy béna Eddie Murphy-komédia.
3. Mamma Mia!(2008) Phyllida Lloyd - $143 millió: Az idei év nagy sikersztorija, ami visszahozta a középkorú nőket a vászonra és a nézőtérre is. Az egész világon termelt bevételt tekintve aranyérmes lenne.
4. Deep Impact (1998) Mimi Leder - $140 millió: A Vészhelyzet szépen kinevelt egy akcióhős-rendezőnőt is, aki ezzel a filmmel tudta bebizonyítani, hogy széles vásznon is érti a dörgést.
5. Nicsak, ki beszél! (1989) Amy Heckerling - $140 millió: Egy csomó bájos vígjáték után Heckerling ezzel a beszélő-baba koncepcióval robbantott kasszát. Aki nem látta legalább kétszer, annak nem volt gyerekszobája.
6. A szerelem hullámhosszán (1993) Nora Ephron - $126 millió: Ephron romantikus komédiái általában émelyítően sziruposak, ez a film üdítő kivétel, ami még épp nem üli meg a nézők gyomrát.
7. Minden végzet nehéz (2003) Nancy Meyers - $124 millió: Egy igazi női film, de nem épp a kifejezés legmodernebb értelmében. Nagyinak karácsonyra jó lesz DVD-n.
8. Alkonyat (2008) Catherine Hardwicke - $122 millió (eddig): Az első film, ami azt sugallja, hogy tizenéves lányok célközönségére alapozva is lehet kasszasikert készíteni. Sőt, a misztikum-romantika keverék idősebbeknek is bejön.
9. Wayne világa (1992) Penelope Spheeris - $121 millió: A kilencvenes évek elejének egyik legnagyobb kultkomédiája esetében irreleváns, hogy nő ült a rendezői székben, bár az feltűnő, hogy a második résznél lecserélték egy férfira.
10. A szerelem hálójában (1998) Nora Ephron - $115 millió: lásd a hatodik helyezettnél; nem folytatás, csak egy újramelegített siker-koncepció, ami másodjára is bejött Ephronnak.
Épp lemaradt a listáról Penny Marshall (Segítség, felnőttem!, Micsoda csapat), Sharon Maguire (Bridget Jones naplója), Barbra Streisand (Hullámok hercege) és még egy-egy film Nancy Meyerstől (Apád-anyád idejöjjön!), illetve Nora Ephrontól (Michael).
+ + +
A legsikeresebb női rendező által készített filmek Magyarországon Top 5
(1990 utáni adatok, forrás: Magyar Mozgókép Közalapítvány, Deák Krisztina közlése*)
1. Szabadság, szerelem (2006) Goda Krisztina - 506 802 néző: Hollywoodi ízlés szerint készített történelmi eposz, amin minden ráköltött fillér meglátszik. Sokak számára inkább Andy Vajna-, mintsem Goda Krisztina-film.
2. Csak szex és más semmi (2005) Goda Krisztina - 406 990 néző: A csajfilmek / romantikus komédiák egyetlen épkézláb magyar képviselője ebből az évezredből, amit nem csak a női nézők értékeltek.
3. A temetetlen halott (2004) Mészáros Márta - 127 454 néző: Ha korábbról is rendelkezésre állnának adatok, akkor Mészáros Márta több filmjével itt lenne az élbolyban. Ebben az esetben persze a témaválasztás is sokat segített.
5. Jadviga párnája (2001) Deák Krisztina - néző: majdnem 100 ezer néző*: Závada Pál regénye eddig 16 kiadást élt meg és százezrek olvasták. Deák adaptációja is kiválóan sikerült, az új évezred magyar filmművészetének első igazi klasszikusa.
5. A miskolci boniésklájd (2004) Deák Krisztina - 80 266 néző: A szerelmes bankrablók valós történetét feldolgozó film bukásként lett elkönyvelve, holott elporoszkált nyolcvanezerig.
+ + +
10 női rendező, akire érdemes odafigyelni (sorrend nélkül)
Susanne Bier (Testvéred feleségét..., A tűz martaléka): A dán rendezőnő férfi kollégáival ellentétben a fekete humor helyett a jó érzékkel adagolt szentimentalizmust részesíti előnyben, bár témaválasztásai kissé egyhangúak.
Kathryn Bigelow (Holtpont, Strange Days): Kikiálthatnánk a legtökösebb női rendezőnek is, hiszen rendezett már akciót, vámpírfilmet és legutóbb háborús filmet is. Mindettől teljesen függetlenül szokás tudni róla azt is, hogy James Cameron felesége volt.
Jane Campion (Zongoralecke, Egy hölgy arcképe): A női rendezők zászlóvivője díjak szempontjából, hiszen Cannes-ban Arany Pálmát, majd Oscart és még egy sereg más díjat is nyert.
Sofia Coppola (Elveszett jelentés, Öngyilkos szüzek): Jane Campionhoz hasonlóan ő is csak forgatókönyvíróként nyert Oscart, a rendezők mezőnyében csak jelölésig jutott. Persze már ez is elég volt ahhoz, hogy össz-családi rekordot állítson fel Coppoláéknak.
Mary Harron (Amerikai pszichó): Gyalázatos történet volt, amikor Oliver Stone majdnem elhappolta Harron orra elől az Amerikai pszichó-t, de szerencsére nem így lett, és kiderült, hogy ebben az esetben minden előzetes várakozás ellenére is nyerő húzás volt egy női megközelítés.
Nicole Holofcener (Jóbarátnők): Mindössze három film után elmondható róla, hogy jellegzetes, felismerhető stílust alakított ki, ami antitézise a Nora Ephron/Nancy Meyers-féle nyálas női filmeknek. Ráadásul a Szex és New York és a Sírhant művek epizódjaiból is rendezett párat.
Kocsis Ágnes (Friss levegő): Első nagyjátékfilmje retró-tárgyakkal kipárnázott, szavakat félő, törékeny anya-lánya világot mutatott be. Mesterien. Kocsis egyszerre ért lélekhez, látványhoz és sztorihoz; kiváncsian várjuk második filmjét, a Pál Adrienn-t, amiben egy testes ápolónő indul élet-felfedezőútra.
Mira Nair (Esküvő Monszun idején, Hiúság vására): Az indiai rendezőnő sikerrel ötvözi a hollywoodi történetmesélést a bollywoodi látványvilággal személyes hangvételű, szép képekben megkomponált filmjeiben.
Kimberly Peirce (A fiúk nem sírnak, A sereg nem enged): Sajnos a női rendezők többségéhez hasonlóan ő is ritkán jelentkezik új filmmel, ezért még várjuk, hogy beváltja-e a debütálása (A fiúk nem sírnak) kapcsán hozzá fűzött reményeket.
Marjane Satrapi (Persepolis): Tavaly Cannes-ban robbant be a Párizsban élő, iráni Satrapi első filmje, amelyben gyakorlatilag megfilmesítette élete regényét, a képregény alakban is nagysikerű Persepolis-t. Remek animáció, megrázó érzelmek, finom humor és a mai Irán véráztatta történelme - felejthetetlen darab.
Az adott fejezet illusztrációja mindig abból a filmből van, aminek pirossal írtuk a címét. A Kocsis Ágnesről és Marjane Satrapiról szóló részt Mesterházy Lili írta.