Mielőtt rátérnénk 2008 általunk legjobbnak tartott filmjeire, röviden áttekintjük az év legfontosabb filmes eredményeit és eseményeit, de nem kell megijedni, igyekszünk csak a lényegre szorítkozni. A legfrissebb rendelkezésre álló országos statisztika november végéig tartalmazza a látogatottsági és bevételi adatokat, de csak egyetlen olyan decemberi premierfilm volt, ami változtat a végeredményen, amelyre külön kitérünk majd.
Az év során 255 nagyjátékfilmet mutattak be a magyar mozikban. Ha összevetjük a 2007-es és a 2008-as adatokat, azt tapasztaljuk, hogy ebben az évben valamivel jobban megtalálták közönségüket a filmek: 2007-ben a bemutatott filmeknek csak 6%-át látták 100 ezernél többen, 2008-ban ez az arány 12%-ra nőtt. Ez 31 filmet takar, és ehhez még csatlakozik a decemberben bemutatott Esti mesék is, amelynek a nézőszáma januárra lépte át a százezres határt.
A legsikeresebb (azaz legnagyobb bevételt elért) filmek tízes toplistáján végigpillantva megállapíthatjuk, hogy a magyar közönség ízlése idén sem változott alapjaiban: nálunk az animációs és családi filmek a menők, a szuperhősöket sokkal kevésbé kedveljük. Míg Amerikában Batman toronymagasan vezet, a második helyen pedig Robert Downey Jr. képregényhőse áll, addig itthon A sötét lovag csak a 8. helyet csípte meg a toplistán, A Vasember pedig a kevéssé előkelő 28. helyet foglalja el. Amiben viszont hasonlítunk Amerikára, az, hogy a nők nálunk is sikerre vittek nem egy filmet az évben: a Mamma Mia! messze lehagyva vetélytársait trónol a toplista élén 742 milliós összbevételével és 760 ezer főt is meghaladó nézőszámával, de a Szex és New York is bezsebelt 290 milliót, a tízes lista végén álló Agyő, nagy ő! pedig a női nézők 198 millió forintját tudhatja magáénak.
2008 legsikeresebb filmjei Magyarországon (decemberi bevételi adatok nélkül, millió Ft-ra kerekített számokkal):
1. Mamma Mia! (742 m.)
2. Madagaszkár 2 (341 m.)
3. Indiana Jones és a kristálykoponya királysága (307 m.)
4. Szex és New York (290 m.)
5. Múmia 3 (290 m.)
6. Kung Fu Panda (288 m.)
7. Macskafogó 2 (265 m.)
8. A sötét lovag (227 m.)
9. High School Musical 3 (216 m.)
10. Agyő, nagy Ő! (198 m.)
A rangsorba csak egyetlen decemberi premier szólhat bele: a Valami Amerika 2 december 28-án ugyan még "csak" 143 milliós bevételnél tartott, ezért a toplistára nem került fel, de érdemes megjegyeznünk, hogy ma már 248 millió forintot és 228 ezer nézőt tudhat magáénak.
Nem csak a számok mutattak jól 2008-ban, a bemutatott filmek változatosságára sem lehetett panaszunk, és örültünk annak is, hogy legalább a hollywoodi kasszasikerek esetében általában nem kellett sokat várnunk a hazai bemutatóra. A közönség kisebb, filmínyencségekre éhes része is elégedett lehet, mert néhány rég várt alkotás is megérkezett végre; elég, ha csak a már-már vesszőparipánknak számító Fél Nelson-t említjük. A rétegműfajokra fogékony budapestiek legnagyobb öröme ebben az évben viszont valószínűleg az volt, hogy megújult a Toldi mozi és új vezetéssel, új célokkal Kino néven újjászületett a Szindbád is. Reméljük, 2009-ben is gyakran lesz okunk ezt a két helyet látogatni.
A magyar film virágzásáról már megemlékeztünk egy önálló cikkben, ehhez csak annyit tennénk még hozzá, hogy Mundruczó Kornél Deltá-jának cannes-i sikere mellett örülhettünk A nyomozó és a Letűnt világ című dokumentumfilm Karlovy Vary-i díjazásának, és az Amerikában élő Karchi Perlmann Vacsora című rövidfilmje sikeres velencei bemutatkozásának is. Tömegeket továbbra sem lehetett ugyan magyar filmmel moziba csábítani, de a fent említett Valami Amerika 2 és Macskafogó 2 mellett még Sas Tamás 9 és fél randi-ja is elérte a 200 ezres nézőszámot, a Kaméleon jelenleg 90 ezer nézőnél tart, a Casting minden és a Kalandorok pedig 80 ezer körüli nézőt produkált.
+ + +
Most pedig térjünk a tárgyra: az alábbiakban olvasható a Filmklub tízes toplistája 2008 legjobb filmjeiből. A listát úgy állítottuk össze, hogy a rovat öt rendszeres szerzője kiválasztotta 5-5 kedvenc 2008-ban bemutatott filmjét, majd az így kialakult lista mindegyik filmjét mindenki 1-től 10-ig pontozta. A pontszámok átlagolásával jött ki a végső pontszám, amely meghatározza a filmek helyezését a listán.
10. Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford (7,6)
A 160 perces klasszikus westernfilm megnézésére csak háromezer ember vállalkozott az országban - mi köztük voltunk. Tény, hogy legendás gengszter életét és halálát feldolgozó film hosszú és lassú, de megtérül a belefektetett energia, mert a hangulata páratlan és a főszereplő Brad Pitt és Casey Affleck egyformán briliáns alakítást nyújt benne.
Olvasnivaló: minikritikánk a filmről
+ + +
9. Hideg nyomon (7,66)
Amikor 2003-ban bemutatták Clint Eastwood Titokzatos folyó-ját, ki gondolta volna, hogy pár évvel később ugyanahhoz a szerzőhöz (Dennis Lehane) nyúlva a megkérdőjelezhető színészi tehetségű Ben Affleck lepipálja rendezőként a filmlegendát? A biztos ízlésről tanúbizonyságot tevő idősebb Affleck tökéletes alakítást nyert ki öccséből - igen, már megint -, Casey-ből és megcsinálta a happyend-mentes Good Will Hunting-ot.
Olvasnivaló: kritikánk a filmről, interjúnk Ben Affleckkel
+ + +
8. A nyomozó (7,75)
A Filmszemlén már tudtuk, hogy a 2008-as év nem lesz rossz magyar fronton. A külföldi fesztiválszereplésért kiáltó Delta mellett az elsőfilmes Gigor Attilára kaptuk fel igazán a fejünket, aki bebizonyította, hogy létezik jó magyar forgatókönyvírás, ami a hollywoodi feszességet kombinálja az egyéni - történetesen igencsak sötét - humorral. Emellett még a színészválasztás-vezetés is jól ment neki; alig várjuk a következőt.
Olvasnivaló: kritikánk a filmről, interjúnk Gigor Attilával, interjúnk Anger Zsolttal, interjúnk Rezes Judittal
+ + +
7. Erőszakik (8,2 - három film holtversenyben végzett listánk ötödik helyén, így valójában az 5., 6. és 7. helyezés azonos értékű)
Hogy az Erőszakik frappáns magyar cím-e, abban nem tudtunk dűlőre jutni rovatunkon belül, de Martin McDonagh ír humorára mindannyian vevők voltunk. Colin Farrell és Brendan Gleeson Bruges-ben bénázó bérgyilkosduója még többedik megnézésre is hangos röhögésre késztetett bennünket.
Olvasnivaló: interjúnk Martin McDonaugh-val
+ + +
6. Juno (8,2)
Mire Magyarországra megérkezett a felvágott nyelvű tinilány véletlen teherbeesésének története, Diablo Cody már bezsebelte a legjobb forgatókönyvért járó Oscart. Nem hiába, a film tuti rekorddöntő az egy percre jutó szellemes beszólások számában. Ennyi még nem volna elég a felejthetetlenséghez, ahhoz kellett a főszerepet játszó Ellen Page és Michael Cera természetes bája is.
Olvasnivaló: interjúnk Diablo Codyval
+ + +
5. Nem vénnek való vidék (8,2)
Mint ez a film és toplistánk következő helyezettje is emlékeztet rá, jó véres volt idén az Oscar-díjkiosztó - a Coen testvérek magas hullaszámú westernjét négy szoborral díjazták. A humor itt már olyan fekete, hogy szinte fel sem ismerjük, a táj és Javier Bardem pillantása pedig könyörtelen. Akik az elmúlt pár év limonádé-Coenjeihez szoktak, jobban teszik, ha nem jönnek közel.
Olvasnivaló: kritikánk a filmről
+ + +
4. Vérző olaj (8,4)
Bő két és fél órás film egy század eleji amerikai olajbányászról. E mondat alapján talán nem sokan kapnak kedvet, hogy rohanjanak és megnézzék az év legambiciózusabb alkotását (végül 11 ezren azért beültek rá), ami sajnálatos, mert aki elkerüli a filmet, nem látja az év legátütőbb (Oscarral díjazott) alakítását sem Daniel Day-Lewistól. Kíméletlen, férfias, megalomán. Ezeket a jelzőket a filmre és főhősére is alkalmazhatjuk. Tiszteletet parancsoló munka.
Olvasnivaló: kritikánk a filmről
+ + +
3. Ellenséges vágyak (8,5)
Ang Lee sokszorosan bizonyította már, hogy keleten és nyugaton, a mában és a múltban, nők és férfiak közt egyformán érzékeny és pontos rendező. A Brokeback Mountain után Kínában (ne keverjük: ő maga tajvani) forgatta le második világháborúban játszódó érzéki thrillerét. Igéző színészek - első helyen az utánozhatatlan Tony Leung -, szépséges képek és szívbe markoló, életszerű szexjelenetek. Talán az év legszebb filmje.
Olvasnivaló: kritikánk a filmről
+ + +
2. A másik oldalon (8,75)
Három éve szinte abszolút kedvencünk volt a Fallal szemben, a német-török Fatih Akin elementáris erejű áttörése, amit már akkor egy "Szerelem-halál-gonosz" trilógia kezdő darabjaként harangozott be. A másik oldalon-ra keresztelt folytatás ugyan nem múlta felül a Fallal szemben sikerét, de Akin ismét szórakoztatóan, humorral és tökéletesen adagolt izgalommal nyúlt a komor témákhoz, miközben tisztábban látta napjaink Európáját, mint azok, akik irányítják.
Olvasnivaló: cannes-i beszámolónk a filmről, interjúnk Fatih Akinnal
+ + +
1. 4 hónap, 3 hét, 2 nap (9,8)
Senki nem vetheti a szemünkre, hogy csak lelombozó művészfilmeket válogattunk éves toplistánkra, de az elég egyértelmű volt, hogy nyomasztás ide vagy oda, az első helyet a dokumentarista stílusban felvett, lélektipró román abortuszdráma nyeri. A főszereplők teljesen természetes színészi játéka, az életszerű dialógusok, az ötletes, mégis háttérbe húzódó kameramozgások és főként a szokásos filmes cselekményépítésnek fittyet hányóan csúcspontmentes dramaturgia összjátéka nem csak az év, hanem legalábbis az évtized kiemelkedő filmjévé emeli Christian Mungiu alkotását.
Olvasnivaló: kritikánk a filmről, interjúnk Anamaria Marincával
+ + +
A kedvenceink, amelyek nem fértek fel a toplistára: Lorna csendje (7,5), Kalandorok (7,5), A szerelem határai (7,5), Hallam Foe (7,2), Szkafander és pillangó (7), Sweeney Todd (7), A sötét lovag (7), 2 nap Párizsban (6,8), Tabló (6,66), Pánik (6,4), Delta (6,4), Trópusi vihar (6,33).