Öt film, amely elűzi a rossz hangulatod Sörgyári capriccio (Postriziny, 1981) Miről szól? Mariska és Francin odavannak egymásért, és életük viszonylagos nyugalomban zajlik, amíg be nem költözik hozzájuk a kissé ütődött Pepin bácsi, aki azonnal megtalálja a hangot a rosszalkodásra hajlamos Mariskával. Hogyan hat? Menzel úgy nyúl hozzá Hrabal prózájához, hogy szinte mi is érezzük a tüdőnkben a ropogós cseh vidéki levegőt, szánkban a friss hurkát és a habzó sört, és egészen közelről halljuk Mariska csilingelő nevetését. A feleség életvidámsága, Pepin bácsi bolondériája ("Unatkozik? Vásároljon mosómedvét!") és a szeretetteljes, de túlféltő férj merevsége együtt olyan robbanékony kombinációt alkot, hogy a játékidő jelentős részében törölgethetjük a nevetéstől fakadt könnyeinket. + + + Kincs, ami nincs (Chi trova un amico, trova un tesoro, 1981) Miről szól? Charlie (Spencer) egy lakatlan szigeten találja magát, köszönhetően Alannek (Hill), aki szerint kincs lapul a homok alatt. Kiderül azonban, hogy a sziget mégsem lakatlan, és egy második világháborúból ott ragadt japán katona őrzi a kincset. Hogyan hat? Nyilván nem csak mi vagyunk vele úgy, hogy nehezünkre esik visszaemlékezni annyira zsenge gyermekkorunkra, amikor Bud Spencer és Terence Hill kettősét még igazán viccesnek találtuk, de határozottan érezzük, hogy kellett lennie ilyen időszaknak az életünkben, különben nem néztük volna meg a Kincs, ami nincs-et és társait újra és újra. Viszont nem a bunyóbajnok és tenyérbe mászó haverja tehetnek róla, hogy a magyar televízió agyonjátszotta őket, úgyhogy legfiatalabb olvasóinknak igenis ajánljuk az idétlen párost, ha vidám pillanatokra vágynak. + + + Kellemes húsvéti ünnepeket! (Joyeuses Pâques, 1984) Miről szól? Az idősödő szívtipró hazavisz egy csinos, fiatal lányt, de váratlanul betoppan a felesége, akinek külföldön kellene épp lennie. A pasi azt hazudja, a csitri a lánya. Hogyan hat? Ebben a minden húsvétkor bombabiztosan a tévéműsor részét képező komédiában a tizennyolc éves Sophie Marceau könnyedén felnő Belmondóhoz. A bohózatban persze a saját hazugságába egyre inkább belebonyolódó férfi vergődése az igazi humorforrás, de a fiatal színésznő ügyesen visszaadja neki a labdákat. Szeretnénk, ha a magyar tévéadók fantáziadúsabban válogatnának, de az az igazság, hogy ezt még huszadszor is szívesen megnézzük, most már azért is, mert jó látni ennek a két színésznek a huszonöt évvel ezelőtti arcát. + + + Amélie csodálatos élete (Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001) Miről szól? Amélie egy nap gyerekkincsre bukkan a lakásában, és úgy dönt, visszajuttatja a dobozt egykori tulajdonosához. Az eset ráébreszti, hogy milyen könnyű megváltoztatni mások életét, ezért elkezd jó cselekedeteket végrehajtani a környezetében élőkkel. Hogyan hat? Akinek van szíve, biztos, hogy nem képes ellenállni Amélie gombszemeinek, piros ruhácskáinak és kislányosan kacér mosolyának. A csintalan jó tündérként viselkedő leányzó tetteiben az a legszebb, hogy rémes gyerekkora és magányos élete ellenére képes boldogságot okozni. De nem kell belebonyolódni a pszichologizálásba, egy kedves mesével van dolgunk, ami már csak abból is kitűnik, hogy a "jó tett helyébe jót várj" elv érvényesül a végén. + + + Ocean's Eleven (Ocean's Eleven, 2001) Miről szól? Danny Ocean összeállít egy szuperütős betörőbandát, hogy egyszerre három Las Vegas-i kaszinót kopasszon meg. Hogyan hat? Clooney, Pitt, Damon és Garcia kisugárzása külön-külön se semmi, így együtt pedig letaglózók, annyira elegánsan szexik. A pörgős rablófilmben mindenki elképesztően szellemes és gyors, pattognak a figurák közt az egysorosok, felkap minket is a tempó. Ehhez adjuk hozzá még Las Vegas különös hangulatát: a sivatag közepén felépített fényoázis minden filmben egy kis univerzum, amiben élénkebbek a színek, szebbek a nők, és nagyobbat kaszálnak a rátermettek. Ezt nézni a vásznon tökéletes menekülés a valóságból.
|