Az energikus és hatásos, amerikai turistás, piramisrablásos nyitójelenetet tingli-tangli életképek követik, Gru, a homlok nélküli, csúf és kopasz illető mindennapjaiból. A kommunikáció és az érzelemkifejezés szemlátomást nem tartozik a gonosz fickó erősségei közé, ezért nagyrészt különféle besugárzásokkall (jég, zsugor) tudatja álláspontját, miszerint mindenki takarodjon előle a sorból. Gru tehát megy-mendegél, és ahol csak teheti szigorúan ártó szándékkal huncutkodik egy rosszindulatút.
A film teljes játékidejében jellemző az a furcsa aránytalanság, hogy a minden apró részletében humoros és pörgős, komplett kis fejezeteket, lassú és érdektelen leíró szakaszok követik. Ezek általában a fő cselekményszálhoz, az orbitális konspirációhoz, azaz az évszázad bűntényéhez kapcsolódó történések. Ugyanis a legnagyobb gonosztevő címét nem lehet holmi kiskölykök lufijának kidurrantásával megszerezni, Gru pedig ez idáig a Times Square óriás kivetítőjén kívül nem tud túl sok lopott látványosságot felmutatni, ezért kifundálja a Hold eltulajdonítását. A "ki tud hatalmasabbat rabolni" versennyel együtt járnak a mérsékelten izgalmas tudományos és akciójelenetek, légicsaták és üldözések, és a hullámzó tempó, aminek következtében a Gru képtelen egyenletesen lekötni az érdeklődésünket.
Gru nagy összegű kölcsönért folyamodik a válogatott és nagyszabású rablásokat pénzelő bankigazgatónál, aki testfelépítéséből ítélve feltehetőleg lenyelt egy szekrényt. De mellette még főhősünknek szembe kell néznie a fiatal és ambiciózus gonosszal, Vektorral is, akinek fő gyengéje a kókuszrúd. Amint ezt Gru megneszeli, furfangosan és aljas érdekből örökbe fogad egy három kislányból álló sütiárus árvaházi különítményt.
A lányotthon frusztrált, és aljasságát decens kardigánnal álcázó ringó bögyű vezetője, Miss Hattie ellen kőkemény szövetségbe tömörült kislányok teljesen különböző karakterek, és ezek az eltérések remekül működnek minden humoros szituációban. A legidősebb, Margó gondoskodó és bizalmatlan, Edit vagány és kíváncsi, Agnes totálisan rápörög mindenre, ami puha és plüss, egyébként csupa kedvesség, a feje búbján önálló életet élő copffal, valamint minden alkalomhoz megfelelően meglepő hozzáfűznivalóval: "Senki sem akart örökbe fogadni, amíg nem voltunk itthon?"
A kislányok hamar belakják a nem éppen gyerekbarát házat, ahol a berendezési tárgyak kihalás szélén álló, védett állatokból készültek, és a házi kedvenc egy fogakkal tele tömött konstans vicsorgó, hatalmas száj. És bár Gru kétségbeesetten iparkodik, hogy rosszindulatú és érzéketlen maradjon, a felé áramló feltétlen szeretet megszelídíti, és kiderül, hogy sokkal jobban áll neki az arcfestés, mint a gonoszkodás. A film legminimalistábban vicces és legkifejezőbb jeleneteiben arra is fény derül, hogy mi hajtotta a hivatásszerű aljaskodásba hősünket. Ilyenkor felsejlik a kicsi Gru gyerekkora, amit a közömbös és elégedetlen mama lenyűgözésével töltött, sikertelenül.
A Gru valódi konfliktusa, az az ellentét, ami a szeretni képtelen, minden idők legnagyobb bűnöző elméje, és a tüllszoknyás kislányoknak tejcsit lefetyelő kiscicákról esti mesélő, háromgyerekes apa szerepe között húzódik. Ettől kap a film minden kockája valami kellemesen szívmelengető kedvességet és humort. Ehhez képest a Hold elrablása és az ebben segédkező, szakmájában használhatatlan Dr. Senkiházi, vagy a hadsereget alkotó, kisméretű, Kindertojás belsőre hasonlító sárga minyonok mind csak mellékszereplők.