A Filmszemlét az elmúlt húsz évben a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) és a Magyar Filmművészek Szövetsége együtt rendezte. Az MMKA eddig a magyar filmek fő finanszírozó szerve volt, amely e tevékenysége mellett többek közt támogatta a filmforgalmazást és moziüzemeltetést, és bonyolította a magyar film nemzetközi kapcsolatait. Az intézmény jövő évi költségvetését az idei egyötödére, egymilliárd forintra csökkentették, amiből még akkor sem futja a Szemle megszervezésére, ha a filmtámogatási tevékenységet a jövőben egy másik szerv látja el. Az intézmény ezért segítséget kért a Nemzeti Erőforrás Minisztériumtól, amely (a Nemzeti Kulturális Alap keretéből) nemrég megítélt bizonyos összeget az MMKA-nak a rendezvény megszervezésére.
A nyár óta radikálisan csökkentett költségvetéssel működő, ezért filmtámogatási tevékenységét is jegelő MMKA kuratóriuma a múlt héten úgy döntött, szeretnék áttenni az eddig februárban megrendezett Filmszemlét április végére vagy május elejére. Mint a kuratórium elnöke, Kőrösi Zoltán elmondta nekünk, ennek oka, hogy "egyfelől a minisztérium által erre a célra megítélt összeg nem elegendő a Szemle megrendezésére, másfelől februárig fizikai képtelenség lenne már megszervezni, sem az előzsűrizéshez, sem a nemzetközi résztvevők meghívásához nem áll rendelkezésre elég idő". Kőrösi nem kívánta elárulni, pontosan mekkora támogatást kapnak az NKA-tól, amit azzal indokolt, hogy még nem kötötték meg a szerződést.
Szomjas György, a filmművészszövetség főtitkára nehezményezi, hogy a kuratórium nem egyeztetett velük, mielőtt nyilvánosságra hozták a tervezett áprilisi időpontot, és úgy véli, hogy mindenképp meg kell tartani februárban a Szemlét: "egy hónappal ezelőtt volt közgyűlésünk, akkor a döntő többség megszavazta, hogy a szokásos időpontban legyen Filmszemle, és ezt a döntést a keddi választmányi ülésünkön véglegesítettük. Jövőre nem lesznek filmek, de most még vannak, és be kéne őket mutatni. Ez az időpont jól illeszkedik a nemzetközi fesztiválnaptárba, a szezon elején van, és a nemzetközi fesztiválok innen válogatják ki a számukra érdekes filmeket."
Szomjas György A Nap utcai fiúk forgatásán |
A főtitkár nem tartja kizáró oknak az alacsony keretet, mert "a Szemlét annyi pénzből csináljuk, amennyi van rá, filmesek vagyunk, nem ismerünk lehetetlent. Lehetőleg az MMKA-val együtt szeretnénk megszervezi a Szemlét, de akkor is megoldjuk, ha ők nem tudnak részt venni benne." Szomjas szerint a rendezvényt a tavalyi 150 millió forintnál "lényegesen kevesebből" is ki lehet hozni, akár egy három-négy naposra rövidített, lecsupaszított változatban 8-10 millió forintból is. Azt is reálisnak tartja, hogy februárig még szponzorokat is tudnak találni a rendelkezésre álló összeg kiegészítéséhez.
Megkérdeztük olyan producerek, rendezők véleményét is, akiknek elvileg indulhatna filmjük a 2011-es Szemlén. Pusztai Ferenc, a Pál Adrienncímű, Cannes-ban díjazott film producere szerint kell Szemle: "Nem tudom megítélni, hogy az áprilisi időpont jó-e vagy sem, de annál mindenképp jobb, mint ha nincs Szemle. Ennek nem szabadna finanszírozási kérdéseken múlnia, azoknak a filmeknek, amik eddig elkészültek, meg kellene kapniuk az esélyt a közönséggel való találkozásra." A producer ugyanakkor meglehetősen rendhagyó Szemlét vizionál: "Ha ez lesz az utolsó Szemle, akkor egybe lehetne kötni a magyar filmipar búcsúztatásával, valamint egy álláskereső expóval, amelyen az a néhány ezer ember, aki a filmiparban dolgozik, kereshetne magának új munkát".
Dyga Zsombor és Ónodi Eszter az Utolér forgatásán |
AzUtolér című thriller rendezője, Dyga Zsombor a körülmények ellenére viszonylag optimista: "Az Utolér-ből január 20-án lesz kópiám, én attól kezdve készen állok a Filmszemlére. Biztos nem jó, hogy eltoljuk, de két hónap nem a világ, és ha áprilisban lesz a Szemle, akkor végre egyszer napsütéses időben tarthatjuk meg. Számomra a Szemle arról szól, hogy egy helyen meg tudom nézni, ki mit csinált az elmúlt évben. Nekem jó hangulatom lesz attól függetlenül, hogy milyen a hangulat a szakmában."
Angelusz Iván, Török Ferenc Apacsok című tévéfilmjének producere szerint is fontos, hogy legyen Szemle. "Nem szerettem annyira az eddigi időpontot azért, mert nagyon közel esik a Berlinaléhoz, és eléggé akadályozta az arra való felkészülést, viszont jó volt az év elején áttekinteni az előző évi filmtermést. Nem tulajdonítok különösebb jelentőséget annak, hogy mikor van a Szemle, de annak igen, hogy legyen."
Angelusz Iván az Apacsok forgatásán |
Hasonlóan vélekedik a Szemle jelentőségéről Elek Judit is - akinek nemrég készült el Visszatérés című legújabb filmje -, azonban szerinte meg kell maradni a februári dátumnál: "Az áprilisi időpont ostobaság, aki kicsit is ismeri a fesztiválnaptárt, az tudja, hogy nemigen lehet az év elején kívül olyan lyukat találni benne, ami alkalmas lenne a Filmszemle megrendezésére. Elhangzott, hogy két fontos fesztivál, a Mediawave és Cannes közt van egy hely a Szemle számára, de hogy ez a két fesztivál egyformán fontos lenne, azt az sem gondolja komolyan, aki mondta."
A nemzetközi filmes vérkeringésben való részvétel mellett Elek hangsúlyozza azt is, hogy "a Szemle másik, nem kevésbé fontos funkciója, hogy egyszer egy évben a magyar közönség figyelmét is a magyar filmre irányítja. Ilyenkor minden lapban erről írnak, a tévék is főműsoridőben vetítenek magyar filmeket, ami amúgy nem jellemző, ilyenkor sikk magyar filmet nézni." A rendezőnő szerint "ezt a lehetőséget anyagi problémákra vagy bármire hivatkozva elszalasztani nagyon szűklátókörű dolog, mert a világ rohan, és ha elkönyvelik, hogy nincsen Szemle, onnan már nagyon nehéz visszatáncolni. Jézus Krisztusnak is csak a Bibliában sikerült feltámasztania a halottat. Szokták mondani, hogy sokba kerül a Szemle, de ellentétben a legendákkal, az utóbbi években zsíros kenyeres, egy pohár boros fogadások voltak, és ez nem is baj tulajdonképpen, mert a hangsúly a filmeken kell legyen."
Fliegauf Benedek a locarnói filmfesztiválon |
Ellenkező állásponton van Fliegauf Benedek, aki azt mondja, hogy "mint rendező, nagyon örülnék, ha a Womb magyar premierjére a Filmszemlén kerülne sor, ugyanakkor nem tartom jó üzenetnek a Szemle megrendezését a jelenlegi körülmények között. Egy elmaradt Filmszemle nagyon jó kommunikációs teret teremthet a médiában. Egy ilyen sokéves tradíció megtörése nagyon komoly bajról üzen, jó esetben még egy kis társadalmi párbeszéd is kialakulhatna ekörül."
Vannak olyanok is, akik egyáltalán nem akarnak a jelenlegi helyzetben a Filmszemlével foglalkozni. Közéjük tartozik Muhi András, a Womb producere is: "Ez engem nem érdekel. Összedőlt az egész magyar filmgyártás, ebben a helyzetben majdnem mindegy, hogy lesz-e Szemle. Ennél nagyobb a baj. Vége annak, amit tíz évig csináltam, el sem látok a Filmszemléig".
Török Ferenc az Apacsok forgatásán |
Hasonló véleményen van Török Ferenc is, aki idén két filmet is forgatott, azIsztambul című nagyjátékfilmet és az Apacsok című tévéfilmet, de ezek közül eleve csak az Apacsok-at nevezte a Szemlére, az Isztambul-t, ami a februári Szemlére nem is készült volna el, reményei szerint valamelyik nemzetközi filmfesztiválon mutatja majd be. "A Filmszemle sok szempontból aggályos, abból a pénzből, amiből eddig szervezték, három első filmet le lehetne gyártani. De engem most legkevésbé a Filmszemle aggaszt, sokkal súlyosabb az a döntés, ami a jövő évi filmbüdzsével kapcsolatban született. Jogosan vagy jogtalanul, de lényegében megszüntették az MMKA-t, ami húsz éven keresztül a filmszakma pénzosztó szervezete volt. Az a kérdés, hogy mi lesz ezután".
Török aggodalmait osztja Kőrösi Zoltán is, aki szerint "az igazi nagy kérdés nem az, hogy a közalapítvány meddig és hogyan létezik, hanem, hogy ki fogja ellátni a feladatait. Engem jelen pillanatban az tölt el aggodalommal, hogy nem látom biztosítva ezeknek a feladatoknak a megosztását és ellátását."