Azt már a film sztorijából és előzeteséből is tudni lehetett, hogy ha valami való Mel Gibsonnak, akkor a The Beaver főszerepe az. Mintha csak ráírták volna: depressziós családapát alakít, aki annyira csődöt mondott érzelmileg, hogy el kell költöznie az otthonából. Az egyetlen visszautat az jelenti a családjához és egykori önmagához, hogy egy ócska bábu segítségével más valaki bőrébe bújhat, és rajta keresztül újra megtanul kommunikálni a szeretteivel.
A filmet 2009-ben forgatták, tehát még Gibson "asszonyverős" botránya előtt, de az antiszemita kirohanása után, amikor Hollywoodban már évek óta nem foglalkoztatták. Jodie Foster azonban soha senki mással nem tudta elképzelni a szerepet, és mivel tetszett neki a forgatókönyv, és finanszírozó is akadt rá, felajánlotta Gibsonnak. "Nincs is sok barátom a színészek között" - nyilatkozta Foster a The Hollywood Reporternek. "De neki azt mondtam: 'Nézd, elküldök egy könyvet, de a rossz hír az, hogy 24 óra alatt kell eldöntened, érdekel-e, mert van egy másik aspiráns is a szerepre.'"
A másik jelentkező Steve Carrell volt, aki valójában mindenkinél hamarabb kezdett el érdeklődni Kyle Killen forgatókönyve iránt. Persze ő komédiát képzelt el belőle, Foster pedig sokkal sötétebb tónusú realista filmet, amely elsősorban a depressziós ember szenvedéseiről szól. És mivel Gibson igent mondott, hozzá is kezdett, hogy Steve Golin producerrel a saját víziójához igazítsa a könyvet.
Azt, hogy ez végül hogyan sikerült neki, egyelőre csak az első kritikákból tudhatjuk, mert ha csak az előzetest nézzük, a The Beaver érzelgős hollywoodi filmnek tűnik. Pontosan olyannak, amilyet Foster nem akart csinálni. A múlt szerdai premieren is azzal mutatta be a közönségnek, hogy "Ez nem vígjáték", és a vele készült beszélgetésben hangsúlyozta, hogy "nem könnyed közönségfilmről van szó."
Bár most a legtöbb amerikai lap azt a mondatát idézi, hogy "Szakmai életem legnagyobb küzdelme volt" - valójában azonban ezzel sem a Mel Gibson körüli botrányra utalt, hanem arra, hogy milyen nehéz volt megtalálni a film hangütését, milyen szűk a mezsgye az érzelmes és az érzelgős között, és mekkora kihívás egyensúlyozni a komédia és a tragédia határán.
Jodie Foster március 16-án a The Beaver világpremierje előtt |
Persze azért a premierközönség körében is volt valaki, aki a vetítés után feltette a kérdést neki, hogy az említett mondat egyáltalán nem vonatkozik-e a Gibson körüli felhajtásra. Erre meg így válaszolt: "Nagyon hálásak vagyunk, hogy Mel alakítása része ennek a filmnek. Nem változtatnék meg semmit. Mel az egyik legszeretetreméltóbb ember Hollywoodban. Egyáltalán nem bántam meg, hogy benne van a filmben".
A The Hollywood Reporternek adott interjúban még tovább megy: "Istenem, hát szeretem ezt az embert. És örökké hálás leszek azért az alakításért, amelyet a filmben nyújtott. Egy egész élet szenvedését adta hozzá a karakterhez. Évek óta beszélgetünk egymással, úgyhogy pontosan tudtam, hogy van a lelkének egy ilyen oldala. De én ismerem a gyönyörű oldalát is, és szerettem volna azt is megmutatni az embereknek. Hogyan is bánhatnám meg?" A forgatás idején például Gibson az Okszana Grigorjevához fűződő kapcsolatáról is beszélt neki. "Átbeszéltük az egészet, hogy mi történik épp az életében" - mondja Foster. "És nem hiszem, hogy hozzám fordult volna, ha egyedül meg tudja oldani ezeket a dolgokat."
Jodie Foster a CNN-nek nyilatkozik Mel Gibsonról és a The Beaver című filmről |
Még arról a hangfelvételről is tudott, amit Grigorjeva készített aznap, amikor Gibson megütötte, és eltörte a fogait. "Tudtam róla, igen. Mel nagyon ideges volt miatta. Aztán a pótforgatás utolsó napján ki is tört a botrány."
Azt a napot Foster sem fogja elfelejteni soha. "Aznap rengeteg munka hárult rá, épp egy ilyen helyzetben. Az asszisztenes szólt, hogy menjek a lakókocsijához. Bekopogtam hozzá, és ott ült, mint egy rakás szerencsétlenség. Aztán valahogyan összeszedte magát, és kijött a felvételre. Nem volt besminkelve. Leült a kamera elé a székre, és azt mondta: 'OK. Foroghat a kamera.' És két olyan felvételt készítettünk, ami valami gyönyörű volt."
Nem először születik abból megrázó alakítás, hogy egy színész a magánéletében átélt kínlódását átviszi a szerepébe. A South by Southwest fesztivál közönsége is pisszenés nélkül ülte végig a filmet, a jelen lévő kritikusok pedig egybehangóan méltatták Gibson alakítását. A Varietyben Andrew Barker például így kezdi a cikkét: "Mel Gibson talán a legnagyobb akadálya annak, hogy Jodie Foster The Beaver-je eljusson a szélesebb közönséghez, de a legnyomósabb ok is arra, hogy egyáltalán valaki megnézze. A zűrös színész olyan alakítást nyújt, amilyenre csak igazán kevesen képesek." Később pedig úgy fogalmaz: "Gibson gyakorlatilag hibátlan a szerepben."
Mel Gibson a The Beaver című filmben |
A Hollywood Elsewhere-ben Jeffrey Wells azt írja: "Gibson pontot érdemel, és tiszteletet parancsol azért, ahogy elkapta Walter figuráját, és megjárja vele a poklot - minden értelemben." A Guardienben Catherine Shoard szintén csak pozitívan nyilatkozik róla: "Gibson egyértelműen jó választás a szerepre. Még akkor is nehéz kivonnunk magunkat a hatása alól, ha elvonatkoztatunk attól a tehertől, amelyet jelenleg a vállán visz. A legérzelmesebb pillanatokban is visszafogja magát, és alattomosan támad. Őszintén megrendítő, amit csinál. " A többi kritikus is hasonlóan fogalmaz, és egyetértenek abban is, hogy meglepte őket Gibson visszafogott, letisztult játéka, mert mindenki valami látványos őrjöngésre számított tőle. De az ereje éppen abban van, hogy csak belül tombol.
Persze nem véletlen, hogy mindezt épp Jodie Foster hozta ki belőle. Az a színész-rendező, aki a bemutatóra épp Roman Polanski Az öldöklés istene című filmjének pótforgatásáról érkezett. Ismét egy zűrös alkotó, aki felett Foster nem ítélkezik. Amikor Polanski botrányairól kérdezik, csak annyit felel: "Nem az én dolgom."
Mel Gibsonhoz persze sokkal régebbi, igaz barátság fűzi: "Nagyon összetett módon ismerem őt. Mert igazi ember, nem papírmasé figura. Tudom, hogy vannak gondjai, de ha valakit szeretsz, nem hagyod magára épp akkor, amikor a legnagyobb harcait vívja" - nyilatkozta.
Mel Gibson és Jodie Foster egyik közös jelenete a The Beaver című filmben |
És nemcsak ezzel a kiállással, de legfőképpen magával a filmmel mindent meg is tett azért, hogy segítsen rajta. A The Beaver máris, egyetlen vetítés után sokat javított Gibson megítélésén, és újra abban a színben láttatta őt, aki a botrányai előtt volt: elsőrangú színészként. A művészeknél jobban pedig senki nem tudhatja, hogy a tehetség nem mindig jár kézenfogva a jellemmel, illetve, hogy a tehetség tud olyan teher lenni, amely szétfeszíti a hétköznapi morál kereteit.
Gibson új esélye várhatóan májusban kerül az amerikai mozikba, de a hírek szerint először csak kevesebb mint egy tucat moziban. Viszont a jó hír számunkra az, hogy a The Beaver-t forgalmazó Summit Entertainment az idei Berlinalén meglepően nagy érdeklődést tapasztalt az európai forgalmazók részéről, és el is adta a filmet több országba, például a kelet-európai régióba is. Így talán még ebben az évben láthatjuk mi is Mel Gibson vezeklését.