Csodálom Nicole Kidman kitartását, mert lelkesen leszerződik mindenféle kultrendezők eszement filmjeihez, noha mindig rajta verik el a port, ha megbukik a film. Az ezredforduló környékén még jobban bejöttek a rizikós választásai, elég csak a Lars von Trierrel vagy az Alejandro Aménebarral forgatott remekműveire (Dogville, Más világ) gondolni, de mostanában már minden Stoker-re jut egy Grace: Monaco csillaga és minden Engedd el!-re egy Az újságos fiú.
Werner Herzoggal forgatott szerelmes eposza sajnos a balsikerek sorát fogja gazdagítani, pedig nem Kidmannel van a baj, hanem azzal, hogy Herzog maga sem tudta milyen filmet akar forgatni Gertrude Bellről, az arábiai sivatag királynőjéről. Az első fél órában abban bíztam, hogy Priscilla, a sivatag királynője kapott kihívót, ugyanis a Queen of the Desert első negyede hemzseg a fergetegesen vicces trash-pillanatoktól.
Az első jelenetben például Churchillt okítgatják a tanácsadói és nem elég, hogy folyamatosan a franciákon poénkodnak, egyszer csak előbukkan Robert Pattinson egy abrosszal a fején, hogy hellósztok, én vagyok Arábiai Lawrence. A Berlinale Palast zengett a röhögéstől. Később Gertrude, aki olyan okos, hogy Angliában nem akad méltó kérője, sopánkodik a szüleinek, hogy utazni szeretne és önmegvalósítani a Közel-Keleten. Ezért kap egy állást a teheráni nagykövetségen, de mielőtt bárki Homeland-fordulatokra (hopp, egyébként benne van Brody, azaz Damian Lewis is) számítana, az a dolga a nagykövetségen, hogy luxuskörülmények között pávázik és rózsaszirmos tavacska partján sóhajtozik.
Herzog egyébként a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy mennyire örül, hogy női főhősről forgathatott, de az emancipáció sajnos abban merül ki nála, hogy mindenki a szép szőke nőt akarja a Közel-Keleten. A szép szőke nő szívében azonban csak egy férfi számára van hely és az nem más, mint egy Saturday Night Live-szkeccsből besompolygó James Franco, aki meg sem próbálja komolyan venni a szerepét, épphogy el nem röhögi magát, amikor olyanokat duruzsol Kidman fülébe, hogy mennyire magányos és amikor magányos, hogy szeret madárcsicsergést hallgatni.
Herzog tehát feltalálta a romantikus komédia-eposz műfaját és ha az egész filmre kitartana a paródia-hangulat, akkor életművében a teljesen felesleges, de egyben meghökkentően őrült Mocskos zsaru újragondolás mellé kerülhetne a Queen of the Desert. Sajnos azonban félidőnél vagy rászóltak, vagy meggondolta magát, mert hiába hahotáznánk tovább azon, hogy Kidman és Franco giccses egymásratalálása közben egy keselyű falatozik valami dögöt vagy a nagykövet azzal csitítja szerelmi bánattól szenvedő lányát, hogy a sírás jót tesz, mert kevesebbet kell pisilni a nőnek (!!!) végül a film sztenderd, egyre unalmasabb drámai irányt vesz és tudjuk, hogy a végén majd kiírják, hogy kivel mi lett és megpróbálnak úgy tenni, mintha egy percig is komolyan vettük volna ezt a filmet.
- - - - - - - - - -
Onozó Róbert élőben tudósít a Berlinaléról, kövesse a Twitteren is!