Noah Baumbach az egyik legérdekesebb amerikai független filmrendező. Neurotikus New York-iként sokszor Woody Allen örököseként hivatkoznak rá, de tíz évvel ezelőtti áttörése, a zseniális A tintahal és a bálna óta már kezd felnőni egy újabb függetlenfilmes rendezői generáció, és aki odafigyel, észreveheti, hogy Baumbach stílusát már többen másolják, mint a hullámzó teljesítményű Woodyét. A While We're Young című új filmjében az ezzel kapcsolatos gondolatait is sikerült feldolgoznia, sőt, egyesek szerint Ben Stiller a saját, az Adam Driver által megformált figura pedig Joe Swanberg (akinek a hat évvel ezelőtti Alexander the Last című filmjének Baumbach volt az egyik producere) alteregója (bár ezt a rendező nem erősítette meg).
Az ilyen adalékinformációk persze nem szükségesek a While We're Young élvezetéhez, de Baumbach filmjei pont attól annyira jók, hogy hihetetlenül őszinték, személyesek és önironikusak. Ahogyan A tintahal és a bálná-ban láttuk szülei válását feldolgozni, a Margot az esküvőn-ben Jennifer Jason Leightől elhidegülni és megkeseredni, majd a Greenberg-ben Greta Gerwiggel szerelembe esni és a Frances Ha-val szabályosan megfiatalodni, ugyanúgy a While We're Young-ban is ott van minden, amin ez a 45 éves férfi mostanában keresztülmehet: fél az öregedéstől, fél a fiataloktól, fél a siker elvesztésétől és közben látja magát kívülről, hogy mindez valójában milyen szánalmas és egyben nevetséges.
Főhőse a Greenberg-hez hasonlóan most is Ben Stiller, aki korábban sikeres dokumentumfilmes volt, most tanít és nyolc éve ugyanazon a befejezetlen filmjén szöszmötöl. Egyik előadása után leszólítja egy huszonéves rajongója (Adam Driver), aki maga is dokumentumfilm-rendező és a brooklyni hipsztervilág áloméletét éli. A köztük kialakuló pártfogó-pártfogolt viszony adja az egy idő után szabályosan thrillerbe forduló történet gerincét, de még érdekesebb, hogy feleségeikkel (Naomi Watts és Amanda Seyfried) párként is egymásra találnak és a gyermektelen negyvenesek hirtelen újra elkezdik menőnek, energikusnak és fiatalnak érezni magukat a bakelitlemezeket gyűjtő, bohókás kalapokban járó, bicikliző, hip-hop táncfoglalkozásra járó, kézműves fagylaltokat készítő és egzotikus sámán-szertartásokon megtisztuló huszonévesek társaságától.
Baumbach egy rovarokat mikroszkóppal tanulmányozó tudós objektivitásával mutatja be ezeket a jellegzetes New York-i arcokat és senkinek nem kegyelmez. Kamerája épp olyan gyarlónak és röhejesnek ábrázolja a felső-középosztálybeli, gyermektelen, Apple-termékektől függő életükbe belekényelmesedő negyveneseket, mint a régi divathullámokat újrahasznosító, öko-bio-retrólázban égő, bárkin kíméletlenül átgázoló huszonéveseket. Nincs generációs konfliktus, csak átlagos emberek, akik próbálják magukat valami alapján definiálni és hitelesnek, eredetinek érezni. Ráadásul a rendezőnek esze ágában sincs igazságot tenni, hiszen még a gyermekes családok életéből is olyan tragikomikus pillanatokat mutat meg, amelyek alapján egyértelművé válik, hogy nincs univerzális recept a boldogságra.
A While We're Young-on egyébként a rendező korábbi rétegfilmjeihez képest érezhető egy egyértelmű nyitás a nagyközönség felé. Néha kicsit izzadtságszagúak a multiplexes közönségnek tett gesztusok, például egy montázs arról, hogy a negyvenesek iPad-függők, míg a huszonévesek bakelitlemezt hallgatnak és antik írógépen pötyögnek, de egyrészt az ilyen észrevételek is helytállóak, másrészt pedig dinamikussá, könnyen élvezhetővé teszik a filmet.
A főbb szerepekre ráadásul sztárokat szerződtetett: Ben Stiller utoljára szintén Baumbach kamerája előtt volt ilyen jó (Greenberg), Naomi Wattst talán még sosem láttuk ennyire viccesnek, Adam Driver egy-két éven belül ott lesz Hollywood legnagyobb sztárjai között és még az eddig nem sok színészi tehetséget villantó Amanda Seyfried is imádnivaló az eredetileg Greta Gerwignek szánt szerepben.
Éppen ezért nagyon meglepő, hogy a While We're Young-ot nem tervezik bemutatni a magyar mozikban. Amerikában és az Egyesült Királyságban remek moziátlagokat produkált és ideális alternatív programnak bizonyult azon felnőtt nézők számára, akik szeretnek moziba járni, de eszük ágában sincs beülni a Halálos iramban 7-re vagy a Bosszúállók 2-re. Rengeteg barátom, ismerősöm és rokonom kérdezgeti, hogy milyen felnőtteknek szóló filmet ajánlok, ami könnyed, szórakoztató, de nem agyhalottaknak készült és az idei felhozatalból a While We're Young lenne az egyik első, ami eszembe jut, de hiába.
A magyar moziforgalmazók - valószínűleg korábbi rossz tapasztalatok alapján - nem bíznak abban, hogy huszonöt-harminc év feletti értelmiségiekre érdemes lenne alapozniuk egy közönségfilmet, így egy magyar felnőtt nemhogy görkorizással, hip-hop tánccal vagy sámánszertartáson hallucinálással, de még egy tisztességes szombat esti mozizással sem érezheti magát ideig-óráig húszévesnek.
- - - - - - - - - - - - - - - -
A While We're Young-ot Londonban láttuk, a film magyarországi bemutatása bizonytalan.