"A publikum mindenféle különleges dolgot feltételez, pedig ezek a színészek végtelenül hétköznapiak, amíg a csúcsra nem érnek" - kezdi visszapörgetni az emlékeit Ragályi Elemér operatőr, aki a kilencvenes években egymás után forgatott nagy amerikai produkciókat Budapesten. "Szinte észrevehetetlenül, egyszerűen teszik a dolgukat. Így volt ez Patrick Dempsey-vel is: se ő nem tudta, hogy egyszer nagy és híres színész lesz, se mi. Helyes, szolgálatkész fiú volt egy keménykezű, veterán rendező mellett, aki készségesen szolgálta a filmet."
Talán mégsem meglepő, hogy Dempsey-t végül nem Raszkolnyikov szerepe, hanem a Grace klinika tette híressé, és bár azóta sok hollywoodi filmet forgatott, továbbra is Dr. Derek Shepherdként gondolunk rá. Nem úgy a Bűn és bűnhődés másik két főszereplője, akikhez többféle filmes munkát kötünk. Julie Delpy azóta jóval több lett, mint színésznő: sokoldalú rendező, forgatókönyvíró, emancipált gondolkodó, felvágott nyelvű, domináns jelenség a vásznon, aki Ragályi Elemérnek még egészen más oldalát mutatta. "Olyan kis áttetsző volt, hogy a forgatáson minden reggel megkérdeztem: ki ez? Valami rebbenékeny finomság és dekadencia volt benne."
A film harmadik főszereplője a már akkor is nagy tekintélynek örvendő Sir Ben Kingsley volt, akivel Ragályi korábban kétszer is együtt dolgozott. Közös filmjük még a Gyilkosok köztünk vannak és az Anna Frank teljes élete. Ragályi szerint Kingsley-ről mindig terjedtek olyan pletykák, hogy cudarul bánik a neki kiszolgáltatott stábtagokkal - például a sminkessel, öltöztetővel vagy a személyi asszisztensével -, de ő ezeknek sosem hitt, mert épp az ellenkezőjét tapasztalta. "Egyszer a rendező sokadszorra vetetett fel egy jelenetet a partnere miatt, aki ettől egyre frusztráltabb lett. Ő egy darabig tűrte az ismétlést, de aztán megelégelte, hogy a kollégát megszégyenítik a stáb előtt, és leállította a rendezőt, azt mondta: elég volt. És ezzel véget is ért a jelenet, mert nemcsak a filmekben sugárzott róla a tartás és a méltóság, hanem az életben is."
Batman és Gandalf is járt már Magyarországon
Hollywoodi filmsztárok régebben is jártak errefelé, csak vagy titokban jöttek, vagy nem voltak még akkora nagyágyúk, hogy lesifotósok csüngjenek rajtuk. Pedig milyen jó lenne, ha mostanában futna félmeztelenül Channing Tatum a Velencei-tó körül, igaz? Kiástunk régi sztorikat a múltból, kifaggattunk stábtagokat. Daniel Craig bőre rücskös volt, Kate Winslet szürke kisegér, Salma Hayek meg őrült cuki.
"Tíz évvel ezelőtt Nikolaj Coster-Waldau pontosan úgy nézett ki, mint most, egy helyes gyerek volt, de a színészi kvalitásai finoman szólva nem hagytak mély nyomot a stábban" - idézi fel az emlékeit a The Headsman magyar csapatának egy tagja. "Megdöbbentő, hogy azóta befutott, és el kell ismerni, sokat fejlődött színészileg is" - fűzi hozzá a 44 éves dán színésszel kapcsolatban, aki hat évvel később a Trónok harca Jaime Lannistereként lett világhírű.
Ő is, mint a legtöbb filmes szakember, sok sztárt látott már testközelből, de nem feltétlenül a leghíresebbek hagytak benne mély nyomot. Ahogy Ragályi Elemér, ő is úgy gondolja, a legtöbben csak szorgalmasan teszik a dolgukat. Jó sztorit tud viszont Lilly Allen édesapjáról, Keith Allenről, aki a Robin Hood című minisorozat egyik színészeként dolgozott Magyarországon 2005-ben.
"Vicces fazon volt. A karakteréhez legyártatott magának egy kivehető fogprotézist, amit állandóan elhagyott. Mindenki folyton azt kereste. Aztán vett magának egy lakókocsit vidéken, mert úgy gondolta, a produkciós cég által biztosított trailerben nem tud elég jól pihenni, és átköltözött abba. Persze az meg valami ócska tragacs volt, mindig elromlott benne valami, folyton javítgatni kellett. Vett egy felfújható gyerekmedencét is, és minden forgatási szünetben ledobta a ruháit, majd beleült. Hogy még hangulatosabb legyen a környezete, a Mafilm területén mellettünk forgató másik produkciótól ellopott pár tuját is, és körbebástyázta magát velük. Na, ő egy szórakoztató fickó volt."
Ilyen mulatságos sztorikat ugyan nem tud mesélni, de pozitív élményként raktározta el magában Váradi Gábor producer a Beethoven árnyékában című film magyarországi felvételeit, amik ugyanebben az időben zajlottak, tehát 2005-2006-ban. Agneska Holland rendező egy fiatal hollywoodi üdvöskét, Diane Krugert és egy tapasztalt, elismert színészt, Ed Harrist osztott össze, és ez a felállás Váradi szerint csak akkor működik, ha a fiatal hajlandó tanulni. Ez Diane Kruger esetében így volt.
"Nemrég még csak egy modell volt, akit színésznőként a Trójá-ban ismert meg a világ, de igyekezett bebizonyítani, hogy komolyabb feladatokra is képes" - emlékszik. "Ez volt az első drámai főszerepe angolul, sok szöveggel, ezért fontos lehetett neki. Egy kottamásolót alakított az idős, rigolyás művész mellett." Váradi szerint alázatosan, fegyelmezetten végezte a munkáját, egyáltalán nem voltak allűrjei.
Ed Harris viszont annyira beleélte magát az idősödő, már süket zeneszerző szerepébe (amit egyébként eredetileg Anthony Hopkinsnak szántak), hogy a forgatási szünetekben is süketnek tettette magát, nem reagált, ha hátulról kiáltották a nevét. A film végül nem lett nagy siker, amiért Ed Harris különösen csalódott volt (egy interjúban a forgalmazót hibáztatta emiatt), és Diane Krugernek is várnia kellett még arra, hogy színésznőként komolyan vegyék. Ezt végül a Becstelen brigantyk-kal sikerült elérnie négy évvel később, és addigra a Beethoven árnyékában-t már ő sem dédelgette a szívében.
A Becstelen brigantyk francia női főszereplője, Mélanie Laurent viszont már azután forgatott Magyarországon, hogy Tarantino az egész világon híressé tette, ezért bőven lett volna iránta érdeklődés a sajtó részéről, de mindenkit elutasított - meséli a film egyik magyarországi producere. "Számomra az a sztár, aki tudatos, fegyelmezett, és elkötelezetten dolgozik, de mellőz mindenfajta külsőséget. Megkapja a státuszt, ami neki jár, de ezen felül semmilyen különös elbánást nem igényel" - mondja. Szerinte pont ilyen volt Mélanie Laurent is.
Jean Renóról is hasonlóan vélekedik, de úgy tűnik, ő nálunk még mindig nagyobb sztárnak számított, mint a partnernője, mert az egyik akkori főpolgármester-helyettes azt kérte a producertől, hadd találkozzon vele. Meg is látogatta a forgatáson, hozott neki ajándékot, és hajlandó volt másfél órát várni rá, amíg Reno szabaddá vált. "Készült pár fotó, jó hangulatban elbeszélgettünk, aztán folytattuk a munkát. Igazán nem volt erőltetett találkozó"- emlékszik.
Politikusok persze azóta is előszeretettel fürdőznek az idelátogató világsztárok fényében, például Tarlós István Bruce Willis oldalán, vagy a miniszterelnök Arnold Schwarzeneggerrel.
Alig tizenhat éves volt Scarlett Johansson, de már a tizenkettedik filmjét forgatta, amikor Budapestre jött az Amerikai rapszódia miatt, és ejátszotta az író-rendező Gárdos Éva saját történetét. "Egy kis bambulino volt, akinek valószínűleg fogalma sem volt arról, hogy Bukaresten van, vagy Budapesten, mert nem érzékelte, milyen a világ körülötte" - mondja róla Ragályi Elemér, aki ezt a filmet is fényképezte.
De tegyük hozzá: Johansson akkori személyi asszisztense, Tabányi Carmen egészen másképp emlékezett rá egy korábbi interjúnkban. Ő kifejezetten intelligens, a koránál érettebb, különös tehetségnek látta, akiről nyilvánvaló volt, hogy nagy karrier várhat rá. "Én nem néztem ki belőle ezt a hatalmas sikert, de ma elismerem, hogy joggal vált sztárrá" - mondja Ragályi.
Alig két évvel később forgatta az Elveszett jelentés-t Sofia Coppolával, amiben már felnőtt szerepet játszott. "Én is abban a filmben szeretem a legjobban, annyira jól játszotta ezt a finom, érzékeny viszonyt. Akkor azt mondtam magamban: »Istenem, hát miért nem tudott az én kamerám elé kerülni ilyen állapotban?«"
Hogy mi az oka, rejtély, de valamiért az itt forgató sztárok vagy akkor dolgoznak nálunk, amikor még nem futottak be, vagy ha igen, a Magyarországon forgatott filmjük nem kerül be a legfontosabb munkáik, a legnagyobb sikereik közé.
Szinte észrevétlen maradt például Viggo Mortensen Good - A bűn útjai című filmje, pedig Viggo valódi sztárnak számított 2007-ben, épp túl volt A Gyűrűk Urá-n, amikor nálunk dolgozott. Elle Fanning (aki a Diótörő főszerepét forgatta itt) vagy a frissen Oscar-díjas Eddie Redmayne (aki a Birdsong-ot) pedig épp hajszállal előtte volt annak, hogy világszerte népszerű legyen, így még nyugodtan sétálhatott a városban, senki nem ismerte fel.
Persze könnyen lehet, hogy épp azért szeretnek a legtöbben itt dolgozni, mert nem zaklatják őket, normális életet élhetnek jó körülmények között, és ha meg is szólítják őket az utcán egyszer-egyszer, az épp csak a hiúságukat legyezgeti. Még senki nem panaszkodott a magyarországi élményeire.
Ilyen menő hely Budapest
A hollywood filmesek nemcsak az itteni stúdiókban forgatnak előszeretettel, de ha valaki figyelmes, rengeteg budapesti helyszínt is kiszúrhat az amerikai filmekben, amelyek azonosítása remek szórakozás minden magyarnak. Huszonöt nálunk forgatott filmből vágtuk össze azokat a jeleneteket, amelyekben budapesti helyszínek tűnnek fel a hollywoodi sztárok háta mögött.