A jellemzően tömegfilmeket behozó hazai forgalmazók képtelenek arra, hogy lefedjék a hazai közönség egyre szerteágazóbb filmes érdeklődésének teljes spektrumát. Új forgalmazási stratégiák és a nézők aktív bevonása kell ahhoz, hogy ne érezze azt sok ember, hogy nincs miért moziba mennie, és a kedvére való rétegfilmeket csak torrenten tudja beszerezni.
Erre a problémára nyújt megoldást a Scope100 nevű projekt, aminek a lényege, hogy
száz ember tíz filmből a magyar közönség igényeinek leginkább megfelelőt igyekszik kiválasztani.
A magyarhangya egyszer már piacra dobott egy filmet a közönség bevonásával, és a kísérletet sikeresnek ítélte meg. Egy ötvenfős csapat tíz film közül választotta ki a Magam ura című norvég vígjátékot, kísérőprogramokat szerveztek hozzá, a díszbemutatón telt házzal vetítették le a filmet az Átrium moziban.
Ha nincs ez a projekt, a Magam urá-t csak a Titanic filmfesztiválon lehetett volna elkapni, aztán pedig - nagyobb hírverés és további vetítések híján - örökre eltűnt volna a süllyesztőben.
A Scope100 egy ingyenes, zártkörű online filmfesztivál. Száz filmbolond (Scopeközönség) választhatja ki a legjobb alkotást a hazánkban nem forgalmazott európai filmes termés legjavából. A százfős klubba jelentkezni, majd röviden pályázni kell, ám aki bekerül, annak lehetősége nyílik megnézni tíz vadonatúj európai filmet.
A Scopeközönség tehát ingyen mozizhat egy hónapon át, de közben feladatot is kap. Megvitatja a filmek hazai forgalmazási esélyeit, majd kiválasztja a legjobbat vagy a sikerre legesélyesebbet. A nézők fejével kell gondolkozni, és eldönteni, hogy a film miért érdemes a közönség figyelmére, és azt hogyan lehet hozzájuk a legügyesebben eljuttatni.
A jelentkezési időszak 2015. október 30-tól november 30-ig tart.
A ScopeKözönség hozzáférést kap tíz, forgalmazásba még nem került európai filmhez a FestivalScope privát, online filmvetítőjében. Egy hónap áll rendelkezésre, hogy az összes filmet megtekintsék, majd visszajelzésként kitöltsenek egy-egy kérdőívet. Közös vetítéseket is szervez a magyarhangya, hogy megbeszéljék a kiválasztási folyamat során felmerült kérdéseket. Így döntik el a résztvevők, hogy a felkínált tíz film közül melyik kecsegtet a legjobb hazai eredménnyel.
A filmek kiértékelése 2015. december 4-től 2016. január 15-ig tart.
A film kiválasztásával nem ér véget a Scop100 küldetése. Az a reklámkampány valósul meg, amelyet a ScopeKözönség a leghatékonyabbnak ítél meg. A klubtagok szabadon engedhetik fantáziájukat, és különleges, a hagyományostól elrugaszkodott, váratlan megoldásokat is alkalmazhatnak, amennyiben az a megszabott költségvetésen belül marad.
A forgalmazási időszak 2016 tavaszán kezdődik.
A Scope100 projekt egy Európai Unió-s program, amelyet egyszerre hat országban valósítanak meg független filmforgalmazók. Magyarország mellett Lengyelországban, Csehországban, Norvégiában, Belgiumban és Ausztriában is filmbolondokat toboroznak, hogy ez az új, a nézők igényeit jobban kiszolgáló filmforgalmazási modell minél inkább elterjedhessen.
A hat résztvevő ország forgalmazói most még egy huszonöt filmből álló listából válogatnak, amin egyedüli magyar filmként a Liza, a rókatündér is szerepel. A Scope100 segítségével tehát akár még négy további európai országban is bemutathatják Ujj Mészáros Károly nálunk több mint százhúszezer nézőt begyűjtő alkotását. (Csehország korábban már megvette a filmet.)
A magyarhangya nagyon szeretné, ha az imádnivaló Attenberg görög rendezőjének Chevalier című új filmje, az általunk a miskolci CineFesten és a londoni filmfesztiválon is ajnározott Mediterranea vagy az Evolution benne lenne a hazai választékban. Ez utóbbi Lucile Hadzihalilovic első filmje a tizenegy évvel ezelőtti varázslatos Innocence óta.