A hétvégén csattanós választ kaptak azok, akik a szuperhősfilmek elfáradását hangoztatták. A műfaj él és virul, továbbra is tömegek özönlik el a mozikat egy-egy ilyen filmért. A Deadpool-lal azonban nem csupán folytatódott egy trend Amerikában és Magyarországon, hanem Ryan Reynolds önironikus, agyament kikacsintásokkal teli akciózása még a vártnál is sokkal nagyobb sikert ért el.
A film Magyarországon 131 506 nézőt vitt a mozikba a nyitóhétvégéjén. Deadpool több, nála sokkal híresebb szuperhőst hagyott állva a rajtnál: Az acélember első hétvégéjén 38 997 néző volt kíváncsi Supermanre, Andrew Garfield első feltűnésekor 42 827 nézőt hálózott be Pókember. Elképesztő, de mindössze egyetlen olyan képregényfilm van, amely jobban nyitott Magyarországon, mint a Deadpool.
A legerősebben nyitó szuperhősfilmek Magyarországon
1. Bosszúállók: Ultron kora (2015) – 148 882 néző
2. Deadpool (2016) – 131 506 néző
3. Vasember 3 (2013) – 92 243 néző
4. A sötét lovag: Felemelkedés (2012) – 86 643 néző
5. A galaxis őrzői (2014) – 79 923 néző
A filmet itthon forgalmazó InterCom kommunikációs menedzsere, Figeczki Annamária az Origo kérdésére elárulta, hogy nagyjából annyi nézőre számítottak, mint amennyi összejött, és az amerikai stúdió is azt kommunikálta feléjük, hogy a film robbanni fog.
A forgalmazóval ellentétben mi előzetesen azt vártuk, hogy a Deadpool a Magyarországon szintén ismeretlen szuperhősnek számító, szintén első önálló filmjével jelentkező A Hangya 36 ezres kezdőhétvégéjéhez közeli eredményt ér majd el. Ehhez képest három és félszer annyi nézőt hozott, mint Paul Rudd rovarméretűvé zsugorodó szuperhőse.
"Szuperhősfilmek terén ki voltak éhezve egy kis vérfrissítésre a nézők, és ezt a Deadpool megadta nekik" - magyarázta a film sikerét a forgalmazó. De vajon a maszkot húzó Ryan Reynolds melyik filmbéli tulajdonsága találhatott be ennyire a magyaroknál?
„Jó végre egy olyan hőst nézni, aki nem a világ megmentésén fáradozik” – írtuk a kritikában, és azt is kiemeltük, hogy a magasabb korhatár miatt most az is belefér a szuperhősködésbe, hogy fröccsen a vér, és hogy a főszereplő nem a dutyiba, hanem a koporsóba küldje az ellenfeleit.
Az amúgy karakterhű módosításokra reagálhatott lelkesen a magyar közönség. Úgy tűnik, hogy elég egy-két kis csavar, például az önironikus modor, vagy az, hogy a főhős állandóan direktben a nézőknek magyaráz, és az eddiginél is nagyobb őrületet tud kiváltani egy szuperhősfilm.
A Deadpool előzetesekben és más reklámanyagokban kidomborított alpári humora nagyon is a hazai közönség ízlése szerint való. Mi, magyarok imádunk agyament gegeken, gusztustalanságokon kacagni, ezt a Nagyfater elszabadul pár héttel ezelőtti földcsuszamlásszerű sikere is bizonyította.
A két film totálisan más műfaj, de a bevállalós humor mégiscsak összeköti őket. Robert De Niro vígjátékai közül arra ült be a legtöbb magyar az első hétvégén, amelyben a színészlegenda megvillantja a farkát, illetve amelyben kéjenc öregúrként hajtja az egyetemista csajokat.
A szuperhősök közül egy olyan rétegfigura csinálta meg a kategóriája második legmagasabb nyitóhétvégét, aki aljas szexuális poénokat ereget egy vak öregasszony irányába. Superman szívrohamot kapna ettől, a hazai közönség viszont műfajtól függetlenül imádja ezt a stílust.
A jópofa hülyeség mindig könnyen megy a magyaroknál
– vonta le a tanulságot a forgalmazó.
Meglepő, de a forgalmazó a hasonló kaliberű filmek marketingköltségéhez képest kisebb összeget szánt a Deadpool reklámozására. Voltak óriásplakátok, és a tévékben is hirdettek, de leginkább a közösségi oldalakon (Facebook, Instagram, Tumblr) nyomultak, és a nézőszámok alapján sikerült is elérniük a célközönséget. Adataik nincsenek erről, de az InterCom munkatársa szerint a 16 és 30 éves közötti korosztályban tarolhatott a legjobban a film.
A filmre tényleg ráharaptak az interneten: míg a Batman Superman ellen első szinkronos előzetesét 231 ezren, addig a Deadpool első szinkronos előzetesét háromszor annyian, 758 ezren nézték meg az InterCom YouTube-csatornáján. Úgy győzött Ryan Reynolds filmje, hogy a Batman-trailer három hónapos előnyel indult. Az InterCom Facebook-oldalán több mint hétezer ember lájkolta azt a hétfői posztot, ami arról szólt, hogy milyen sokan megnézték a Deadpool-t a hétvégén.
Fontos volt, hogy a Fox, és vele párhuzamosan az InterCom, már korán beindította a kampányt, és felépítette a legtöbb ember számára ismeretlen karaktert. A forgalmazó szerint ügyes húzás volt, hogy a kampány során felvállalták a film bevállalós jellegét, a szuperhős őrült figurájához igazították a reklámokat. „Nagy erő. Nagy pofa. Jó segg” - hirdeti a Deadpool magyar plakátja.
Amerikában már régi hagyomány, de mostanság Magyarországon is egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy film premierhétvégéje eseményszámba megy. A reklámkampány azt próbálja elhitetni velünk, hogy egy menő dologból maradunk ki, ha nem vagyunk ott az első pár nap vetítéseinek egyikén.
Elgondolkodtató az Aeonflux adata, miszerint a minden idők legjobb tíz magyarországi nyitóhétvégéből négyet tavalyi film hozott össze, és most a tizedik legjobb eredménnyel csatlakozott ehhez a toplistához a Deadpool. A legújabb divatot követve, a közönség nem csupán látni akarja a Deadpool-t, hanem a lehető leghamarabb akarja látni.
Erre a kérdésre kategorikus nem a válasz. Ryan Reynolds akciózását lényegesen kevesebb kópiával küldték a mozikba, mint a tavalyi év legnagyobb kasszasikereit:
A Deadpool mellett két másik nagyobb kaliberű filmet mutattak be a mozik, ezek azonban nem zavarták egymás köreit. A Norm, az északi című rajzfilm a gyerekeket célozta meg, a Hogyan legyünk szinglik? pedig a romantikára vágyókat és a nőket próbálta bevonzani.
Egyedül a harmadik hete futó, de még így 48 ezer nézővel a második helyen záró Nagyfater elszabadul szipkázhatott el potenciális nézőket. Jókor nyitott a Deadpool, mert ugyan humort más filmek is kínáltak, de szuperhősös izgalmakat, látványos akciókat csupán ettől az alkotástól remélhettek a nézők. Valószínűleg van kapcsolat a Deadpool premiere és aközött, hogy a december közepe óta taroló Star Wars: Az ébredő Erő pont ezen a hétvégén esett ki a legjobb tízből.
Vasárnap délelőtt kivételével esős, nyálkás, csúnya idő volt az országban. Ez az időjárás már önmagában elijeszti a legtöbb embert a kültéri programoktól, de ha ez nem lett volna elég, a nagy esőzések miatt több erdészet is arra figyelmeztette az embereket, hogy a turistautak sárosak, járhatatlanok. A mozizás ideális szabadidős programmá lépett elő a hétvégén.
A film hazai forgalmazója nem gondolja, hogy rosszabbul nyitott volna a Deadpool, ha egy másik hétvégén mutatják be. De ha már Valentin-napra esett a hétvége, kihangsúlyozták a reklámkampányban, hogy a Deadpool hiába tűnik szokatlan választásnak a szerelmesek ünnepére, valójában a romantikus szál a mozgatórugója a filmnek. A forgalmazó azt tapasztalta, hogy a várttól eltérően a férfiak nem voltak többségben a vetítéseken, nők is ugyanúgy kíváncsiak a filmre.
A múlt hétvégéhez képest 61 százalékkal volt nagyobb a mozik forgalma. Tavaly ilyenkor A szürke ötven árnyalata miatt 161 százalékkal ugrott meg a mozizási kedv, előtte egy évvel a Megdönteni Hajnal Tímeát uralta a Bálint-napi hétvégét. A forgalmazók előszeretettel repülnek rá erre a napra, és dobnak be egy romantikus filmet, vagy ellenkezőleg, egy olyat, ami a szokatlanságával hívja fel magára figyelmet.
A forgalmazó időzítését mi is jó ötletnek tartottuk, szerintünk a Deadpool azért volt tökéletes választás Valentin-napra, mert „Ryan Reynolds elcsúfított ábrázatát látva a lányok már azért is hálásak lesznek, ha egy 10-es skálán mindössze 5-ös pasi szorongatja a kezüket a moziban”.
A forgalmazó a kedvezői kritikai fogadtatást is kiemelte. Körbenéztünk a magyar interneten, és mindössze egy olyan recenziót találtunk, amelynek komoly fenntartásai voltak a filmmel kapcsolatban. Bár ez az írás pont a film célközönségének szóló Geekz blogon jelent meg. "Bár el lehet röhögcsélni és szórakozni a Deadpool-on, de messze nem olyan okos és frappáns, mint amilyennek látható önteltséggel gondolja magát" - fanyalgott a szerző.
Mindenki más alig tudta fékezni a lelkesedését. „Az összes Marvel-filmen nem nevettük annyit, mint a Deadpool első húsz percében - írtuk a kritikánkban, az Index újságírója pedig még a miénknél is rajongóibb hangot ütött meg, és egyenesen elalélt a filmtől: „Ennyire beteg, de mégis végtelenül szórakoztató baromságot még ma is ritkán látni a mozikban.”
A számok szerelmeseinek kedvéért napi bontásban is közöljük a Deadpool nézettségi adatait:
A szombat láthatóan nagyon erős nap volt, dübörögtek a mozik. Normális esetben 30 százalékkal csökken a nézettség szombatról vasárnapra, most azonban alig vesztett nézőt a Deadpool. Feltehetően ennek ahhoz is köze volt, hogy idén pont vasárnapra esett Valentin napja.
A Fox stúdiót évekig kellett győzködni, hogy van értelme megcsinálni egy magas korhatár-besorolású Deadpool-filmet. A forgatókönyvírók már a folytatáson dolgoznak, és alighanem annak a filmtervnek egy pillanatig sem kell majd várnia arra, hogy zöld lámpát kapjon.
A galaxis őrzői rendezője, James Gunn ugyanakkor figyelmeztetett, hogy fennáll a veszély, hogy Hollywoodban rossz tanulságokat fognak levonni a Deadpool elképesztő sikeréből. Gunn egy Facebook-posztban arról írt, hogy a Deadpool-ra pont azért reagált ilyen pozitívan a közönség, mert a film eredeti volt, az alkotók szeretettel nyúltak az alapanyaghoz, mertek kockáztatni, és ez meglátszott a végeredményen is. Gunn szerint elkerülhetetlen, hogy hamarosan jöjjenek a Deadpool-t majmoló filmek, de sajnos csak a külsőségekben fogják leutánozni, és hülyének nézik majd a közönséget. Pedig pont ez az, amit a Deadpool nem tett.