Unalomba ejtő gyakorisággal készülnek filmes toplisták, a BBC vállalkozására azonban több okból is érdemes odafigyelni. Már maga a tény, hogy a brit közszolgálati média állította össze, rangot ad neki, jelentőségét pedig tovább növeli a széles merítés: 177 filmkritikus véleményét kérték ki, akik 36 különböző országból származnak, így azt sem mondhatjuk, hogy már megint az angolszász szaksajtó nyilvánítja ki, mi számít éppen a legjobb filmnek.
És persze a vállalás nagysága és időszerűsége is felkelti az ember figyelmét: eltelt már tizenöt és fél esztendő az új évszázadból, ideje volt már összeszedni a 21. század legjobb filmjeit.
Mindegyik kritikus egy tiz filmből álló listát küldhetett be, összesen 599 film kapott szavazott, azokból állt össze a százas lista. Az összesítés szerint
az évszázad eddigi filmes csúcsteljesítménye a Mullholland Drive.
David Lynch 2001-ben készült szürreális rémálmát Wong Kar-Wai Szerelemre hangolva című drámája követi, a harmadik helyet a Vérző olaj szerezte meg. Érdekesség, hogy a tíz legjobb filmből hat angol nyelvű, a maradék négy Hongkongban, Japánban, Tajvanban, illetve Iránban készült.
A nemzetközi toplistákat mindig izgatottan böngésszük át, hogy vajon felkerült-e rá magyar film. A BBC rangsora nem okozott csalódást, három hazai alkotás is ott van a száz között. A legjobb helyezést az Oscar-díjas Saul fia érte el, 34. a listán, Nemes Jeles László mentora, a 2011-ben visszavonult Tarr Béla pedig két filmmel is szerepel rajta: először az 56. helyen álló Werckmeister harmóniák-kal, aztán pedig a hatvanharmadiknak megszavazott A torinói ló-val. Apró szépséghiba, hogy egyetlen magyar kritikus véleményét sem kérték ki a rangsor összeállításakor.
- Rögtön az első tízben van egy Magyarországon mozikban be nem mutatott film, a 2007-ben elhunyt tajvani Edward Yung remekműve, a Családi kötelékek.
- A toplista legfrissebb filmje a 100. helyet még pont megcsípő Toni Erdmann, amelyet az idei cannes-i fesztiválon mutattak be, és eddig csupán három országban, Németországban, Ausztriában és Franciaországban került moziforgalmazásba.
- 2016-ből több film nem is került fel a listára, a tavalyi év terméséből viszont hét alkotást választottak be a legjobb száz közé, például a Mad Max: A harag útjá-t az Agymanók-at és a Saul fiá-t.
- 2012 és 2013 bizonyult az új évszázad két legerősebb évének, mindkét esztendőből kilenc film jutott fel a toplistára. 2012-ből Az ölés aktusa, 2013-ból pedig a Llewyn Davis világa bizonyult a legjobbnak.
- Hét olyan rendező van, aki három filmmel képviseli magán a listán: Wes Anderson, Apichatpong Weerasethakul, Christopher Nolan, Michael Haneke, Paul Thomas Anderson, illetve Joel és Ethan Coen.
- Meglepő, hogy Tarantinótól csak egy film került be, a Becstelen brigantyk, pedig ebből az időszakból simán itt lehetne a Django elszabadul, de még inkább a Kill Bill.
- Egy csomó rendező esetében azon lehet csodálkozni, hogy miért az a filmje szerepel a listán, és nem egy másik. Például a mai szemmel nézve már meglehetősen modoros Rekviem egy álomért helyett Aronofskytól sokkal szívesebben láttam volna A pankrátor-t vagy a Fekete hattyú-t. Örültem, hogy itt van Spike Jonze A nő című csodás sci-fije, de azért az Adaptáció-t sem kellett volna lehagyni. Méltó helyezést kapott Az ember gyermeke Cuarontól, a Gravitáció azonban nem fért be a százba. Illetve talány, hogy Godard miért pont a Búcsú a nyelvtől-lel képviselteti magát, amikor tőle a 2001-es A szerelem dicséreté-t jobbnak szokás tartani.
- És akkor vannak azok a tekintélyes rendezők, akiket teljesen mellőztek. Egyetlen film sincs a listán a tévedhetetlennek tartott Mike Leightől, vagy a hasonlóképpen folyamatosan magas színvonalon dolgozó Dardenne testvérektől. Pedig lett volna miből válogatni a brit rendező (Hajrá, boldogság!, Vera Drake, Minden vagy semmi) és a belga páros (A fiú, A gyermek, Két nap, egy éjszaka) esetében.
- A hollywoodiak közül Michael Mannt hiányolom (bár azt nem tudnám megmondani, hogy melyik filmjét kellett volna szerepeltetni ebből az időszakból, talán a Collateral - A halál zálogá-t), dobhattak volna csontot a Bourne-filmeket és az A United 93-as-t jegyző Paul Greengrassnak is, illetve már-már trollkodásnak tűnik, hogy a zsinórban két rendezői Oscart elnyerő Alejandro Gonzales Iñárritunak (Birdman, A visszatérő) sem osztottak lapot.
- A hardcore művészmozi-látogatók is bosszankodhatnak jópár kimaradt mester miatt: Joey Zasa szavaival élve itt ma nem adták meg a kellő tiszteletet Aleksandr Sokurovnak, Carlos Reygadasnak, Pedro Costának és Jia Zhangkének sem.
- A megkérdezett filmkritikusok 31 százaléka volt nő, ha csak rajtuk múlt volna, a Szerelemre hangolva került volna a toplista tetejére.
- A legjobb száz film 57 százaléka angol nyelvű, a második leggyakoribb nyelv a francia, azt tizenhárom alkotásban beszélik.
A teljes listát ide kattintva érheti el. Az ilyen összeállításokban az a legjobb, hogy mindig van olyan film, aminek a szereplése értetlenséget vagy éppen boldogságot vált ki. Én például a megható, de semmi extra Brooklyn beszavazásán hökkentem meg, viszont örömmel töltött el, amikor a lista vége felé ugyan, de azért felbukkant a Brad Pitt-féle hosszúcímű Jesse James-film.
Illetve elhatároztam, hogy most már nem húzom tovább, és tényleg nekiülök a majdnem háromórás török Once Upon a Time in Anatoliá-nak.