Az amerikai vadnyugatnak Európában is nagy keletje van, az olaszoknál egy külön alműfaj, a spagettiwestern alakult ki a mitikus régióban játszódó történetekből. Most egy holland rendező formálta a saját képére, ruházta fel a saját nemzeti kultúrájára jellemző motívumokkal a vadnyugatot, ahová Hollandiából is számos telepes érkezett. Kíméletlen erőszakossága, a vallási fanatizmus meghökkentően durva ábrázolása, a műfajban szokatlan női nézőpont és a sztárszereposztás miatt lesz érdemes várni a Brimstone-ra.
Számunkra amiatt is kiemelten izgalmas Michael Koolhoven velencei versenyprogramban debütált westernje, mert Ausztria, Németország és Spanyolország mellett Magyarországon is forgatták. A négy fejezetből álló film egyik részét teljes egészében nálunk vették fel, a négy főszereplő közül viszont csak ketten, Guy Pearce és Dakota Fanning dolgozott hazánkban. A magyar stáb imádta a Memento színészét, de Fanning még nála is jobban elbűvölte őket.
Eredetileg Mia Wasikowska és Robert Pattinson játszotta volna a fiatal főhősöket (érdekes, hogy ők már mindketten forgattak Magyarországon, Pattinson kétszer is), a tavalyi cannes-i marketen még az ő nevükkel árulták a filmet, ám az utolsó pillanatban kiestek, és kétségbeesett keresgélés után ugrott be helyettük Fanning és Kit Harrington.
A Trónok harca színésze a nyaralását áldozta be a western kedvéért, majd pedig a forgatásra mutogatva próbálták elhitetni a sorozat rajongóival, hogy Havas Jon tényleg meghalt, különben Harrington nem vállalhatta volna el ezt a filmet.
A forgatás, amellett, hogy jól jött az HBO marketingosztályának, két ember életét teljesen megváltoztatta. Carice van Houten és Guy Pearce egymásba szeretett a film munkálatai során, a férfi 18 éven át tartó házasságát bontotta fel a Trónok harcá-ban A vörös papnőt alakító holland színésznő kedvéért. Múlt hét hétfőn született meg első közös gyermekük, Monte Pearce.
A Brimstone kénkövet jelent magyarul, és a 149 perces, a Variety által szadomazó vérfertőzős westernnek nevezett filmhez remekül illik ez a cím: pokolian komor hangvétellel bontakozik ki egy néma nő (Dakota Fanning) és egy velejéig romlott prédikátor (Guy Pearce) macska-egér harca. Liz nem tud beszélni, de minden szavát hallja a sebhelyes arcú lelkésznek, aki azzal fenyegeti meg a félelemtől remegő nőt, hogy meg fogja őt büntetni.
Mindezt meg is nézheti a Magyarországon forgatott fenti jelenetben, de hogy pontosan mi is a kapcsolat a két főszereplő között, miért néma Liz, és hogyan szerezte sebhelyét a lelkész, az csak a film későbbi részeiből derül ki. A Brimstone négy különálló blokkra van osztva, a fenti részlet a Jelenésnek elkeresztelt első fejezetből származik, ezt a részt vették fel teljes egészében hazánkban.
Fanning és Pearce 2015 november végén érkezett Magyarországra, és négy héten át forgattak nálunk. A színésznő akkor még nem volt fent az Instagramon, így nem dokumentálhatta az ittlétét, egyetlen képes bizonyítékot találtunk a magyarországi tartózkodásáról: az Oktogonnál található Arriba Taqueria egyik élelmes dolgozója készített vele közös képet, amikor a 22 éves sztár betért a mexikói gyorsétterembe.
Guy Pearce viszont nagy élvezettel posztolt a magyarországi kalandjairól, ráadásul olyan helyekre jutott el, ahova holywoodi sztárok amúgy sosem szoktak menni.
A Brimstone vadnyugati díszleteit a szlovák határ mellett fekvő, borsodi Domaházán építették fel. Sárban, fagyban kellett forgatniuk, de a színészek koncentráltak voltak, és meglepően jól bírták a nehéz körülményeket – mesélte az Origónak a filmben dolgozó egyik magyar stábtag. Pearce Borsodtól sem rettent meg, a fagyos idő ellenére is elment kocogni, betért egy falusi közértbe, ahol rácsodálkozott a kommersz szeszek széles kínálatára, valamint elbüszkélkedett azzal, hogy egészen jól ki tudja mondani a Szilvásvárad, Szalajkavölgy vasútállomás nevét.
Budapestre visszatérve aztán olyan fényképeket is posztolt a Twitteren, amilyeneket a Magyarországra látogató hollywoodi sztároktól megszoktunk. Beszámolt arról, hogy a Margitszigeten rótta a köröket, sőt, még azt is elárulta, milyen zenét hallgatott futás közben, illetve a budai Várral lőtt egy közös szelfit az Erzsébet hídról.
A nálunk forgatott első fejezet után a Brimstone a Kivonulás és a Teremtés című fejezetekkel folytatódik, amelyek visszamennek az időben, és megismerhetjük belőlük Liz traumatikus gyerekkorát. Az utolsó, Megtorlás című fejezet a Jelenés után veszi fel a fonalat, és A visszatérő ugorhat majd be róla.
Guy Pearce prédikátora válogatott durvaságokat követ el a filmben, az erényövhöz hasonlatos fémszerkezetet helyez fel a felesége (Carice van Houten) arcára, máskor hosszasan prédikál az engedelmesen vetkőző nőnek, majd pedig kegyetlenül megkorbácsolja – mint ebben az alábbi jelenetben is.
A kritikák alapján erős gyomor kell majd ahhoz, hogy az embert ne készítse ki a film, a velencei filmfesztiválon tartózkodó Kovács Gellért kritikus a Facebook-oldalán számolt be arról, hogy a nem éppen bestiálisan durva jelenetekre számító kisestélyis hölgyek közül többen is kimenekültek a teremből a díszbemutatón.
Ezen egyáltalán nem csodálkozunk, ugyanis a filmből kiadott jelenetek legdurvábbikában fájdalmasan hosszú ideig nézhetjük azt, ahogy Kit Harrington egy budiba belógatott hurkos kötéllel megfojt egy embert.
Martin Koolhoven rendező imádja a spagettiwesterneket, többek között azért, mert hiába nagyon amerikai a témájuk, a tartalmukból és a stílusukból is kiérződik, hogy olaszok csinálták őket. A Brimstone-t összetéveszthetetlenül hollanddá akarta tenni, ezért kötött ki egy kálvinizmusból fakadó, vallásos történetnél. A Volt egyszer egy Vadnyugat mellett A vadász éjszakája című horrorisztikus drámát jelölte meg fő ihletforrásként, ebben Robert Mitchum egy teljesen kattant, leendő áldozatait fondorlatos módokon behálózó prédikátort formált meg.
Koolhoven arra jött rá a filmre való felkészülés közben, hogy a vadnyugati életről alkotott elképzelése igazából csak a népesség ötven százalékának a tapasztalatait tükrözte. Csupán a férfiaknak adatott meg a törvényen kívüli, szabad életforma, a nők ennél sokkal szigorúbb keretek közé voltak beszorítva.
A holland rendező egyik olvasmányélményét hozta fel példaként: az elszökött nőnek két lehetősége volt, vagy férjhez megy, vagy beáll prostituáltnak.
A vadnyugat mítosza egy macsó elképzelésen alapul
– indokolta meg Koolhoven, miért inkább egy női sors elbeszélésére hegyezte ki a westernfilmjét.
A Brimstone szokatlanul magas, 12 millió eurós költségvetéssel készült – ez a legdrágább holland film Paul Verhoeven tíz évvel ezelőtti Fekete könyv című második világháborús drámája óta (aminek a főszereplője amúgy szintén Carice van Houten volt). Már most nyilvánvaló, hogy ez egy megosztó mű, amit legalább annyian fognak elutasítani, mint amennyien megbabonázva nézik majd a vallási tébolytól szabadulni kívánó nő történetét.
Kovács Gellért így írt róla: „Leone érzékenységéből, Hillcoat karcosságából, Dominik költőiségéből, Tarantino jól szervezett szemtelenségéből is éreztem valamit ebben az öntörvényű, szimpatikusan arrogáns, mocskos módon érdekes filmben.”
Én úgy vagyok vele, hogy feltétlenül látnom kell ezt a filmet, hiszen ezek szerint a Volt egyszer egy Vadnyugat mellett két másik zseniális westernnel Az ajánlat-tal és a Brad Pitt főszereplésével készült Jesse James-filmmel is mutat rokonságot.