Egy héttel ezelőtti áttekintésünkben azt jövendöltük, hogy Emma Stone máris készítheti az Oscar-köszönőbeszédét, mert hiába tűnik már most, szeptemberben bivalyerősnek a legjobb női főszereplő Oscar-mezőny, az öt éve nyert Natalie Portmant (Jackie) le tudja győzni, tekintve, hogy a Kaliforniai álom a fődíjért is a legnagyobb esélyes.
A fennmaradó három helyre pedig máris bejelentkezett a hatodik jelölésére hajtó Amy Adams (Érkezés), a huszadikkal saját rekordját megdönteni készülő Meryl Streep (Florence Foster Jenkins), valamint a szégyenszemre még egyszer sem jelölt Isabelle Huppert (Elle – Franciaország legjobb külföldi film nevezése, hiába rendezte a holland származású Paul Verhoeven).
No de lassan a testtel!
Gyakran megesik, hogy a torontói filmfesztivál után már gazdára talál a legfontosabb színészi kategóriák valamelyikéből az összes hely, de lesz itt még pár fontos premier az év végéig. Annette Bening és Viola Davis mindketten megbecsült veteránok, akiket korábban egy hajszál választott el attól, hogy Oscart nyerjenek, és új filmjeik frissen kiadott előzetesei alapján mindkettőjükkel komolyan számolni kell az Oscar-hajrában.
Bening egy egyedülálló anyát alakít a 20th Century Women-ben, aki a nyolcvanas években, Santa Barbarában neveli kamasz fiát. A fiú (Lucas Jade Zumann) fejlődésére két szomszéd lány (Greta Gerwig és Elle Fanning) és az újabban karrierreneszánszát élő Billy Crudup figurája is nagy hatással van. Az első előzetes több mint biztató, bár a magával ragadó Ujj-függő és Kezdők rendezőjétől, Mike Millstől nem is vártunk mást.
A Kezdők-ért egyébként Christopher Plummer kapott egy jól megkésett, szinte életműdíjjal is felérő Oscar-díjat, és sokan hasonló sorsot jövendölnek Annette Beningnek, akit eddig négyszer került el a díj, ráadásul kétszer is Hilary Swank ellenében veszített, az Amerikai szépség - A fiúk nem sírnak évében feltehetőleg csak pár szavazatnyi különbséggel.
Legutóbb öt éve volt Oscar-jelölt (A gyerekek jól vannak), de akkor Natalie Portmannek (Fekete hattyú) tapsolhatott. Ha idén újra jelölik, jöhet a visszavágó, vagy mindketten a még fiatalabb Emma Stone mellé állhatnak a képzeletbeli dobogón.
Még csúnyábban bánt el az Akadémia Viola Davisszel 2012-ben (A segítség), pedig abban az évben pont nem volt egyetlen bombaerős huszonéves jelölt sem, viszont végre, tíz évvel Halle Berry filmtörténelmet író díjazása után újra nyerhetett volna női főszereplői Oscart egy afroamerikai színésznő. De inkább adtak Meryl Streepnek egy harmadik Oscart a kifejezetten gyenge A Vaslady-ért.
Davis időközben viszont egy tévés főszerepnek (Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot?) köszönhetően szupersztár lett, és a tévés Oscarnak megfelelő Emmy-díjat is megnyerte, sőt Tony-díja (a színházi Oscar) is van, így lassan már kínos kezd lenni a Filmakadémiának, hogy ők még nem voltak képesek elismerni Hollywood legnagyszerűbb színes bőrű színésznőjét.
A Tony-díjat egyébként a Fences című August Wilson darab 2010-es színpadi változatáért nyerte, és most elkészült a film is, így a családi dráma női főszereplőjeként (egyesek arra spekulálnak, hogy végül az erős mezőny miatt inkább női mellékszereplőként kampányolják majd, aminek a tavalyi hófehér-Oscar botrány miatt nem lenne túl jó üzenete) automatikus Oscar-esélyesnek számít, csakúgy, mint szereplőtársa, Denzel Washington.
Washington egyébként a rendezést is elvállalta, és eddigi két rendezése (Antwone Fisher, Érvek és életek) ugyan nem tarolt a díjkiosztókon, de a Fences előzetese nagyon erős, a mai amerikai közhangulatba beletrafáló drámát sejtet. Az előzetes főleg Washington kőkemény apafigurájára koncentrál, de látszik, hogy Viola Davisnek is jut jó pár könnyes, Oscar-klipnek is beillő nagyjelenet.
A Fences tehát nem csak a női-, hanem a férfi főszereplők Oscar-mezőnyében is fontos tényező lehet, és simán elképzelhető, hogy a 62 éves Denzel Washington megnyerje érte harmadik színészi Oscarját. Apropó, fontos tényezők az Oscar-versenyben. Végre hivatalosan bejelentették Martin Scorsese új filmjének karácsonyi premierdátumát, tehát a Silence is ott lesz az idei Oscar-mezőnyben.
A jezsuita papokról szóló meditatív, háromórás eposz semmiben sem hasonlít Scorsese előző filmjére, a fergeteges A Wall Street farkasá-ra, de ahogy az Oscar-jelölést hozott Leonardo DiCapriónak és Jonah Hillnek, ugyanúgy most is számolnunk kell azzal, hogy Liam Neeson és Andrew Garfield ott lesz a legnagyobb díjesélyesek között.