2015-ben a mezőnyre köröket ráverve a Star Wars: Az ébredő lett az év legnézettebb filmje Magyarországon. Mindezt úgy, hogy az űrfantasy hetedik része december 18-án debütált a mozikban, és két hét leforgása alatt több mint 850 ezer nézőt vonzott be. 2016-ban ennél a nézőszámnál jóval kevesebb, 655 256 eladott jegy is elég volt az elsőséghez.
A tavalyi évet is kis híján behúzta a Star Wars, de a szintén december közepén bemutatott Zsivány Egyes végül nem tudta megelőzni A kis kedvencek titkos életé-t, amely augusztusban került a mozikba, és még hónapokkal később is lelkesen gyűjtögette a nézőit. 2016-ban tehát mókás városi háziállatok mozgatták meg legjobban a magyarokat.
A húsz toplistás filmből mindössze ötről lehet elmondani, hogy nem folytatás vagy remake, nem része egy franchise-nak, nagyobb filmes univerzumnak. Közkeletű kritika Hollywooddal szemben, hogy kevés eredeti ötleten alapuló produkció kap zöld lámpát. Tegyük hozzá, az eredeti ötlet sem garancia a minőségre, tökéletes példa erre a Nagyfater elszabadul. A másik négy film ebben a kategóriában (A kis kedvencek titkos élete, a Zootropolis, a Rossz anyák és A visszatérő) viszont egészen remek volt.
Nem hittünk a szemünknek, amikor tavaly februárban megláttuk a Deadpool első hétvégi eredményét. Egy kivételével az összes többi, addig megjelent szuperhősfilmnél jobban nyitott. A nézőknek bejöttek a műfajon belül újszerűnek számító sikamlós poénok, önironikus kikacsintások, és a tavalyi év legnépszerűbb képregényfilmjévé tették Ryan Reynolds produkcióját.
A legjobb húszban öt szuperhősfilm szerepel, három a Marvel, kettő pedig a DC istállójából került ki. Hiába került fel a toplistára a Batman Superman ellen, a két bűnüldöző ismertségéből kiindulva csalódásnak számít a huszadik hely, még a mozikban először feltűnő Doctor Strange is megelőzte őket.
A szuperhősfilmek mellett a rajzfilmek is nagy számban képviseltetik magukat a toplistán. A már említett A kis kedvencek titkos életé-n kívül a Zootropolis, a Jégkorszak legújabb része és a Szenilla nyomában is ott van a legnézettebb produkciók között, valamint 150 ezer körüli nézőszámot produkált az Angry Birds - A film és a Kung Fu Panda 3.
A csak néhány éve létező Illumination Entertainment nevű animációs stúdió telibe találta a magyarok ízlését a filmjeivel. A Gru mindkét része rendkívüli népszerűségnek örvend nálunk, a Minyonok pedig egyenesen nézőrekordot döntött a nyitóhétvégéjén, aztán pedig 725 ezer néző felett fejezte be a pályafutását. A kis kedvencek titkos élete ezt a sort folytatta, illetve a stúdió legújabb produkciója, az Énekelj! is nagyon erősen indult a karácsonyi szünetben.
Harsány komédiára mindig nagy a kereslet nálunk, nem volt ez másképp tavaly sem. A Nagyfater elszabadul és a Rossz anyák bombasikere mellett volt még három másik, ebbe a műfajba sorolható alkotás, ami szintén nagyon szépen teljesített. A Hogyan legyünk szinglik?, a Mike és Dave esküvőhöz csajt keres és a Hivatali karácsony egyaránt 160 ezer körüli nézőt tudhat magáénak, az utóbbi film ráadásul még csak pár hete fut a mozikban, úgyhogy az eredménye korántsem tekinthető véglegesnek.
Új fejlemény, hogy a horror is nézőmágnes műfajjá lépett elő Magyarországon, 2016-ban három ijesztgetős film is korábban nem látott mértékben ért el sikereket. A Démonok között 2 egészen 142 ezer nézőig menetelt, a Magyarországon forgatott Vaksötét-re is több mint százezren beültek, de még a különösebben félelmetesnek sem mondható Amikor kialszik a fény-nek is összejött 91 ezer eladott mozijegy.
A toplista legnagyobb meglepetésének a Nagyfater elszabadul negyedik helyezése számít. Mi értetlenül álltunk Robert De Niro igénytelen szerepválasztása előtt, a nézők viszont imádták a film primitív, tapló humorát. Az amerikaiakat nem hozta lázba a perverz nagypapa, odaát mindössze a hetvenhetedik lett az éves rangsorban.
Meglepő a Warcraft impresszív nézőszáma is. Nem gondoltuk volna, hogy az orkok és az emberek csatározása ilyen sok honfitársunkat csábítja majd moziba, pláne, miután láttuk, hogy mennyire ügyetlen és unalmas lett a film. De az év legvégén bemutatott Assassin's Creed kiemelkedő sikere is azt mutatja, hogy egy népszerű videojáték filmadaptációja még akkor is tömegeket mozdít meg nálunk, ha az nem is sikerült különösebben jól.
Kellemes meglepetésnek nevezhetjük két igényes komédia, a Haverok fegyverben és a Rendes fickók kiváló eredményét. Jonah Hill és Miles Teller őrült közel-keleti kalandját - illetve Elek Ferenc zseniális szinkronalakítását - több mint 128 ezren röhögték végig a magyar mozikban, illetve százezernél is több néző volt tanúja annak, amikor Ryan Goslingból előbújt a fergeteges komikus.
Az Érkezés szeptember elejei velencei filmfesztiválos világpremierjét kísérő kitörően lelkes kritikák miatt alig bírtuk kivárni azt a két hónapot a magyarországi bemutatóig, és amikor végre megnézhettük a filmet, örömmel konstatáltuk, hogy Denis Villeneuve rendező tényleg az utóbbi évek legjobb sci-fijét készítette el.
Erre a kivételes teljesítményre a magyar mozinézők is kíváncsiak voltak, már az első hétvégén 43 ezren ültek be Érkezés-re - ötezerrel többen, mint ahányan a Gravitáció-t választották annak idején, pedig Sandra Bullock és George Clooney sokkal nagyobb név itthon, mint Amy Adams és Jeremy Renner. A Szárnyas fejvadász 2 rendezőjének agyas és érzelmes sci-fije 143 451 eladott jeggyel zárta az évet, de még mindig jó pár moziban vetítik, simán elmehet akár 150 ezerig is.
Tizenegy olyan film van, ami az amerikai és a magyar húszas toplistán is szerepel. Nálunk és a tengerentúlon is második lett a Zsivány Egyes, A kis kedvencek titkos élete viszont a negyedik helyre szorult vissza odaát, helyette a Szenilla nyomában nyerte a jegyeladási versenyt. Amerika Kapitány: Polgárháború, A dzsungel könyve, Deadpool, Zootropolis, Batman Superman ellen, Suicide Squad, Doctor Strange – ezek a filmek kerültek még bele mindkét toplistába.
Nálunk két női film is sokkal előkelőbb helyezést ért el, mint a tengerentúlon. A Rossz anyák tizenegyedik lett Magyarországon, Amerikában a huszonharmadik hellyel kellett beérnie. A Bridget Jones babát vár fogadtatásában sokkal nagyobb volt a különbség: Magyarországon a hatodik, Amerikában viszont csak a kilencvenötödik helyre volt jó.
A hazai mozikban földbe állt a Szellemirtók, kicsivel több, mint 30 ezer néző felett állt meg, Amerikában viszont tisztességesen termelte a dollárokat, és megcsípte a tengerentúli toplista tizenkilencedik helyezését.
A függetlenség napja a kilencvenes évek egyik bombasikere volt, bemutatásának évében 727 ezer néző ült be rá – tudtuk meg az Aeon Flux remek visszatekintéséből. A húsz évvel később érkező második részre összesen 198 727-en voltak kíváncsiak.
Tavaly év elején nem hittük volna, hogy az X-Men: Apokalipszis, az új Star Trek-film, a Jason Bourne és a Disney legújabb meséje, a Vaiana is kívül reked a húszas listán, márpedig így történt. De Brad Pitt és Marion Cotillard magánéleti áthallásokkal kecsegtető háborús románcának, a Szövetségesek-nek is több nézőt jósoltunk volna annál a 85 ezernél, amennyit öt hét alatt begyűjtött.
Látványosan elege lett a magyaroknak Johnny Deppből. A kendők és ékszerek nagy szerelmesének tavalyi szuperprodukciója, az Alice Tükörországban alig vánszorgott el ötvenezer nézőig, miközben a Bolond Kalapos korábbi kalandja csak a nyitóhétvégéjén ennél nyolcezerrel több embert érdekelt, összesen pedig 260 ezren fizettek be rá.
Nem bőgött le ennyire egy másik folytatás, A Vadász és a Jégkirálynő, amire az egyöntetűen negatív kritikák ellenére beültek 63 ezren, de ez még mindig csak pont feleannyi, mint ahányan a Kristen Stewartot is felvonultató első részt választották négy évvel korábban.