Évtizedes hagyomány a Vanity Fair Oscar-szezonra időzített Hollywood-címlapja, idén is összetereltek tizenegy A-listás színésznőt egy csoportképre, Annie Leibovitz fényképezőgépe elé. Minden évben hosszasan elemzik, hogy ki került fel a címlapra, ki van az első oldalon, ki szorult a címlap behajtható részére, korrekt-e a fehér-színes bőrű, valamint az idős-fiatal arány, és egyáltalán van-e az adott évre bármi relevanciája a csoportképnek.
Az idei címlap a fantáziátlanabb, biztonsági játékot jelentő koncepciók sorát gyarapítja, ugyanis csak fiatal színésznők kaptak meghívást modellt állni, és csak annyi instrukciót kaphattak, hogy nézzenek dölyfösen. A tavalyi gyászhuszár csapatban négy hatvanöt év feletti legenda (Jane Fonda, Helen Mirren, Charlotte Rampling, Diane Keaton) is helyet kapott Jennifer Lawrence és Brie Larson mellett, ezúttal viszont a 42 éves (de lényegesen fiatalabbnak kinéző) Amy Adams a rangidős.
Adams harmadszorra szerepel a Vanity Fair Hollywood-címlapján, utoljára két éve pakolták fel Channing Tatum vállára, de kétszer volt korábban címlaplány Emma Stone és Lupita Nyong'o is. A 12 év rabszolgaság-ért három éve Oscart nyert színésznő négy év alatt harmadszorra került fel a csoportképre, de most előléptették a címlap fő, kihajtás nélkül is látható részére, ahova eddig csak két színes bőrű színésznő; Thandie Newton és Viola Davis jutott fel.
A színes bőrű, fehér egyensúlyra évek óta kínosan ügyel a magazin, főleg egy évvel az #oscarsowhite botrány éve után. Nyong'ónak egyébként nem volt idén Oscar-esélyes filmje, bár amikor a felkérést kapta, még lehet, hogy annak számított a Queen of Katwe.
Oscar-jelölt lett viszont, sőt, épp Amy Adamst ütötte ki az etióp-ír származású Ruth Negga, aki a csendes, visszafogott, de nagyon szép Loving egyetlen jelölését gyűjtötte be, nagyon megérdemelten.
Két, sokkal nagyobb Oscar-sikert elért filmben (Holdfény, A számolás joga) szerepelt a korábban inkább énekesnőként ismert Janelle Monáe, míg a Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot? című tévésorozattal befutott Aja Naomi King egy évvel ezelőtt nagy Oscar-esélyesnek kikiáltott filmje, a The Birth of a Nation viszont teljesen elsikkadt a rendező és férfi főszereplő, Nate Parker botránya miatt.
A magazin számára egyébként az utóbbi években presztízskérdés lett, hogy legalább egy leendő Oscar-nyertes ott legyen a csoportképen, és ez 2013 óta minden évben össze is jött (bár 2013-ban Ben Affleck producerként nyert Az Argo-akció-ért). Idén is valószínűleg jó lóra tettek, hiszen a legjobb női főszereplői kategória két legnagyobb esélyese, Natalie Portman (Jackie) és Emma Stone (Kaliforniai álom) is ott feszít a címoldalon. Jelenleg Stone a favorit a szobor elnyerésére, de amikor a kép készülhetett, még inkább Portmanre volt érdemes fogadni.
A színésznő barackszínű estélyije mindenesetre szépen kiemeli a terhespocakját, és a címlaphoz kapcsolódó cikkben egy külön, Demi Moore legendás Vanity Fair-címlapját idéző fotón is láthatjuk, hogyan gömbölyödik a hasa.
Érdekes egybeesés, hogy Natalie hat évvel ezelőtt, a Fekete hattyú-ért nyert Oscarja idején is várandós volt, de most, hogy a Golden Globe-ot elveszítette, és a Jackie csak három Oscar-jelölést kapott, egyre gyengül az esélye annak, hogy mindkét gyermekére jusson egy Oscar.
Amy Adams fő helyre pozicionálása arra utal, hogy az ő Oscar-jelölésében is nagyon bízhattak a Vanity Fairnél, és tény, hogy Stone és Portman mellett a női főszereplői kategória legnagyobb esélyesének tűnt. Ráadásul az Érkezés nagyon jól teljesített, és nyolc másik kategóriában ismerték el, így pláne sokkoló, hogy kimaradt a jelöltek közül. Egyedül annyi vigasztalhatja, hogy nyerni valószínűleg úgysem tudott volna idén, és hat győzelem nélküli jelöléssel beérte volna Glenn Close-t az Oscar legnagyobb veszteseinek listáján.
Oscar-jelölésre idén semmi esélye nem volt a Fanning lányoknak, de végül is jól néznek ki egymás mellett, és valóban érdekes szerepekben tűntek fel 2016-ban. Mindkettőjüknek volt egy véres-sokkoló filmje (Dakota – Brimstone, Elle – Neon démon) és egy híres színész által rendezett, de csúnyán megbukott regényadaptációja (Dakota - Ewan McGregor American Pastoral-ja, Elle – Ben Afflecktől Az éjszaka törvénye). Elle Fanningtől pedig nagyon várjuk a 20th Century Women-t, ami csak egy legjobb forgatókönyvírói Oscar-jelölést kapott, de Annette Bening és az itteni címlapon szintén feltűnő Greta Gerwig hoppon maradt.
A tizenegy fős kompánia kakukktojása Dakota Johnson, akit valószínűleg A sötét ötven árnyalata közelgő premierje miatt nyomott be az ügynöke a csoportképre, bár a szexinek szánt Valentin-napi trash-limonádé éles kontrasztban áll azokkal a filmekkel (Jackie, Holdfény, Kaliforniai álom, Érkezés, Loving, stb.), amelyeket a többi színésznő promotál.
A színésznő becsületére legyen mondva, hogy a szintén 2016-ban bemutatott, de az Oscar-szezonra sajnos méltatlanul elfeledett A Bigger Splash-ben ő is tanúbizonyságot tett a színészi tehetségéről.
A korábbi Vanity Fair-címlapokat itt lehet átböngészni, az összes idei portré pedig ide kattintva érhető el.