A Moszkva tér és a Szezon rendezője, Török Ferenc a Miami Zsidó Filmfesztiválon tartja legújabb filmje, az 1945 világpremierét. A második világháború utáni újrakezdésről szóló drámát először 19-én vetítik le a csütörtök óta zajló fesztiválon, majd 23-án is tartanak belőle egy előadást a vonzó nevű Miami Beach Cinematheque-ben. A filmet Török Ferenc személyesen is elkíséri, és részt vesz a vetítés utáni beszélgetésen.
A Filmalap nemzetközi honlapján megtaláltuk az 1945 angol feliratos előzetesét, amelyben egy hegyaljai falu felbolydul két zsidó férfi érkezésének a hírére. A háborúnak vége, a település lakossága esküvőre és egy békés jövőre készül, de könnyen lehet, hogy pont ezen az ünnepi napon kényszerülnek számadásra múltbéli bűneik miatt. A miami fesztivál beharangozója az Oscar-díjat kapott, szintén a múlt kibeszéletlen traumáiról szóló Idá-hoz hasonlítja az 1945-öt, ami nagy dicséretnek számít.
A falu vasútállomásán két zsidó férfi száll le, és a település felé indulnak. Hírük hamar elér a lakókhoz, akik riadtan vagy éppen feldühödve azt találgatják, vajon mi célból jön hozzájuk a két utazó. Feledni kívánják, de most attól félnek, számot kell vetniük azzal, mit is tettek akkor, amikor a falu zsidó lakosságát elhurcolták.
A két titokzatos utast Angelus Iván táncos, koreográfus, a Budapesti Tánciskola tanára, illetve a Sorstalanság főszereplője, a mostanság operatőrként dolgozó Nagy Marcell formálja meg. A Délidő című western jutott eszembe az előzetesről, abban is az adja a feszültséget, hogy emberek közelítenek egy település felé, és nem tudjuk, mi fog történni, amikor megérkeznek.
Fontos különbség viszont, hogy míg a Délidő-ben volt egy morálisan feddhetetlen seriff (Gary Cooper), addig a falu jegyzőjét játszó, kopaszra borotvált és alig felismerhető Rudolf Péter egy korrupt helyi kiskirálynak tűnik. Ő mondja ki az előzetes legerősebb mondatát:
Új világ van, nem számít ki úr, ki paraszt, csak magyar legyen.”
Talán majd Szabó Kimmel Tamás (akinek a Pappa pia, A tökéletes gyilkos és a Felesleges ember mellett ez lesz a negyedik filmje az idén) figurája lesz az, aki jó irányba tereli a falu ébredező lelkiismeretét.
A hegyaljai települést csupa ismert magyar színész népesíti be: Nagy-Kálózy Eszter a jegyző feleségét, a házasodni készülő, gyenge akaratúnak tűnő fiukat Tasnádi Bence alakítja. Sztarenki Dóra lesz a menyasszony, aki még az utolsó pillanatban sem biztos abban, hogy kell-e neki ez az anyagi biztonságot jelentő házasság. Szarvas József iszákos karakteréből az alkohol hozza ki a bűnbánatot, a feleségén (Szirtes Ági) viszont semmi jelét nem láttuk annak, hogy mardosná a lelkiismeret.
Török Ferenc most nem a bevált operatőrével, Garas Dániellel dolgozott, aki az első négy mozifilmjét fényképezte. Ezúttal a szakma egyik nemzetközi hírű veteránja, a Kossuth-díjas Ragályi Elemér felelt a képekért, ő volt a hasonló témájú Hazudós Jakab, A miniszter félrelép és a szintén idén debütáló Budapest noir operatőre is. A film elkészítését 334 millió forinttal támogatta a Magyar Nemzeti Filmalap.
A Saul fia stábjából többen is dolgoztak az 1945-ön: Rajk László látványtervező, aki a szentendrei skanzenben rekonstruálta a negyvenes évek falusi miliőjét, Melis László zeneszerző vagy például Zányi Tamás hangmérnök. A film moziplakátját Frank Rizzo tervezte, aki a Szürke senkik után ismét kitett magáért. Rudolf Péter fenyegető alakja és 1945 vérbe mártott évszáma uralja a kompozíciót.
A filmnek már van amerikai forgalmazója, ugyanaz a Menemsha Films nevű cég terjeszti majd, amelyik a Hajnali láz-at is megvette. A magyar forgalmazót viszont még keresik, annyi tűnik biztosnak, hogy az áprilisi Titanic filmfesztiválon nézhetjük meg először az 1945-öt. Török egyszer már debütált ott filmmel, 2007-ben, hónapokkal a mozibemutató előtt vetítették le a Titanicon az Overnight-ot.