Amikor a Walden Media és a Walt Disney Company felkért a film rendezésére, adtam egy listát a gyártásvezetőmnek (Kevin Halloran, aki tavaly producerként mutatta be a Ford v Ferrari - Az aszfalt királyai című filmet) a kedvenc operatőreimről, akikkel szerettem volna dolgozni
- kezdte Csupó Gábor, Chapman pedig ezen a listán volt:
"Kevin felhívta az ügynökeiket, és mindegyikük le volt kötve, amikor nekünk kellett volna forgatni. Gordon Willis ajánlotta Michael Chapmant, akivel együtt dolgozott A keresztapá-n, ahol Michael volt a kameraman. Ugyancsak imádtam Michael Taxisofőr és Dühöngő bika című filmjeit, amiket Scorsese rendezett. Mondtam Kevinnek, hogy hívja fel akkor Chapmant, és egyeztessenek."
Így is lett: "Kevin aznap délután berohant az irodámba a jó hírrel, hogy Michael "Chappy" Chapman elolvasta a forgatókönyvet, és érdekli. Mondtam Kevinnek, hogy azonnal írjuk meg vele a szerződést. Pár nap múlva Kevin jelentette, hogy megegyeztünk az ügynökével, aláírta a szerződést. Nagyszerű! - vágtam rá, örültem, hogy tehetséges operatőrt sikerült szereznünk. A szemem nagyon kritikus, kényes vagyok a jó világításra, beállításokra és kameramozgásokra. Kevin hozzáfűzte, hogy tudom-e, hogy Chapmannek elég rossz a híre a szakmában: kibírhatatlan, makacs, nehéz vele együtt dolgozni. Ennek nem örültem, de úgy éreztem, dolgoztam én már eleget nehéz emberekkel, a tehetség, ami a legfontosabb - valahogy túlélem! Ráadásul még a híres kamera krán, a Chapman Dolly is az ő nevét viseli, mi is mehetne rosszul?..."
Elérkezett a forgatás ideje: "Új-Zélandon vettük fel a filmet, ott találkoztam vele először. Chappy - ahogy mindenki hívta a szakmában - nagyon barátságos volt, de egy kis mogorvaságot is láttam benne, amit próbált eldugdosni. A forgatás első hete nagyon jól ment vele, a második héten kezdett egy kicsit okoskodni, nem mindig tetszett neki a beállítás, amit kértem tőle. Mondtam neki, hogy én nyitott vagyok az ő véleményére is, vegyük fel a kérdéses jelenetet úgy, ahogy én akarom, meg ahogy ő szeretné, majd a vágószobában eldöntjük, melyiket használjuk. Először benne volt, aztán napról napra kezdett makacsodni, egyre mogorvább lett, szinte lehetetlenné vált akármit javasolni neki. Eljött egy nap két hét után, amikor kértem tőle egy számomra érdekesnek tűnő beállítást, amire Chappy egyszerűen nemet mondott, egyáltalán nem akarta az én verziómat felvenni. Hangosan elkezdett kiabálni az egész stáb előtt, hogy én olyan dolgokat kérek tőle, amire nincs szükség, és ő tudja, hogy ez időpocsékolás, mert ő már 15 filmet forgatott, nekem pedig ez az első rendezésem. Ő jobban tudja, mi kell a filmbe, mint én. Magyar létemre pillanatok alatt felment a pumpa, mondtam neki, hogy betelt a pohár, nyeltem két hétig, a reputációja most bebizonyosodott, és nincs szükségem arra, hogy kioktassanak, pláne egy ötvenfős stáb előtt. Mondtam neki, hogy pakoljon össze, repüljön vissza Amerikába, elegem van! Chappy ledobta a viewfinderjét és elporzott. Kevin kétségbeesve rohant hozzám, hogy most mi a következő lépés:
Kirúgtad Michael Chapmant, a világ egyik leghíresebb operatőrét, hetekbe telhet, mire találunk egy új operatőrt!
Megnyugtattam Kevint, hogy Új-Zélandon vagyunk, Peter Jackson stúdiója percekre van tőlünk, biztos tud ajánlani egy jó operatőrt, én meg addig folytatom tovább a forgatást a kameramannel, akivel nagyon jól kijöttem, mindig egyetértett velem a döntéseimben. Aznap befejeztük a forgatást, a vitatott jelenet jól sikerült úgy, ahogy kértem, sőt még két másik jelenetet is felvettünk."
Másnap kora reggel "Chappy kopogtatott a szállodaszobám ajtaján, és remegő hangon bocsánatot kért. Megígérte, hogy mostantól csak akkor szól bele, ha nem tudja úgy megoldani a jelenetet, ahogy én akarom. Kezet fogtunk, mondtam neki mennyire tisztelem a tehetséget, és engem nem zavar, ha valaki nem ért egyet velem, oldjuk meg békésen. A stáb legnagyobb meglepetésére Chappy a legjobb oldalát mutatta mindenkinek: kedves, udvarias és együttműködő volt. És hála Istennek, így is maradt a három hónapos forgatás végéig. A végén odajött hozzám, és elmondta, hogy mennyire élvezte a velem való munkát, és hogy ne vegyem zokon, ami történt az elején, ő minden rendezővel hadakozik. Kérdeztem tőle, hogy Scorsesével is veszekedett-e, neki is mondott nemet egy-egy beállításra? Azt válaszolta, hogy ő sokszor nem értett egyet Scorsese beállításaival, de nem mert neki szólni, mert az olaszok temperamentumosak. Mondtam neki, hogy a magyarok sem állnak sokkal az olaszok mögött, amit láthatott is. Jót röhögött, és elmentünk meginni egy jó hideg fröccsöt."
Csupó Gábor hozzátette, hogy végül nagyon elégedett volt a film felvételeivel, és örült neki, hogy mindketten ragaszkodtak a saját elképzeléseikhez, mivel a végső vágásba - John Gilbert, A Gyűrűk Ura és A fegyvertelen katona azóta Oscar-díjas vágója jegyzi a filmet - mindkettőjük verzióiból bőven került bele. Sorait azzal zárt, hogy elszomorította "Chappy" halálának híre:
Kívánom, hogy most már tényleg teljes békességben pihenjen a mennyekben, ami tudomásom szerint szépen van megvilágítva.