Az amerikai fogyasztók bizalma gazdasági kulcstényező az Egyesült Államokban: a magánfogyasztás teszi ugyanis ki az USA GDP-jének kétharmadát. Februárban 64 pontra esett vissza a Conference Board gazdasági kutatóintézet fogyasztói bizalmat jelző mutatója, ami 1993 óta nem látott szint - írja a CNN Money.
A meglehetősen rossz adat hatására csökkenésnek indultak a tengerentúli tőzsdemutatók. A Dow Jones ipari átlagindex 1,7 százalékos veszteségben, a Nasdaq technológiai részvényeket tömörítő mutatója 1,8 százalékos esésben volt, a Standard and Poor's 500-as indexe pedig 1,6 százalékos csökkenést mutatott magyar idő szerint délután öt órakor kedden. Az állampapírok hozama viszont emelkedésnek indult az USA-ban, a tízéves kincstárjegy hozama 3,2 százalékkal emelkedett.
Az elemzők szerint a háztartási fűtőolaj, a benzin és az energiahordozók árának emelkedése, valamint a terrorizmustól és az Irak ellenes háború hatásaitól való félelem vetette vissza a fogyasztók bizalmát. Szakértők már korábban aggodalmukat fejezték ki, hogy az amerikaiak főleg importtermékeket vásárolnak, és ezzel nem serkentik a gazdaság élénkülését.
A fogyasztók bizalma kilenc hónapon belül nyolcadszor csökkent az Egyesült Államokban.