A MÁV jövőre nyolc, az ezt követő két évben pedig további 7-7 százalékos tarifaemelést kezdeményez - a rövidesen kormány elé kerülő vasúti reformkoncepció szerint. Az áremelés célja, hogy könnyítsen az állami költségvetés helyzetén. Az uniós szabályok szerint ugyanis az államnak fedeznie kell a menetrend szerinti járatok veszteségét és a pályák fenntartását, fejlesztését, ami évente 60 milliárd forintos többlettámogatási igényt jelent az idei évhez képest.
A Volán-társaságok a Népszabadság információi szerint már július elsejétől emelték volna jegyáraikat. A 10 százalékos drágításról szóló terv azonban a gazdasági és közlekedési tárcán fennakadt.
A busztársaságok jelenlegi jegyárai túl alacsonyak ahhoz, hogy az ebből származó bevételek a költségeket fedezzék. A cégek állami támogatása ráadásul az idén mélypontra süllyedt, alacsonyabb, mint az elmúlt tíz évben bármikor. A költségvetés hozzájárulása a járműpark felújításához az előző évi több mint 3,5 milliárd forint után egymilliárd forintra csökkent ebben az évben. Ám a szaktárca elképzelései szerint végül ennek az összegnek is mindössze a felét kapják meg a társaságok. A lap értesülései szerint a pénz másik felét a minisztérium a vasúti átjárók biztonságtechnikai fejlesztésére költené.
A Volán-járatok tarifáinak 8-10 százalékos emelése azért is elkerülhetetlennek látszik, mert a cégeknek jövőre 1000-1200 új alkalmazottat kell felvenniük. A buszsofőrök kötelező pihenőidejének növelése ugyanis a jelenlegi alkalmazotti létszám mellett nem biztosítható. Az uniós előírásoknak megfelelően a jövő év májusától 4,5 óránként 45 perc pihenőt kell tartaniuk a távolsági buszjáratokat vezetőknek.