Az internet üzleti életben betöltött szerepét, a vállalatok várakozásait tükröző GKI-Westel e-gazdaság index kismértékben emelkedett, és 3,3 pont lett idén a második negyedévben, közölte a GKI Gazdaságkutató Rt. kedden, Budapesten. Miközben az internetes kereskedelemmel kapcsolatos várakozások csekély mértékben javultak, a mobil kommunikáció erőteljesen fejlődik: a legsikeresebb mobil-üzletágban, a mobilbanki szolgáltatásoknál a lakossági ügyfelek száma egy év alatt 67 százalékkal 320 ezerre nőtt, ami meghaladja az internetbanking ügyfelek számát (275 ezer fő). A vállalati ügyfelek száma is jelentősen, 90 százalékkal 42 ezerre nőtt.
A GKI felmérése alapján a Westel Mobil Távközlési Rt. piaci részesedése az 5 főnél többet foglalkoztató vállalatok körében 70 százalék körüli. A Westel vezérigazgatója, Sugár András a sajtótájékoztatón elmondta, hogy mobiltelefon-alapú üzleti alkalmazásokat azért választják egyre többen, mert kényelmes, egyszerű és biztonságos megoldás.
A GKI felmérése szerint a mobiltelefonos információs szolgáltatásokon túl megjelentek, és terjednek az olyan tranzakciós szolgáltatások, mint az átutalás és a betétlekötés is. SMS-en alapuló szolgáltatást 12 bank, WAP-alapú pénzügyi szolgáltatást 5 bank kínál jelenleg Magyarországon. A felmérés szerint egy bank SMS, két bank pedig WAP-szolgáltatás beindítását tervezi idén, a következő években pedig 5 bank szeretne WAP-alapú szolgáltatással megjelenni. Bár Sugár András szerint is nagy előrelépés történt ezen a téren egy év alatt, a jelenlegi számok azt mutatják, hogy Magyarországnak van még hova fejlődnie ezen a téren. Történnek a dolgok, de nem olyan gyorsan, mint ahogy azt öt évvel ezelőtt reméltük, mondta Sugár András.
A GKI-Westel e-gazdaság indexe nagymértékben együtt mozgott a GKI üzletibizalom-indexével az elmúlt két évben. Ez azt mutatja, hogy elektronikus és internetes alkalmazásokra irányuló elképzelések nem függetlenek a gazdasági környezet kedvezőtlen tendenciáitól. Vértes András, a GKI Rt. vezérigazgatója elmondta: nincs ellentmondás az enyhén emelkedő e-gazdaság index, és a pont ezen a napon nyilvánosságra került második negyedéves - a vártnál kedvezőtlenebb - GDP-adat között. A szakember emlékeztetett: az e-gazdaság index, csakúgy, mint a bizalmi index inkább előrejelzés az elkövetkezendő negyedévre.
A GKI elemző munkatársa elmondta, hogy az általuk vizsgált négy szektorból csak a pénzügyi szféra várakozásai nem romlottak. A turizmus, kereskedelem és a vállalati szférába tartozó (ipar, mezőgazdaság) cégek várakozásai rosszabbak az egy évvel korábbiaknál.
Nem nőtt a bizalom a mobilon történő fizetés iránt
A mobil-fizetésről alkotott vélemények nem változtak az elmúlt egy év folyamán. Továbbra is a vállalatok 3 százaléka állítja, hogy vevőik biztosan élnének ezzel a fizetési lehetőséggel, míg valamivel több mint negyedük ezt csak valószínűsíti. A vállalatok 70 százaléka szerint ügyfeleik, vevőik elutasítanák a mobil-fizetést.
A GKI szerint a mobilkereskedelem iránti nyitottság elsősorban a döntéshozók beállítottságával függ össze, és nem termék-, illetve tevékenységfüggő. A válaszadók ugyanis a termékek, szolgáltatások széles skáláját (alapanyagok, alkatrészek, kiegészítő- és segédanyagok) említették a mobil tranzakciók potenciális alanyaként. A várakozások a kisebb értékű, nem egyedi gyártású áruknak, anyagoknak jósolnak nagyobb sikert, a szolgáltatások közül a javítási-karbantartási és az utazással-szállítással összefüggő szolgáltatások esetében lehet népszerű a lehetőség, áll a felmérésben.
Nagyon fontos a biztonság és a dokumentáció
Szállítóitól a vállalatok 26 százaléka rendelne árukat, szolgáltatásokat mobiltelefonon keresztül, amennyiben partnerei erre lehetőséget biztosítanának, derül ki a GKI felméréséből. A cégek 51 százaléka szerint a jól bevált hagyományos kereskedelmi csatornák elégségesek, nem helyettesíti azokat az új technológia. 15 százalékuk a vezetékes telefonon lebonyolított tranzakciók biztonságosságát kérdőjelezik meg. A mobiltelefon alapú kereskedelem iránti bizalom épülését mutatja ugyanakkor, hogy biztonsági kifogásokat felvetők aránya jelentősen csökkent az elmúlt egy év alatt.
A tranzakciók rögzítése, visszakereshetősége szintén fontos elvárás a cégek részéről. Sugár András elmondta, hogy a Westel keresi a megoldásokat a dokumentációval és ennek kikérésével kapcsolatban, azonban jelenleg nem látnak megfelelő eszközt arra, hogy az általuk kezelt 7 terrabyte adatmennyiség több millió ügyfél számára elérhető legyen. A jövőt tekintve a szakemberek optimisták voltak, Vértes András és Sugár András is az e-gazdaság folyamatos fejlődésével számol. A nagy kérdés az, hogy mikor ugrik a mobil üzleti alkalmazások ügyfeleinek száma milliós nagyságrendre, mondta Sugár András.