Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség online tagozatának elnöke a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy folyamatosan növekszik a hazai cégek online marketingbüdzséje, így nő az internet részesedése a reklámpiaci tortából.
A gyorsuló bővülés egyrészt az internetezők számának 15-20 százalékos növekedésének, másrészt az interneten töltött idő emelkedésének köszönhető. Többek közt ennek eredménye, hogy a Webaudit adatai alapján a nyári hónapokban meredeken nőtt a vezető hazai internetes oldalak látogatottsága az egy évvel korábbi időszakhoz képest - az Indexé 15 százalékkal, az [origo]-é 34 százalékkal, a Startlapé 61 százalékkal -, a teljes hazai piac pedig 17 százalékkal bővült.
Stagnáló hirdetési költségek
A magyarországi online hirdetési piacra jellemző, hogy idén nem emelkedtek a tarifák, sőt sok esetben még árcsökkentésekre is sor került, ezzel párhuzamosan pedig a hirdető cégek kedvezményekre is számíthatnak - például a különböző megjelenési formákból összeállított csomagoknál -, amelyek mértéke elérheti a 20-30 százalékot is a listaárhoz képest.
A legnépszerűbb online hirdetési forma továbbra is a banner, amelynek megjelenésenkénti listaára 6-10 forint körül van, így lényegében a tavalyi árhoz hasonló összegért reklámozhatnak a cégek. A hagyományos bannerek mellett egyre növekvő számban fordulnak elő interaktív bannerek, a cikkek szövegébe ékelt nagyobb méretű hirdetések, az úgynevezett billboardok, az oldal tartalmát néhány másodpercig eltakaró takeoverek (utóbbi kettő meglehetősen ritka hirdetési forma a magyar piacon), és a direkt marketing formájában, adott célcsoportnak küldött reklám e-mailek is.
Az egyszerű bannerek gyártási költségei tízezres nagyságrendről indulnak, a bonyolultabb eszközök gyártása ugyanakkor ennek többszörösébe - akár 100-150 ezer forintba - is kerülhet, sőt a komplikáltabb elemek ára elérheti a milliós nagyságrendet is.
Az interneten hirdető cégek többsége néhány évvel ezelőtt még az informatikai és telekommunikációs szektorból került ki, mára azonban egyre nagyobb számban jelennek meg a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok, autógyártók és pénzügyi szolgáltatásokat kínáló cégek a világhálón. Az alacsonyabb költségek a kis- és középvállalkozásokat is az online hirdetésre ösztönzik - írja a Napi Gazdaság.