A lap információi szerint a közlekedési társaságok hivatalosan nem tudtak a készülő módosításról, volt olyan cég, amely külföldi utastól értesült új kötelezettségéről. Eközben néhány közeli ország - például Németország és Ausztria - napilapjai már a hatálybalépés másnapján részletesen beszámoltak a külföldi turistákat érintő kedvező változásról. A hír érthetően nagy érdeklődést váltott ki külföldön, az uniós országokban ugyanis a nyugdíjasok nem kapnak ilyen kedvezményt.
Korábban a magyarigazolvány is éreztette hatását, a hazai tömegközlekedési cégek évente tízezrekkel több 65 éven felüli utast szállítottak ingyen. Az uniós országok bevonása tovább növeli a cégek terheit, s a szolgáltatók úgy tudják, a gazdasági tárca nem készül kompenzálásra.
A BKV-nál úgy kalkulálnak, 6-7 százalékkal emelkedhet az ingyen utazók száma. Ennek költsége már az idén elérheti a negyedmilliárd forintot - tudta meg a Népszabadság Luca Mihálytól, a BKV Rt. jegy- és bérletértékesítési főosztályvezetőjétől. A pluszkiadás megjelenésével két lépcsőben számolnak. Májusig százharmincmillió forint körüli lehet a jelenlegi tagországokból érkező nyugdíjasok utaztatási költsége, a tíz új ország belépése azonban tovább növeli a terheket. Különösen azért, mert ezekből az országokból egyébként is sok turista érkezik hazánkba.
A kedvezmény kiterjesztése miatt jelentős bevételkieséssel számol a MÁV is, amelynek a magyarigazolványokkal utazó nyugdíjasok eddig is évente nyolcvan-százmillió forintos pluszköltséget jelentettek. Bár az ingyenesség csak a belföldről induló és érkező külföldi nyugdíjasokra vonatkozik, a vasúttársaság a turisztikai szezonban így is jelentős pluszköltségre készül. Óvatosan úgy kalkulálnak, hogy a huszonnégy uniós tagországból évente csaknem húszezer kedvezményezett utas érkezik.