A reálkeresetek növekedési ütemének csökkenése hatással lesz a gépjárműpiacra is, ezért csak visszafogottabban nő majd az értékesített új gépkocsik száma idén, ami 208 500 volt 2003-ban - mondta Molnár László, a GKI ügyvezető igazgatója keddi sajtótájékoztatóján. A gépkocsik ára tavaly 3 százalékkal nőtt.
A felmérést készítők becslése szerint az idén az első negyedévben 55 ezer új autót adtak el, ami 16 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Az első félévben a növekedés ütem várhatóan 11 százalék körül alakul, az év vége felé pedig felgyorsul. A felmérés azzal számol, hogy a jegybanki alapkamat az év egészében 3 százalékponttal mérséklődik.
Molnár László elmondta, hogy az új személygépkocsik értékesítésénél is egyre keresettebbek a devizaalapú hitelek. Az ilyen hitelt felvevő ügyfelek azonban jelentős árfolyamkockázatot vállalnak, havi törlesztőrészleteik 15-20-30 százalékkal is nőhetnek a forint gyengülése esetén.
A többség részletre vásárolna
Idén az első negyedévben a háztartások 1,4 százaléka gondolta úgy, hogy új személygépkocsit vásárol, további 2,8 százalékuk potenciális vásárló. Az előző negyedévekhez képest 1 százalékkal csökkent azoknak a háztartásoknak az aránya, akik a következő egy évben autót kívánnak venni.
Használt autó vásárlását a háztartások 2,7 százaléka tervezi, 93 százalékuk 3 millió forintnál kevesebbet költene autóra, 5 százalékuk 3 és 6 millió forint, 2 százalékuk 9 millió forint feletti összeggel számol.
A vásárlók 43 százaléka a teljes vételárat egy összegben fizetné ki, míg 52 százalékuk várhatóan a részletfizetés mellett dönt. A vásárlóknak csupán 5 százaléka oldaná meg a finanszírozást lízinggel.