Miután az M5-ös autópálya március 12-étől bekerült az egységes matricás sztrádahálózatba, a környékbeli települések lakói végre fellégezhettek, hiszen sokkal többen választották a sztrádát, mint a lassabb, településeken keresztül vezető utakat. Egyelten kivétel Gyál volt, ugyanis a kapus rendszer idején az M5-ös ingyenes volt a településig, a matricás rendszerben viszont csak az M0-s körgyűrűig, ami azt jelenti, hogy a mintegy négy kilométeres szakaszra is matricát kell vásárolniuk a gyáliaknak és a közeli települések lakóinak, akiknek zöme naponta ingázik a fővárosba.
A Magyar Hírlapnak nyilatkozó Gyimesi István, Gyál polgármester becslése szerint legalább kétszeresére nőtt a városon átmenő forgalom, már-már elviselhetetlen zaj- és kipufogógáz-terhelést okozva a helyieknek. Március 16-án ezért írt levelet a polgármester Csillag Istvánnak, arra kérve a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy ismét ingyenes legyen az autópálya-szakasz. A gazdasági tárca a hétvégi forgalomszámlálás eredménye alapján hozza meg a döntését, ami kedvező esetben nem lenne precedens nélküli, hiszen az M7-esen Érdig lehet ingyenesen autózni.
Gyál polgármestere nem az egyetlen, aki lépéseket tett az M5-ös ingyenességéért, ugyanis korábban már az MSZP is arra kérte a gazdasági tárcát, hogy vizsgálja át a helyzetet.