Kivétel nélkül az összes országos napilap értékesített példányszáma csökkent az év első három hónapjában. A Népszabadság esetében a visszaesés 12 százalékos éves szinten, negyedéves szinten pedig közel 4 százalékos. A Magyar Nemzet eladásai éves szinten 4 százalékkal csökkentek, az előző negyedhez képest a visszaesés 1 százalékos. Magyar Hírlapból az előző évhez képest 20 százalékkal kevesebb fogyott (negyedéves szinten a csökkenés 10 százalékos), míg a Népszava összes értékesített példányszáma éves szinten 11, negyedéves szinten 5 százalékkal mérséklődött.
A Blikk szárnyalása ugyanakkor töretlen. 2004 első negyedévében átlagosan 256 065 példányt adtak el belőle naponta, ami az előző év azonos időszakához képest 14 százalékos növekedést jelent. Az előző negyedhez képest a bővülés mintegy 8 százalékos.
A regionális napilapoknak, úgy tűnik, stabilabb olvasóbázisuk van, mivel az értékesített példányszámok gyakorlatilag nem változtak. Az Észak-Magyarországból 49 ezer, a Kelet-Magyarországból mintegy 55 ezer, a Kisalföldből pedig több mint 78 ezer példányt adtak el átlagosan naponta.
A gazdasági és politikai hetilapok sem kerülték el az országos napilapok sorsát, mivel ezeket is egyre kevesebben olvassák. A HVG összesen értékesített példányszáma éves szinten közel 10 százalékkal, a Figyelőé 3 százalékkal, a 168 Óráé 15 százalékkal, míg a Heti Válaszé 39 százalékkal csökkent az első negyedévben.
Legtöbben továbbra is a Story magazint vásárolják. Az első három hónapban 387 490 darabot vettek belőle hetente átlagosan, ami mintegy 2 százalékos bővülést jelent az előző év azonos időszakában eladott 379 745-höz képest. Az azonos főszerkesztő által jegyzett Best magazin szintén jó negyedévet tudhat maga mögött, hiszen eladott példányainak száma átlagosan hetente 192 791-re nőtt, ami éves szinten 14 százalékos bővülés - derül ki a Matesz adataiból.
A lapok összesen értékesített példányszáma, megjelenésenkénti átlag:
Lap neve | 2004. 1. negyedév | 2003. 1. negyedév |
Blikk | 256 065 | 224 120 |
Népszabadság | 163 499 | 184 027 |
Magyar Hírlap | 28 741 | 36 331 |
Magyar Nemzet | 78 503 | 81 426 |
Népszava | 26 591 | 29 769 |
Észak-Magyarország | 49 070 | 48 098 |
Kelet-Magyarország | 55 642 | 54 956 |
Kisalföld | 78 513 | 78 261 |
HVG | 97 898 | 107 902 |
Figyelő | 14 958 | 15 500 |
168 Óra | 34 143 | 39 638 |
Heti Válasz | 15 671 | 25 439 |
Story | 387 490 | 379 745 |
Best | 192 791 | 168 540 |
Forrás: Matesz
Ajándék az előfizetőknek
Egyre nehezebb előfizetőket megnyerni, ezért a lapok leadtak eddigi terveikből, és már a fél- és negyedéves előfizetéseket is megbecsülik - mondta a Kreatívnak Hivatal Péter, a HVG marketingigazgatója, egyben a Direkt Marketing Szövetség elnöke. Az előfizetések megtartására minden lapnak más-más receptje van.
Holovács Annamária, a Ringier kiadó tulajdonában lévő Magyar Hírlap, Tina, Bravo újságok marketingigazgatója szerint az emberek imádnak ajándékot kapni, és egy jól eltalált ajándék az előfizetés mellé igencsak megdobja az érdeklődők számát, míg a kiadónak alig pár száz forintjába kerül fejenként.
A legnehezebb helyzetben azok a sajtótermékek vannak, amelyek nem klasszikusan előfizetői lapok. Ilyenek elsősorban a bulvárlapok és a sportújságok, még akkor is, ha azokat az olvasó akár minden nap megveszi, de szeretne ő dönteni arról, hogy ezt megteszi-e. Őket kizárólag a kiadványon keresztül lehet megfogni, úgynevezett tesztolvasási akciókkal.
Előfizetések szempontjából a politikai napilapok sincsenek könnyű helyzetben. Azt az olvasót, akiben nem alakult ki olyan mértékű kötődés egy napilaphoz, hogy elő is fizessen rá, rettenetesen nehéz megszólítani - mondta a Kreatívnak a Népszava terjesztési igazgatója.