Az AC Nielsen kiskereskedelmet átfogó adatai alapján az ország kiskereskedelmi tevékenységet végző boltjainak összeladótere 1,70 millió négyzetméter volt 1997-ben, ez mára 2,12 millió négyzetméterre növekedett, ami mintegy 25 százalékos eladótér növekedést jelent. A 400 négyzetméter feletti boltok összeladótere 740 ezer négyzetméterre nőtt, ez mintegy kétszerese az 1997-es értéknek, és így 35 százalékkal részesednek a teljes kiskereskedelmi eladótér mennyiségből, a teljes kiskereskedelmi forgalomból pedig 41 százalékot hasítanak ki maguknak a 2000. évi eladások alapján.
A kereskedőláncok által bejelentett 2000. évi bruttó forgalmak alapján összeállított Top 50-es lista élén változatlanul a Metro áll. A cég tavaly 18 százalékos forgalom-növekedést produkált, ami 4 százalékponttal magasabb az előző évi növekedésnél. Gyakorlatilag változatlan piacrésszel, de 28 százalékos forgalom-növekedéssel a CBA előrelépett a tavalyi harmadik helyről, átvéve az ezüstérmet a Co-op Rt-től. A harmadik helyre szorult társaság forgalma 15 százalékkal növekedett tavaly.
A Tengelmann csoport 23 százalékos növekedést ért el a 2000. évben, megőrizve élvonalbeli negyedik helyezését. A csoporton belül kiemelkedő a Plus Élelmiszer Diszkont Kft. teljesítménye, és egész éves töretlen átszervezési munkája, mely leginkább az áruválaszték boltcsoportok szerinti kialakítását és bővítését jelentette.
A tavaly előttinél 53 százalékkal magasabb bruttó forgalom lebonyolítását vitte véghez a Honiker Beszerzési Társulás. A 18 milliárdos forgalom alapján ez a társaság foglalná el a negyedik helyet, de mivel a többi beszerzési társulástól eltérően sokkal lazább szerkezetű csoportot képvisel, nem egységes társulásként jelenik meg a Top 50-es listában.
A Tesco - nem kevesebb, mint 7 üzlettel gyarapítva hálózatát - három helyet lépett feljebb, így most az ötödik helyezés tulajdonosa. Világviszonylatban rekordnyereséggel zárt a legnagyobb brit kereskedőlánc: nyilatkozatai szerint a legnagyobb forgalomnövekedéseket Magyarországon és Thaiföldön regisztrálták.
Csehország, Szlovákia, Lengyelország adataival összehasonlítva Magyarországon mutatkozik a kereskedelem a legkoncentráltabbnak, hiszen az első öt kereskedelmi lánc 40 százalékot tesz ki az élelmiszerforgalomból. A Magyarországéhoz hasonló típusú kereskedelmi modellnek felel meg a görög, olasz, spanyol struktúra, ahol hasonlóan 36-46 százalék között mozog a vezető kereskedők kumulált piaci részesedése. A skandináv országokban az öt vezető piaci szereplő az élelmiszerforgalomnak nem kevesebb, mint 99 százalékát bonyolítja, míg Németország kevésbé tűnik koncentráltnak a maga 57 százalékával.
(MTI)
Ajánlat:
Tengelmann (SKÁLA-COOP, Plus, Kaiser's, Plus)
Korábban:
Csökkent a Metro-áruházak idei árbevétele
(2001. április 19.)
A Tesco, a Spar és a Metro kínálja a legtöbb kereskedelmi márkát
(2001. április 5.)
Kétmilliárd dollárt költ terjeszkedésre a Tesco
(2001. március 21.)
Terjeszkedik a Metro
(2001. február 26.)
A CBA-ból kivált cégek új beszerzési szövetséget alakítottak
(2001. február 20.)
Tovább nőtt a hipermarketek szerepe a kiskereskedelemben
(2001. február 15.)
Tovább növelték forgalmukat a hipermarketek
(2000. szeptember 20.)
2001. május 16. 10:16