Az orosz Jukosz újraindítaná a kőolajtermékek - elsősorban gázolaj - szállítását Magyarországra - mondta Andrej Krasznov, a Jukosz PR-vezetője hétfőn egy budapesti sajtóbeszélgetésen.
Krasznov elmondta: szeretnék minél hamarabb összekapcsolni a Barátság és az Adria kőolajvezetéket is, hogy a szállítás Magyarország felől is megoldott legyen, ne csak a horvát Omisaljból.
A PR-vezető beszámolójából kiderült: a legnagyobb problémát mindkét esetben az jelenti, hogy a tranzitdíjról nem sikerült még megegyezni Ukrajnával. A többi tranzitország ugyanis elfogadna egy egységes díjat, ezt azonban az ukrán féllel egyelőre nem sikerült elfogadtatni. Ukrajna és Oroszország között a tárgyalásokat már kormányszintre emelték, és Krasznov reményei szerint hamarosan sikerül megállapodásra jutni.
A sajtóbeszélgetésen elhangzott, hogy a Mol és a Jukosz között régóta jó a kapcsolat. Az orosz cég szállítja Magyarország kőolaj-ellátásának 70 százalékát.
A társaság tavaly 50 millió tonna kőolajat termelt ki, amit az idén 56 millió tonnára akarnak növelni. A közel 110 ezer embert foglalkoztató olajtársaság ezzel Oroszország második legnagyobb olajkitermelője. A társaság tavaly nettó 3 milliárd dolláros profitot ért el.
Krasznov azt is elmondta, hogy legfőbb célkitűzésük a kínai terjeszkedés. Az elkövetkezendő években szeretnének megépíteni egy közel 1000 kilométer hosszú olajvezetéket Kínába, és évente 20-30 millió tonna kőolaj szállítását tervezik.
(MTI)