Az idén valóban szokatlanul sok utat hirdettek már meg az úgynevezett "last minute" akcióban - mondta Sárvári Krisztina, a West Travel ügyvezetője. A négymilliárd forintos forgalomra számító utazási cég vezetője szerint a last minute utak általában akkor jelennek meg a piacon, ha az utazási irodák elszámolják magukat. Az idegenforgalmi vállalkozások az optimista gazdasági jóslatokra építve arra számítottak, hogy az idén erőteljesebben nő majd az utazási kedv. Ám mivel idehaza nem így történt, s az utazni szándékozók az alacsony jövedelmek miatt az olcsóbb utakat keresik, az irodák - köztük jó hírű cégek is - kénytelenek leszorítani az árakat. A chartergépeket ugyanis már a szezon előtt lefoglalták, a szállásokra előleget fizettek, nem szeretnék tehát, ha üres helyek lennének a repülőkön vagy a szálláshelyeken.
Sokan már nem is az utazó kedvébe akartak járni, hanem a konkurenciát igyekeznek kiszorítani a piacról - mondta Hóka Péter, a Chemol Travel igazgatója. Sőt mondta az ügyvezető, sokan vannak, akik egyértelműen a tavaly csődbe ment HTC utazási nagykereskedőnek a helyére törnek. Vagy legalábbis egy szeletet meg akarnak szerezni az általuk gazdátlanul hagyott tortából.
A túlvállalás az irodák szempontjából a legveszélyesebb, mert leköti a cég likvid tőkéjét. Az út előtt ugyanis az irodának százalékot kell fizetnie a szállodáknak vagy a túraszervező partnernek. Ez négy-öt foglalásnál több tízmillió forintos kötelezettséget is jelenthet. A baj nem ott van, hogy ezt nem tudja kifizetni a cég - hiszen ha nem fizet, nincs üzlet -, hanem ott, ha áprilisban már úgy látja, nem lesz elegendő utasa a lefoglalt helyekre, és kedvcsinálóként elkezdi lenyomni az árakat. A leértékelések iránti várakozások pedig felerősödnek, az utasok lassan csak az alacsony árú utakat keresik, s az árak elindulnak a piacon egy lefelé tartó spirálon. Ennek a fordított árversenynek az a veszélye, hogy több céget is padlóra küldhet, hiszen annyira lemennek az árakkal, hogy veszteségesek lesznek.
Hóka Péter szerint az idén nem valószínű, hogy a nagyobb cégek kerülnek veszélyesebb helyzetbe, a kisebbek könnyebben padlóra kerülhetnek. Sok olyan aprócska cég indult el ugyanis a charterezésben, amelyről eleddig hallani is alig lehetett. Ezek pedig egymás után adják a nyomott árú utakat. Görögországba például már 30 ezer forint alatt el lehet menni egy hétre, ez a szuper, vagy ahogy mostanában nevezik, az ultra last minute. Komoly ember nem gondolhatja, hogy ez reális ár - mondta Hóka Péter.
Az utazási szakemberek állítják: a magyar piac - erőteljesebb gazdasági növekedés nélkül - nem sokáig tud eltartani több mint ezer utazásra szakosodott céget. Valószínű, hogy a piac rendbetételében, a hazai kiutaztatásban nemcsak a piac törvényei vágják a rendet, a tisztulásba erőteljesen besegítenek az itt jelen lévő neves külföldi cégek is. A tőkeerős külföldi irodáknak ugyanis nem gond tömegesen alacsony árakon árulni útjaikat, hiszen százezres nagyságrendben foglalják le a szálláshelyeket világszerte.
Az utazási piacon folyó konkurenciaharcnak hosszú távon mindenképpen az utasok a kárvallottjai. A potenciális turista ugyanis legtöbbször nem ismeri az alacsony árakon kínált utak veszélyeit, s így gyakran elhiszi, hogy szezon elején is vannak úgynevezett last minute akciók. Ezeket az akciókat az irodák a nemzetközi szokások szerint a szezon végén megmaradt, de az utazási iroda által lefoglalt üdülésekre szokták felajánlani.
Iván Gizella
(Magyar Hírlap)