A július 1-jén hatályba lépett reklámtörvény teljes dohányreklám-tilalmat rendel el a rádióra, a televízióra és a sajtótermékekre, fél év múlva pedig a szabadtéri reklámhordozókra is. A törvény azonban felhatalmazza a gazdasági minisztert, hogy világszintű motorsportrendezvényre, különös méltánylást érdemlő esetben, kérelemre, meghatározott időre felmentést adjon ki. A most kiadott miniszteri rendelet szerint ilyennek minősül az a rendezvény, amelyet a kérelem benyújtását megelőző öt évben legalább két földrészen, és legalább 10 különböző országban megrendeztek, vagy megrendeznek. Ennek a feltételrendszernek gyakorlatilag csak a Forma-1 felel meg. A törvény szerint a felmentés határozott időre adható ki, amely minimum egy, maximum öt év lehet.
A szigorú nemzeti szintű tiltás egyébként hasonlít a belga és a francia szabályozáshoz, és a motorsportnak nyújtott kedvezményes megítélés is egybevág az uniós elképzelésekkel.
Az Európai Unió tavaly direktívájában vezetett volna be teljes körű dohányreklám-tilalmat, melynek végrehajtása során azonban a motorsportok néhány éves haladékot kaptak volna. Az irányelvet azonban az Európai Bíróság annak rossz hivatkozási alapja miatt megsemmisítette. Az unió ennek ellenére szigorítani kívánja a dohányreklámozás feltételeit, ezért május végén az Európai Bizottság újabb javaslattal állt elő. - szerint az unióban megtiltanák a dohányreklámot az írott sajtóban, a rádióban és az interneten, és a cigarettagyártó cégek sem szponzorálhatnának ezekben a médiákban megjelenő eseményeket.
A májusi bizottsági javaslatról még egyetértésre kell jutnia az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak is, miután a tagállamoknak két évük van, hogy a szabályozást beillesszék saját jogrendjükbe.
(Magyar Hírlap)