A BellResearch piackutató és marketing cég csütörtökön ismertetett tanulmánya szerint a távközlési piac mérete az elmúlt tíz évben mintegy harminckétszeresére növekedett. Az 1990-es évek elején a növekedés üteme jellemzően 40-60 százalék között alakult, míg az évtized második felében folyamatosan 20 százalék felett maradt.
A kutatóintézet szerint a hagyományos közcélú távbeszélő szolgáltatások piacának értéke 2000-ben mintegy 344 milliárd forint volt, ami az idén 5 százalékkal, körülbelül 360-365 milliárd forintra nő. A növekedés az ISDN vonalak bekötési díjából szármató bevételeknek és a jelentősen megemelt havi előfizetési díjaknak köszönhető. Az előrejelzés alapján a beszédcélú forgalom növekedni fog, ám ez nem ellentételezi a tarifacsökkenésből származó bevételkiesést.
A mobiltelefon-piac tavalyi értékét a BellResearch 266 milliárd forintra becsülte, ami 32 százalékos éves bővülést jelentett éves összevetésben. A kutatóintézet közölte: idén a mobilpiac értéke 34 százalékos forgalombővülés mellett 355 milliárd forintra nő; ez az érték nagyságrendileg megegyezik a hagyományos vezetékes távközlési szolgáltatásokból származó bevételekkel. A piaci szereplők közötti küzdelemben az intézet az eddigi tendenciák folytatódására számít: a Westel dominanciája megmarad, a Pannon GSM tartja pozícióját, miközben az ügyfélbázison számított értékhez viszonyítva a Vodafone visszaszorulása várható.
A kutatóintézet szerint az üzleti kommunikációs piac értéke tavaly 52-55 milliárd forintot tett ki. A prognózis szerint az adatkommunikációs piac idén 40-45 százalékkal bővül, és értéke az év végére eléri a 75-77 milliárd forintot. A növekedés üteme jövőre sem csökken: a BellResearch becslése szerint 2002-ben a piac értéke elérheti a 110 milliárd forintot. Tavaly a teljes adatkommunikációs piac mintegy fele a MATÁVé volt, ám az intézet arra számít, hogy a távközlési cég részesedése az alternatív szolgáltatók erősödése miatt az idén csökken.
A BellResearch idén az internet-előfizetések számának 25 százalékos bővülésére számít: év végére az elfőzetők száma elérheti a 290 ezret. Az internet-előfizetők száma 2000 végén mintegy 235 ezer volt, 35 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az internet-szolgáltatók árbevétele az elmúlt években az ügyfélszámnál dinamikusabb bővülést mutatott: 2000-ben mintegy másfélszeresére nőtt az 1999-es 9-10 milliárd forintról, s elérte a 14-15 milliárd forintot. A kutatóintézet szerint idén az internetes piac forgalma 35 százalékkal bővül.
A kábeltévés piacon a BellResearch az inflációnál nagyobb áremelések és a szélessávú internet-hozzáférés bevezetése miatt 25 százalékos növekedésre számít, s így a szolgáltatók idei árbevétele elérheti a 20 milliárd forintot. A Magyarországon működő 440 kábeltelevíziós társaság közül 4, az UPC, a MATÁVkábelTV, a FiberNet és az EMKTV birtokolja az előfizetők háromnegyedét, míg a több száz kisebb társaság többsége csak néhány ezer vagy száz ügyfelet tudhat magáénak. A BellResearch kimutatta, hogy a kábeltévés piacon tavaly az UPC volt a legnagyobb, hiszen az előfizetők 40 százalékát és az összes alágazati árbevétel 53 százalékát mondhatta magáénak.
(Az [origo]-t és az Üzleti Negyedet kiadó Axelero Rt. a MATÁV-csoport tagja - a szerk.)
(MTI)