Az élelmiszerek iránti kereslet csökkenését a piackutató intézet szakértői három tényezővel magyarázzák: egyrészt a tartós fogyasztási cikkek beszerzése és a nagyobb beruházások miatt a háztartások kevesebbet költenek élelmiszerre, másrészt az étkezési szokások is megváltoztak. Az elemzés szerint a kereskedelem szerkezeti változásai is csökkentik a napi fogyasztási cikkek iránti keresletet. A GfK szakértői ugyanakkor megjegyzik: a csökkenés ellenére idén több mint 1600 milliárd forintot költenek alapvető fogyasztási cikkekre Magyarországon.
A felmérés megállapítja: a hipermarketek már nem a kis boltoktól hódítják el a vevőket, hanem a szupermarketek, a nagykereskedelem és a piacok, utcai árusok vevőköre csökken. A nagy boltláncok, vagyis a hipermarketek és a szupermarketek együttes piaci részesedése 50-ről 52 százalékosra nőtt, míg szintén két százalékponttal, 15-ről 13-ra csökkent a piacok és egyéb utcai árusok részesedése az alapvető fogyasztási cikkek piacán.
Bolttípusok részesedése a háztartások beszerzéseiből, napi fogyasztási cikkekből, százalékban | ||
Bolttípus |
2000 I.-VI. hónap |
2001 I.-VI. hónap |
Hipermarket |
12 |
16 |
Szupermarket |
16 |
15 |
Nagy diszkont |
16 |
16 |
Kis vegyesbolt |
30 |
31 |
Kis diszkont |
5 |
4 |
Utcai árus, piac |
4 |
4 |
Egyéb |
11 |
9 |
(Forrás: GfK)
Egyes bolttípusok vásárlóinak összetétele régiók szerint, százalékban
Régió |
Háztartások megoszlása |
Hiper- market |
Szuper- market |
Nagy diszkont |
Kis ve-gyesbolt |
Budapest |
21 |
29 |
24 |
25 |
21 |
Észak-kelet |
22 |
21 |
20 |
20 |
21 |
Dél-kelet |
28 |
20 |
26 |
26 |
29 |
Észak-nyugat |
17 |
17 |
18 |
17 |
17 |
Dél-nyugat |
12 |
13 |
12 |
12 |
12 |
(Forrás: GfK)
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: