Vágólapra másolva!
A kommunizmus utáni időszak egyik legsikeresebb gazdasági reformprogramja után a magyar kormány jelenleg mintha az ellenkező irányba tartana - írta a The Economist a "Szereti-e a magyar kormány a piacgazdaságot" című cikkében, amelynek alcíme szerint "az állam felhagyott a kivonulással a magyar gazdaságból".
Vágólapra másolva!

A tekintélyes brit gazdasági hetilap budapesti keltezésű írása szerint Orbán Viktor fiatal, a politikai középtől jobbra áll és állhatatosan antikommunista. "Számos országban - köztük néhány közép-európaiban - ez a szabadpiac szenvedélyes apostolává tenné őt. De nem Magyarországon."

A szocialista kormány megszigorító politikája elleni düh hulláma nyomán 1998-ban megválasztott Orbán hatalomra kerülése óta "soha nem tűnt a piac rajongójának, néhány társa pedig határozottan ellenségesnek látszik a magyar gazdaságot uraló külföldi befektetők iránt. Ennek ellenére a miniszterelnök a szocialisták által lerakott gazdasági alapok többségét érintetlenül hagyta. A piacgazdaság megbízható elkötelezettjeinek fontos tisztségeket adott. Járai Zsigmond, a Budapesti Értéktőzsde egykori vezetője pénzügyminiszter lett, Chikán Attila közgazdász professzor gazdasági miniszter. Surányi György, a független központi bank köztiszteletben álló elnöke is állásában maradhatott" - emlékeztetett a brit lap. Járai Zsigmond a jegybank vezetőjeként ma is magas tisztséget tölt be. Surányi azonban nem kapta meg a lehetőséget a második terminusra, Chikánt menesztették. Az ilyen "fékező befolyásoló erők távozásával" és a jövő tavaszi választások közeledtével úgy tűnik, az Orbán-kormány még inkább szeretné, hogy az államnak erős gazdasági szerepe legyen - véli a cikkíró.

Néhány vállalat, köztük a többségben magánkézben lévő nemzeti kőolaj- és gáztársaság, a Mol számára különösen fájdalmas az a politika, hogy alacsonyan tartják az állam által ellenőrzött árakat az infláció fékezése érdekében. Mivel képtelen volt a földgáz árát a világpiaci szintre emelni, a Mol hatalmas veszteségeket szenvedett el a gázüzletágban.

A kormány emellett ejtette tervét az 1998-ban államosított Postabank privatizálására. Hasonló módon államosítottak néhány magántársaság által működtetett autópályát, miután tulajdonosaik bajba kerültek, az új sztrádák építését pedig az állami tulajdonban lévő Magyar Fejlesztési Bank finanszírozza.

(Népszava)


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről