A terv sikere az utolsó pillanatig kétséges volt, mivel a svájci kormány csak a kormánysegéllyel egyenértékű magántőke bevonása esetén volt hajlandó finanszírozni a segélyprogramot. Rainer Gut, a Nestlé elnöke, valamint Marcel Ospel, a legnagyobb svájci bank, az UBS elnöke néhány nap alatt gyakorlatilag "végigkalapozta" a legnagyobb svájci vállalatokat a 70 éves légitársaság megmentése érdekében. A Swissair csoport csődgondnoka még pénteken figyelmeztetett: amennyiben hétfőre a csoport nem rendelkezik megfelelő garanciákkal, egy hónapon belül másodszor is a földre kényszerítik a társaság gépeit.
A segélycsomag 15 nagyvállalat és számos svájci milliárdos támogatásával állt össze, köztük olyan világcégek nyitották meg pénztárcáikat, mint a Nestlé, a Hoffmann-La Roche és Novartis gyógyszergyárak, a Swiss Re viszontbiztosító és a Zurich Insurance.
A magánszektor összesen 1,1, a kormány 1,9 milliárd frankkal járul hozzá a Swissair regionális leányvállalata, a Crossair újratőkésítéséhez, amely a Swissair flottájának közel kétharmadát veszi át. A Swissairtől összesen 9400 alkalmazottat bocsátanak el, a teljes alkalmazotti létszám 14 százalékát. A svájci kormány 20, egyes svájci kantonok pedig 18 százalékos tulajdonrésszel rendelkeznek majd az új légitársaságban. A kormány további 1,1 milliárd frankkal finanszírozza a nemzetközi járatok működését: áprilisban ezek a járatok is átkerülnek a Crossair tulajdonába. Svájci kormánytisztviselők egyértelműen kijelentették, hogy a kormány bőkezűségét a zürichi nemzetközi légiközlekedési központ szerepének megőrzése indokolja: a zürichi légikikötő az ország egyik "húzóágazatának" számít.
A légitársaság átalakítását felügyelő bizottságot Rainer Gut vezeti majd, az új légitársaság élére pedig Andre Dose, a Crossair vezérigazgatója kerül.
Harkányi Attila
(Magyar Hírlap)
Ajánlat:
Korábban:
Swissair: a kormány fizet, de nem egyedül
(2001. október 18.)
Négymilliárd frankba kerül a Swissair átszervezése
(2001. október 15.)