Az általános forgalmi adóról szóló törvénnyel összhangban a vállalkozások a telefonszámla után csak akkor igényelhetik vissza a teljes áfát, ha az alkalmazottak a magánbeszélgetések költségét számla ellenében megfizetik a cégnek. Ha utólag kiderül, hogy magáncélú telefonhívás után is visszaigényli a cég az áfát, az APEH a teljes összeget visszatartja, ami adóhiánynak minősül, s utána adóbírságot lehet kiróni.
Az ellenőrzés során az adóhivatalnak kell bizonyítania, hogy a vizsgált vállalkozás telefonszámlája magánbeszélgetéseket is tartalmaz. Ez szinte lehetetlen, ha összegző számlával szembesülnek az ellenőrök, de még részletező számla esetén is. Nem egyszerű igazolni, hogy valamely hívás magáncéllal történt-e vagy sem. Az APEH szerint a sorozatos "hazatelefonálás" egyértelműen magánbeszélgetésnek minősíthető. Továbbá feltűnő az is, ha az alkalmazottak emelt díjú, 90-es hívószámú telefonvonalon szombat este órákig beszélgetnek. Zara László, a Magyar Adótanácsadók Országos Szövetségének elnöke úgy véli, a fenti esetekben is bizonyítania kellene az APEH-nak, hogy a vitatott telefonhívások nem a vállalkozás érdekét szolgálták. Az adóhivatal a tv2 tegnapi Tények című műsorában azt közölte, hogy a vállalkozások részletes számla mellett jogosultak a számla összegében foglalt forgalmi adót visszaigényelni. Zara szerint ilyen kötelezettséget nem írnak elő a vonatkozó jogszabályok.
Nagy vihart kavart az adóhivatal álláspontja, hogy az adózás rendjéről szóló törvény szerint joga van a telefontársaságoktól részletező számlát kérni a vizsgált vállalkozás alkalmazottai által folytatott beszélgetésekről akkor, ha felmerül: nem csak üzleti célú hívások költségét számolta el a cég.
Dutka Noémi
(Népszava)
Ajánlat:
Korábban:
A Westel nem ad ki részletes telefonszámlát az adóhivatalnak
(2001. november 27.)