Független adószakértők több ponton is kifogásolják az adóhivatal eljárását a mobiltelefon-számlák ellenőrzése kapcsán. Szerintük jogosan igényli vissza a cég a telefonszámla áfáját. Ezért az adóhivatal "rossz nyomon" jár, amikor akár egyetlen privát hívás miatt az egész mobilszámla áfáját megvonhatja a vállalkozástól, ha ez nincs kifizetve. Korábban a Magyar Hírlapot tájékoztatva az adóhivatal ezt az áfatörvény rendelkezéseivel indokolta: ha a szolgáltatás részben vagy egészben magáncélt szolgál, akkor az áfát nem igényelheti vissza. Ha pedig már visszakérte a cég az adót, akkor jogosulatlanul tette, a hivatal büntet.
A lap által megkérdezett adószakértők szerint van mód arra, hogy az áfát ne veszítse el a cég. Zara László, a Magyar Adótanácsadók Országos Egyesületének elnöke szerint két dolgot tehet a vállalkozás a privát mobilhívásokkal kapcsolatban. A legolcsóbb, ha minden hívást kifizettet a dolgozóval. Ugyanakkor úgy is dönthet, hogy "nagyvonalúan" megengedi a privát hívásokat alkalmazottainak. Erre a társasági adótörvény hatalmazza fel a vállalkozásokat, a telefonálások a vállalkozás érdekében felmerült költségként elszámolhatóak, így a telefonszámlára kiadott valamennyi költséget is.
A privát beszélgetés a cég által az alkalmazottnak nyújtott természetbeni juttatásnak számít, ami után a privát hívás árának háromnegyedét kitevő adó- és tb-terhet is be kell fizetnie az APEH-nak - magyarázta Zara. A természetbeni juttatást ugyanis összesen 78 százalék közteher "sújtja": 44 százalék személyi jövedelemadó, további 31 százalék tb-járulék és 3 százalék munkáltatói járulék.
Ehhez hasonlóan vélekedik Karácsony Irén, a Deloitte & Touche adószakértője, hozzátéve: az adóhivatali vizsgálatnál erre is figyelni kell. Zara egy jogszabályi kiskapura is felhívta a figyelmet, miszerint a cégek akkor is levonhatják az áfát, s elszámolhatják a teljes számlát költségként, ha egyébként a természetbeni juttatás közterheinek megfizetéséről megfeledkeznek. A telefonköltségek levonásának ugyanis nem feltétele, hogy az adót is befizesse a cég - mutatott rá Zara.
A tanácsadók szerint ez alapján teljesen jogosan igénylik vissza a telefonszámla teljes áfaköltségét a vállalkozások. A cég nem vesztheti el a teljes áfát csak azért, mert a revizorok akár egyetlen kifizetetlen privát hívásra is bukkannak. Ekkor az ellenőrzött vállalkozásnak csak azt kell igazolni, hogy a privát hívások után a közterheket lerótták. Az APEH ilyent csak akkor büntethet, ha kiderül: a 78 százalékos közterhekről megfeledkezett a cég.
Egy másik jogszabály is azt igazolja, hogy jogosan tart igényt a cég a privát hívás áfájára - mutatnak rá a szakértők. Az áfatörvény tavalyi módosítása értelmében ugyanis az ingyenesen nyújtott szolgáltatás is bekerült az áfakörbe. Ugyanakkor, ha a munkáltató a szolgáltatást - jelen esetben a telefonhívást - ingyen adja alkalmazottjának, és ezért nem kér pénzt, akkor ez az áfa levonható, így a telefonbeszélgetés áfája is, de az ingyenesen nyújtott szolgáltatás (a magáncélú beszélgetés) után a cégnek áfát kellene fizetnie.
Ez alapján az ingyenesen nyújtott telefonbeszélgetések után áfát és a 78 százalékos közterhet be kell fizetnie.
Az adóhivatal a mobilhívások ellenőrzésekor az áfa-visszaigénylések jogosultságát vizsgálta kiutalás előtti ellenőrzés, illetve utólagos ellenőrzései során. Az APEH, amikor a számlákat vizsgálta, nem ellenőrizte, hogy a privát beszélgetések után e közterheket megfizette -e a cég. Az adórevizorok úgy gondolkodtak: ha bebizonyosodik, hogy a magánbeszélgetést nem fizették ki a dolgozók, de az áfát visszaigényelték, akkor az jogosulatlan áfa-visszaigénylés. Miközben az adótanácsadók szerint ez nem igaz, mert a cégeknek megengedi a privát hívás áfájának visszaigénylését, mert ez mint természetbeni juttatás a cég elismert költsége. Az más kérdés, hogy az ingyenesen adott természetbeni juttatást 78 százalékos közteher terheli és meg kellene fizetni a meg nem térített magánbeszélgetés (mint ingyen nyújtott szolgáltatás) után az áfát is. Az APEH ezt nem vizsgálta, csak a teljes áfa-visszaigénylések jogosságát kérdőjelezte meg, mert a számlában magánbeszélgetés is volt.
Az adóhivataltól megtudtuk: az említett esetekben a vizsgálat eredetileg csak az áfára terjedt ki, ettől függetlenül még a természetbeni hozzájárulás költségeivel kapcsolatos közteherfizetést is ellenőrizheti a hivatal. Csak néhány esetben bukkantak az áfavizsgálatok során a revizorok emiatt jogosulatlan áfa-visszaigénylésre. Ha az alkalmazott a munkahelyéről szextelefonokat hívogatott, akkor még az összegző telefonszámlából is egyértelmű: a beszélgetés magáncéllal történt.
Molnár Mari
(Magyar Hírlap)
Ajánlat:
Korábban:
Kíváncsi az adóhivatal a vonal túlsó végére is
(2001. november 28.)