Múlt évben 130 ezer új autót adtak el nálunk, melyből durván 97 ezer volt az import, amit az itthon gyártott 32 ezer Suzuki egészített ki. A járművek úgynevezett határparitásos árára - ami a gyári ár plusz a határig számított szállítási és biztosítási költség - jön a vám, a fogyasztási adó, s mindezekre a 25 százalékos általános forgalmi adó - mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A vámtételek az Európai Unióban és a CEFTA-országokban gyártott autók esetén 1600 köbcentiig 1,95, 2000-ig 3,45, 2001 köbcenti fölött 6,45 százalék. Az összes többi importnál ugyanezek a tételek 13, 23 és 43 százalék. (Jövő év elejétől az európai személygépkocsiknál teljesen eltörlik a vámot. Az amerikai gyártók, elsősorban a Chrysler erősen bírálják a tervezett intézkedést, ha esetükben szintén nem mérsékelnék ezt a terhet.)
A fogyasztási adó a katalizátoros új autóknál (ma már csak ilyeneket lehet üzembe helyezni) 1600 köbcentiig 10, afölött 20 százalék. A felsorolt tételek összeadódnak, és végül erre jön a 25 százalékos áfa.
Így amikor a márkakereskedőnél valaki kifizeti új autója árát, a határparitásos értékre 40-87 százalékos teher rakódik, ami a bruttó összegből visszafelé számolva a fogyasztói ár 28,5-46,5 százaléka. Ha valaki ez idő szerint vesz egy új, 3 millió forintos autót, akkor vám és adó gyanánt mintegy 1 millió forintot fizet ki legalább. Amennyiben a vásárló az autójával az idén megtesz 20 ezer kilométert, és kocsija 7 liter benzint fogyaszt 100 kilométerenként, akkor az elfogyasztott 1400 liter benzinben - a jelenlegi üzemanyagárakkal számolva - további mintegy 200 ezer forintot "fizet be a büdzsébe".
Az országban megközelítőleg 3 millió személyautó közlekedik. Ha ezek átlagos fogyasztása 8 liter száz kilométerenként, és mindössze havi ezer kilométert futnak, akkor évente 2,9 milliárd liter üzemanyagot fogyasztanak el (ez mintegy 80 százaléka a hivatalosan kimutatott üzemanyag-fogyasztásnak). Ha a múlt évi átlagos benzinárakat vesszük, és 120 forintos közteherrel szorozzuk be az előbbi mennyiséget, akkor 350 milliárd forintot kapunk. Ha ehhez hozzátesszük az új autók eladásakor beszedett 90-100 milliárdos közterhet, eljutunk a 450 milliárd körüli összeghez.
A nagyságrend érzékeltetéséhez összehasonlításul: a múlt évben 578 milliárd forint személyi jövedelemadót fizettek a magyar polgárok, a cégek - társasági adó gyanánt - 249 milliárdot pengettek ki, és mi mindannyian, tehát a cégek és a magánszemélyek 942 milliárd általános forgalmi adóval gazdagítottuk a büdzsét.
Hajnal László, Németh Géza
(Magyar Hírlap)