A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
3
Ezüstérem
3
Bronzérem
2
HUNMagyarország
10:10Kajak-kenuKajak 500m-négyes 1. forduló 2. futam
HUNMagyarország
10:30Kajak-kenuKenu 500m-páros 1. forduló 1. futam
HUNMagyarország
11:10Kajak-kenuKenu 500m-páros 1. forduló 2. futam
HUNMagyarország
11:40Kajak-kenuKajak 500m-páros 1. forduló 2. futam
HUNMagyarország
12:00Kajak-kenuKajak 500m-páros 1. forduló 4. futam
HUNMagyarország | Magyarország
12:20Kajak-kenuKajak 500m-páros 1. forduló 2. futam
HUNLévai Zoltán
12:30BirkózásZoltan Levai-Burhan Akbudak
HUNMagyarország | Magyarország
12:40Kajak-kenuKajak 500m-páros 1. forduló 4. futam
NyílNyíl

Busás hasznot húz az állam az új személygépkocsik eladásából

Vágólapra másolva!
Legalább évi 450 milliárd forintot kasszíroz az állam az autósoktól az új személyautók eladása és az értékesített üzemanyag után - legalábbis a Magyar Hírlap számításai szerint. Ez az összeg csaknem duplája a cégek társaságiadó-befizetésének, és fele a legtöbbet hozó adónemnek, az áfának. Jelenleg minden Magyarországon értékesített új személygépkocsi bruttó árának 28,5-46,5 százaléka gyarapítja a központi költségvetést, ami óvatos becslés szerint is legalább 100 milliárd forint évente.
Vágólapra másolva!

Múlt évben 130 ezer új autót adtak el nálunk, melyből durván 97 ezer volt az import, amit az itthon gyártott 32 ezer Suzuki egészített ki. A járművek úgynevezett határparitásos árára - ami a gyári ár plusz a határig számított szállítási és biztosítási költség - jön a vám, a fogyasztási adó, s mindezekre a 25 százalékos általános forgalmi adó - mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A vámtételek az Európai Unióban és a CEFTA-országokban gyártott autók esetén 1600 köbcentiig 1,95, 2000-ig 3,45, 2001 köbcenti fölött 6,45 százalék. Az összes többi importnál ugyanezek a tételek 13, 23 és 43 százalék. (Jövő év elejétől az európai személygépkocsiknál teljesen eltörlik a vámot. Az amerikai gyártók, elsősorban a Chrysler erősen bírálják a tervezett intézkedést, ha esetükben szintén nem mérsékelnék ezt a terhet.)

A fogyasztási adó a katalizátoros új autóknál (ma már csak ilyeneket lehet üzembe helyezni) 1600 köbcentiig 10, afölött 20 százalék. A felsorolt tételek összeadódnak, és végül erre jön a 25 százalékos áfa.

Így amikor a márkakereskedőnél valaki kifizeti új autója árát, a határparitásos értékre 40-87 százalékos teher rakódik, ami a bruttó összegből visszafelé számolva a fogyasztói ár 28,5-46,5 százaléka. Ha valaki ez idő szerint vesz egy új, 3 millió forintos autót, akkor vám és adó gyanánt mintegy 1 millió forintot fizet ki legalább. Amennyiben a vásárló az autójával az idén megtesz 20 ezer kilométert, és kocsija 7 liter benzint fogyaszt 100 kilométerenként, akkor az elfogyasztott 1400 liter benzinben - a jelenlegi üzemanyagárakkal számolva - további mintegy 200 ezer forintot "fizet be a büdzsébe".

Az országban megközelítőleg 3 millió személyautó közlekedik. Ha ezek átlagos fogyasztása 8 liter száz kilométerenként, és mindössze havi ezer kilométert futnak, akkor évente 2,9 milliárd liter üzemanyagot fogyasztanak el (ez mintegy 80 százaléka a hivatalosan kimutatott üzemanyag-fogyasztásnak). Ha a múlt évi átlagos benzinárakat vesszük, és 120 forintos közteherrel szorozzuk be az előbbi mennyiséget, akkor 350 milliárd forintot kapunk. Ha ehhez hozzátesszük az új autók eladásakor beszedett 90-100 milliárdos közterhet, eljutunk a 450 milliárd körüli összeghez.

A nagyságrend érzékeltetéséhez összehasonlításul: a múlt évben 578 milliárd forint személyi jövedelemadót fizettek a magyar polgárok, a cégek - társasági adó gyanánt - 249 milliárdot pengettek ki, és mi mindannyian, tehát a cégek és a magánszemélyek 942 milliárd általános forgalmi adóval gazdagítottuk a büdzsét.

Hajnal László, Németh Géza

(Magyar Hírlap)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!