Az Electro World alacsony árai ritkán látott tömeget eredményeztek a szerdai megnyitón Budaörsön. A kínált termékek kedvezményes, bevezető ára egy újonnan megnyitott bolt esetében a piaci árnál 5-10 százalékkal szokott alacsonyabb lenni. Ennek oka az, hogy az új cég igyekszik megvetni a lábát egy viszonylag telített piacon, amit árengedményekkel támaszt alá. Az Electro World által kínált árak azonban a kialakult piaci árnál 40-50, esetenként akár 70 százalékkal is olcsóbbak.
Az árak egyértelmű marketinglépésnek minősülnek
A termékek jóval a beszerzési ár alatt kerülnek értékesítésre, azaz a cég ezekkel az árakkal veszteségesen működik. A cég árpolitikája egyértelmű marketinglépésnek minősül. Nem médiareklámra költenek, hanem a termékeket árulják fél áron. Bár ez veszteséget termel, a cég tőkeereje akkora (az Electro World az egyik legnagyobb, elektromos termékeket forgalmazó multinacionális csoport vállalata), hogy a reklám megéri az óriási veszteséget - mondta el az Üzleti Negyednek Perjési György, az egyik konkurens, a Keravill vezérigazgató-helyettese.
Az Electro World által forgalmazott "slágertermékek" ára:
Sony Trinitron Wega, 72 cm tv |
99 990 forint |
Samsung 1300 Wattos porszívó |
4990 forint |
Philips két lejátszófejes video |
14 990 forint |
HP digitális fényképezőgép |
19 990 forint |
Whirlpool AWT2254 mosógép |
39 990 forint |
Perjési elmondta, hogy cége nem fog beszállni az árháborúba; nem versenyezhet ezen a téren. Nem is lesz szükség rá, ha a forgalom változatlan marad, hiszen szerdán a Keravill napi forgalma megegyezett az azt megelőző időszakban mért eredményekkel.
Egy másik versenytárs, a Tesco nem tart a konkurenciától. Minden üzlet megnyitásakor árleszállítás van egy hétig. A cég ezalatt nyilván veszteséges, árpolitikája "nem mindig mozog a józan ész határain belül", de ez nem tart örökké - mondta el az Üzleti Negyednek Rácz István, a Tesco ügyeletes igazgatója. Az árversenybe a Tesco sem száll be - minden csoda három napig tart - tette még hozzá Rácz.
A gyártó cégek szerint felháborító az Electro World árpolitikája
Nem volt még arra példa, hogy egy cég jóval a beszerzési ár alatt, "mínuszban" értékesítse termékeit. Felháborító! - jelentette ki az Üzleti Negyed kérdésére Dallos Gábor, a JVC International ügyvezetője. Ez a vásárlók megtévesztése, hiszen az Electro World nem tudatja, hogy ezek az árak meddig lesznek érvényben. A cég most implicite azt üzeni, hogy hosszú ideig tudja tartani ezt az árpolitikát - tette még hozzá Dallos, aki szerint az új multi lerombolja a piacot, és visszaél erejével.
Ugyancsak gondot okozhat a gyártóknak, hogy a márkás termékek alacsony áron történő értékesítése - véleményük szerint - hitelrontással is felér. Az Üzleti Negyed információi szerint a Samsung cég már foglalkozik az ügy jogi útra terelésével is.
Még ezek az árak sem törvénytelenek
Az Electro World árpolitikája nem ütközik a hatályos versenytörvénybe - nem minősül a fogyasztó megtévesztésének, hiszen az árengedmény mértékére nincs írott szabály - mondta el az Üzleti Negyednek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
A gyártók problémája feltehetően az, hogy az Electro World árversenyre kényszeríti a forgalmazókat. Lehet, hogy az alacsony árak miatt nagyon jól fogy egy termék az egyik helyen, de ezzel együtt drasztikusan csökkenhet a kereslet a termék iránt más forgalmazóknál. Ez rövid és hosszú távon is forgalomcsökkenést eredményezhet.
Az Electro World alacsony árai marketingérdekeket szolgálnak
A cég európai, éves szintű megállapodást kötött minden beszállítójával, ami igen kedvező feltételeket biztosít számára. Ezek jellemzően a termékárakban jelennek meg - mondta el az Üzleti Negyed kérdésére Sebestyén Péter, az Electro World igazgatója. A cég árpolitikája az agresszív marketingpolitika része, amit a cég szerte a világon alkalmaz hasonló üzlet megnyitásakor. Nem hirdetnek a médiában, nem követik a Magyarországon megszokott marketing-irányvonalat. A reklámra fordítandó összeget inkább beépítik a termékárakba. A cég által fizetett beszállítói ár maga is nagyon alacsony, ezt lejjebb szállítják, hogy még vonzóbbá tegyék az új vállalatot a magyar vásárlók körében. A jelenlegi árak vasárnapig maradnak érvényben, de azt követően is nagy kedvezmények várhatók - tudatta az igazgató. |
A magyar társadalom nagyon árérzékeny
A szerdai tömeghisztéria mindenesetre nagyon tanulságos volt, hiszen rengeteg pénzt mozgatott meg. Megmutatta, hogy a magyar vásárlótársadalom nagyon árérzékeny - tette még hozzá Vámos.
Az Electro World árpolitikája felborította a kialakult árrendszert. Minden gyártónak és kereskedőnek felül kell vizsgálnia árpolitikáját, ha a megváltozott/megváltoztatott piachoz alkalmazkodni akar. Hogy a piac új jelenségei mennyire tekinthetőek véglegesnek, az egyelőre felmérhetetlen - fejtette ki a szakértő -, ezért az igazi kérdés az, hogy milyen árpolitikát követ majd a cég fél év múlva.
Répássy Balázs
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Nézze meg a rohamról készült képeket!
Korábban:
Kiürül a tévé-bánya
(Az [origo] tudósítása)