Az üvegházhatás fenyegetése világszerte komoly környezetvédelmi beruházásokra sarkallta (elsősorban a szigorodó uniós szabványok eredményeként) a vállalatokat - írta a Népszabadság. Az egyik, ha nem a legsúlyosabb veszélyforrás az ipar és a közlekedés által kibocsátott szén-dioxid.
A kiotói egyezmény
A kyotói kongresszus komoly áttörést eredményezett, hiszen a résztvevő országoknak sikerült megállapodniuk a csökkentések országonkénti százalékos arányaiban. Átlagosan 5,2 százalékot vállaltak az országok a folyamat megállításához szükséges 50-70 százalék helyett (IPCC tudóscsoport által megállapított érték) által. Az Egyesült Államok 7, az Európai Unió 8, Magyarország 6 százalék csökkentésére tett ígéretet. Mára azonban az a helyzet, hogy az Egyesült Államok gyakorlatilag nemhogy csökkentené 7 százalékkal a kibocsátását, de még növeli is. Ezt a tendenciát igyekeznek megállítani, és ismét a helyes irányba terelni a káros anyag kibocsátását. |
Az unió rendszeresen szigorítja üzemanyagszabványait. A szén-dioxid kibocsátás mellett kén is fő ellenség, ezért a nagy olajtársaságok olyan üzemanyagokat dobnak piacra (megint csak uniós kényszerre), melyeknek tonnájában legfeljebb 50 gramm kén van (50 ppm). A nagy autógyárak pedig egyre több olyan motort gyártanak, melyeknek kisebb a fogyasztása, kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki, tehát az üvegházhatás kockázatát csökkentik. Gyakorlati eredmény az is, hogy e motorok élettartama hosszabb.
A fentiek fényében fejlesztette ki a Mol a nemrég piacra dobott termékét, mely már a 2005 utáni tendenciának felel meg tíz ppm-es kéntartalommal. Az új üzemanyagok a földközeli ózonképződés visszaszorítását eredményezik, hiszen nem tartalmaznak telítetlen vegyületeket, aromástartalmuk (rákkeltő) kicsi.
Üzemanyagok adótartalma (százalék, a nettó árhoz viszonyítva):
Ország |
Benzin adó/liter |
Gázolaj adó/liter |
Ausztria |
99,93 |
69,29 |
Horvátország |
100,00 |
31,74 |
Románia |
44,01 |
45,20 |
Szlovákia |
67,01 |
63,70 |
Szlovénia |
99,01 |
69,10 |
Ukrajna |
30,03 |
15,08 |
(Forrás: Magyar Ásványolaj Szövettség)
A dízel jelentősége is megnövekedett. Az új típusokban már kiküszöbölték a korábbi hátrányokat. A gázolajnak nagyobb az energiatartalma (vagyis kisebb a fogyasztás) és kisebb a szén-dioxid-kibocsátása is. A benne levő detergens eltávolítja a lerakódásokat, a cetánszám-javító komponens javul a gyulladási hajlama (vagyis javul lesz az égés, a hidegindítás, egyenletesebb az alapjárat). Sok előnye miatt több országban adókedvezménnyel támogatják a dízel árát.
Magyarországon az idén július elsején változik meg az üzemanyagok jövedékiadó-tartalma. Július elseje előtt (jelenleg is) 93 forint jövedékiadó-tartalma van a benzinnek, és 80,2 forint a gázolajnak. A nemzetközi trenddel ellentétben ez itthon jelentősen emelkedik: a benzin árának jövedékiadó-tartalma 103,5 forintra szökik, a gázolajé 89,2 forintra.
(Üzleti Negyed)
Korábban:
Megugrik az üzemanyag jövedéki adója
(2002. május 6.)
Fizetésre köteleznék a környezet pusztítóit
(2002. január 23.)
A Mol átadta 60 milliárdos környezetvédelmi beruházását
(2001. november 26.)