Jelentősen és látványosan felgyorsult a 36,6 milliárd bruttó adósságállománnyal küszködő Fiat ipari konszern átalakítása. A hitelező bankok rendkívül szigorú pénzügyi és vállalati reformokhoz kötötték a Fiat további finanszírozását. A megújulást elősegítendő lemondásra kényszerítették már a konszern veterán vezérigazgatóját, Paolo Cantarellát. Helyét a jelenlegi elnök, Paolo Fresco vette át, magára vállalta az első számú "krízismenedzser" hálátlan szerepét Olaszország legnagyobb ipari konszernjénél.
Fresco a jelek szerint kész tervvel kezdett hozzá a Fiat megmentéséhez. Intenzív tárgyalásokat kezdtek a cég meghatározó részvénypakettjének eladásáról Olaszország második legnagyobb energiaszolgáltatójában, az Italenergiában. Az Italenergia 38,6 százaléka tavaly került a Fiat birtokába, miután az olasz kormány megvétózta a francia energiaóriás, az Electricité de France (EdF) nagyszabású kísérletét az olasz energiaholding, a Montedison megvásárlására. Az EdF végül kénytelen volt konzorciumot alakítani a Fiattal, három bankkal és egy pénzmágnással, s csak így sikerült hozzájutnia a Montedisonhoz tartozó Italenergia 18 százalékos tulajdonrészéhez.
A Fiat a megegyezés szerint a bankoknak adja el 1,8 milliárd dollárért saját pakettjét, igaz, 2005-ig opciót kap a részvénycsomag visszavásárlására. Ha a Fiat addig nem képes visszavenni a tulajdonrészt, az EdF, a francia energiapiac gyakorlatilag korlátlan ura meghatározó részesedéshez juthat a szomszédos Olaszország energiaszektorában.
A Fiat ugyanakkor megerősítette, hogy intenzív tárgyalások kezdődtek a Fiat 20 százalékos tulajdonosával, a General Motors-szal a Fiat pénzügyi részlegének többségi részesedéséről. A Fiat "házi bankja", a Fidis a Fiat-autóeladások után a vásárlások hitelfinanszírozását bonyolítja. A Fiat 51 százalékot kínált fel a hitelező bankoknak, a General Motorsnak azonban elsőbbségi jogosítványa van a vásárlásra. A GM két évvel ezelőtt 2,4 milliárd dollárt fizetett a Fiat 20 százalékos tulajdonáért.
Ha GM a vásárlás mellett dönt és beolvasztja saját hitelintézetébe, a GMAC-ba a Fidist, elemzők szerint a lépéssel egyértelmű jelzést adna arra, hogy 2004-ben érvényesíteni kívánja a Fiat Auto fennmaradó 80 százalékára érvényes vételi opcióját is. A GM európai érdekeltségeit összefogó Adam Opel szakszervezeti tanácsa és a Fiat-szakszervezet máris figyelmeztetett, hogy a két autógyár egyesítését minden rendelkezésükre álló eszközzel igyekeznek majd megakadályozni. A tiltakozás mindenesetre még korainak tűnik: a GM idén várhatóan 350 millió dollár veszteséget lesz kénytelen elkönyvelni az Adam Opelnél, s nem valószínű, hogy az amerikai autómulti a Fiat várható 700 milliós idei veszteségével kívánná "megfejelni" európai részlegének aggasztó deficitjét.
Harkányi András
(Magyar Hírlap)
Korábban:
Állami mentőöv a FIAT-nak
(2002. június 14.)
Hitelezői ultimátum a Fiat csoportnak
(2002. június 1.)
Ajánlat:
Nem hiányzik a könyvtárából?
Solomon, Muriel: Nehéz főnökök, nehéz kollégák