A szerző emlékeztet arra, hogy az OMV csak részlegesen tudta megvalósítani közép-európai stratégiáját, amennyiben tíz évvel a kezdeti megjelenés után mindenütt ott vannak benzinkútjai a Fekete-tenger és a Bodeni-tó között, ám akvizíciós terveit nem tudta valóra váltani. Csehországban nem tudta megszerezni az Unipetrolt, Szlovákiában a Slovnaftot a magyar Mol szerezte meg, és az OMV nem járt szerencsével a görög Hellenic Petroleumnál sem. Lengyelországban a PKN Orlen privatizálása, részben az ottani, már lezajlott választások miatt, több mint egy éve egy helyben topog.
Az OMV egyetlen eredménye a térségben a Mol mintegy 10 százalékának a megszerzése. Ezt a részt azonban a magyar konszern vezetésével való egyeztetés nélkül vásárolta meg az OMV, ez a magyarokat zavarja, és sokat rontott az együttműködés légkörén, ráadásul az OMV-nek gyakorlatilag nincs beleszólási lehetősége a konszern döntéseibe - írta az osztrák elemző.
Az OMV vezetése nemrég bejelentette, hogy Közép-Európában tovább bővíti jelenleg 516 benzinkútból álló hálózatát, és megduplázza a terjeszkedés ütemét úgy, hogy átlagosan az eddigi egy helyett hetente két új kutat nyit, és ezt a fejlesztést előnyben részesíti a finomítók vásárlásával szemben. A kúthálózat kiépítésével a vásárlókat közelítik meg, ugyanis a kőolajipari konszerneket várhatóan a jövőben itt fenyegeti szűk keresztmetszet - szól az OMV érve.
Kérdés, hogy ez elegendő-e a térségben mutatkozó konszolidációs nyomás kivédéséhez. Az esetleges részesedésektől függetlenül ugyanis nyilvánvalóan az ágazat átszerveződése zajlik a Fekete-tengertől a Baltikumig és Nyugat-Ukrajnától a Bodeni-tóig. A nyomást a finomítók túlkapacitásai mellett a helyi szereplők gyenge anyagi helyzete okozza, és ehhez hozzájárul még, hogy túl sok feldolgozó van viszonylag szűk területen.
Az OMV stratégiai hiányosságai miatt a konszern részvényei az ágazati összehasonlításban alulértékeltek, és ezért átvétel fenyegeti az OMV-t: újra és újra szóba kerül esetleges vásárlóként az ENI olasz kőolaj- és gázipari óriás - a világ hatodik olajmultija, és a bennfentesek kétlik, hogy az OMV-ben 19,6 százalékos részt tartó, Abu Dzabiban székelő IPIC vonakodnék egy vonzó ajánlat láttán - írta a Der Standard elemzője.
Az OMV szerda reggel 88,32 euró volt a bécsi értéktőzsdén, 0,19 százalékkal olcsóbb a keddi zárónál. Szerdán 88,49 eurón nyitott. Ötvenkét héten belül a csúcsa 110,87 euró volt, április elején, a mélypontja 79,99 euró, tavaly októberben. |