Ha az elmúlt egy év történéseit vizsgáljuk, látható, hogy az év első 5-6 hónapjában az autóipar jobban teljesített, mint az ezt megelőző év azonos időszakában. Júliusban azonban erős visszaesést regisztráltak a gazdaságkutatók, aminek országonként eltérő okai voltak.
Olaszországban ekkoriban egymást érték a sztrájkok az előjegyzési irodákban és a közúti szállításban, ami érthetően visszavetette a megrendeléseket. Németországban 11 százalékos visszaesést regisztráltak, amit az új modellek hiányával magyaráztak a szakértők. Nem mellékes az sem, hogy a német fogyasztás eltolódott a használt autók felé. Portugáliában az iparág forgalmának csökkenését elsősorban a kamatlábak növekedése idézte elő (a tendencia tavaly október óta tart). Dániában a romló gazdasági környezet, valamint az autókra kivetett adók emelése vetette vissza a keresletet.
A nagy márkacsoportok eladásai 2001 első felében:
Volkswagen-csoport (VW, Audi, Seat, Skoda) |
1 500 000 |
-2,3 százalék |
PSA-csoport (Citroën, Peugeot) |
1 000 000 |
13 százalék |
General Motors (Opel/Vauxhall, Saab) |
912 000 |
3 százalék |
(forrás: ACEA)
Radikális termeléscsökkenés
A szeptember 11-i terrortámadás pánikot keltett a gazdaságokban (elsősorban az amerikaiban). A vállalatok legnagyobb része a profit csökkenésére már jóval szeptember előtt figyelmeztetett, aztán mégis Oszama bin Ladent és az általa előidézett helyzetet tartották felelősnek a recesszióért. Mindenesetre drasztikusan csökkentek a megrendelések.
A világ autóipara ezért a gyártókapacitás igen jelentős csökkentésére kényszerült: az idei év végéig tervbe vett termeléscsökkenés szerint a vállalatok mintegy 800 ezerrel kevesebb járművet állítanak elő. A piaci szereplők egymás után döntöttek a termelési kvóták csökkentéséről, hogy elhárítsák az iparág egészét 2002-ben fenyegető recessziót.
Elemzők számításai szerint a negyedik pénzügyi negyedévben mintegy 80 ezer munkahely szűnik meg az iparágban. Az európai, meghatározó autógyártók, a Renault, a Volkswagen és a Fiat októberben csaknem 60 ezer járművel fogta vissza a termelést. Az amerikai "nagy hármas", a General Motors, a Ford és a Daimler-Chrysler 196 ezer járművel gyárt kevesebbet az utolsó három hónapban (ebből a Ford egyedül 120 ezerrel). A DRI-Wefa nemzetközi kutatócsoport a világ járműipari termelésének 4 százalékos csökkenésére számít idén.
Harc a recesszió ellen
A recessziótól való félelem radikális, addig nem látott lépésekre kényszerítette a világ vezetőit. Az Egyesült Államokban például a három legnagyobb autógyár kamatmentes hitelekkel próbálta élénkíteni az amerikai autópiacot. A lépés eredményeképpen az amerikai autópiac eladási mutatói októbertől javulni kezdtek, a terrortámadást követő sokk mérséklődni látszik.
Fogyasztásösztönzés az Egyesült Államokban:
A három legnagyobb autógyártó szeptember 19. és 25. között hirdette meg azt az akciót, melynek során a vásárlók a 3-5 éves futamidejű, kamatmentes hitelkonstrukciók segítségével juthatnak az autógyárak legújabb típusaihoz. Az akció október végéig tartott, ugyanis több iparági szakértő nehezményezte, hogy a vállalatok sokat költenek az akciókra, ahelyett hogy termelésüket csökkentenék. |
Az Egyesült Államok novemberben nyilvánosságra hozott adata a kiskereskedelmi forgalomról igazolta e lépések, akciók létjogosultságát. Októberben 7,1 százalékkal növekedett a forgalom, amit szinte teljes egészében az autóeladások húztak felfelé. A lakossági gépjármű-értékesítés ugyanis rekord havi mértékben, 26,4 százalékkal emelkedett októberben.
Ugyanekkor Európában az Európai Központi Bank (ECB) a terrortámadások óta két alkalommal, összesen száz bázisponttal csökkentette irányadó kamatát (a Fed ugyanezen időszak alatt háromszor tette ugyanezt), a gazdaság ösztönzésének céljából.
Részben ennek hatásaként, a nyugat-európai autóeladások is emelkedni kezdtek. Októberben 1 205 924 darab autó talált gazdára a régióban, ami 8,3 százalékos növekedésnek felel meg a tavaly októberi adatokhoz képest. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a kiugró növekedés oka elsősorban a kamatcsökkentés és a közvélemény aggodalmai az eurókészpénz januári bevezetése előtt.
Japán csoda
A japán ipar erős teljesítményromlására engednek következtetni a szeptemberig tartó pénzügyi félév adatai. A bankközi, irányadó kamatláb ma Japánban gyakorlatilag zéró, a reálkamat 2 százalék körüli. A nagy japán cégek profitcsökkenése a tavalyi év hasonló időszakához képest 44,2 százalék a csökkenő világpiaci kereslet miatt. Ráadásul ugyanezen cégek becslése a következő félévre 51,8 százalékos nettó profitcsökkentést mutat.
A legsúlyosabb veszteségeket az elektronikai szektorban és az információtechnológiában érdekelt vállalatok szenvedték el. A precíziós gépgyártás eredménye például az előző év azonos időszakához képest 94,7 százalékot romlott. A légi közlekedésben 66,1, a textiliparban 31,9 százalékos volt a profitcsökkenés.
Az egyetlen pozitív kivétel az autógyártás, ahol többek között a Honda és a Toyota 87 százalékos nyereséget ért el. Elemzői vélekedések szerint a gazdaság egyéb szektoraihoz mérten hatalmas siker oka a két cég radikális átszervezése és agresszív exportpolitikája volt.
Magyarországon is él a trend
Hazánkban szeptember végéig 11,1 százalékkal adtak el több autót, mint az előző év azonos időszakában. A növekedés folyamatosnak tekinthető, a teljes évre 12 százalékos prognózist ad a GkI Gazdaságkutató Rt.
A Suzuki és a főbb autóimportőrök éves növekedése:
Éves növekedés |
Piaci részesedés idén | |
Suzuki |
4,1 százalék |
19,8 százalék |
Opel |
8,8 százalék |
18,5 százalék |
Renault |
58,2 százalék |
13,5 százalék |
Volkswagen |
38,2 százalék |
12,2 százalék |
Autóimportőrök együttesen |
12,9 százalék |
80,2 százalék |
A fenti táblázatból kitűnik, hogy a hazai autópiac növekedése nem állt meg, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy növekedésének üteme jelentős mértékben csökkent (tavaly 34 százalék volt). A magyar piac speciálisnak tekinthető - mondta el az Üzleti Negyed érdeklődésére Skultéti László, a GkI munkatársa. A szlovén piacon például az egy főre jutó eladások száma háromszor annyi, mint hazánkban. A magyar autópark ráadásul hihetetlenül öreg - az autók átlagéletkora 13 év. Évente 130-150 ezer autót adnak el a forgalmazók, ami a jelenleg 2 milliós gépkocsiparkot növeli. A hazai autóiparban tehát van növekedési potenciál.
A GkI szakértője 2002-re az iparág további növekedését jósolja, bár hozzátette, ha a GDP-növekedés üteme valóban lelassul, ha a hazai bérdinamika csökken, vagy ha a forintot nagyon leértékelik (ezt a szakértő nem tartja valószínűnek), akkor nem várható drasztikus növekedés.
Skultéti elmondta: a hazai autóiparág növekedését három tényező támasztja alá. A háztartások jövedelemnövekedése (ami választások előtt szokványosan be szokott következni), az infláció (az egész évben tartó csökkenés után Járai Zsigmond jegybankelnök szerint a decemberi prognózis 7,2 százalék) és a kamatok mérséklődése, valamint az autóárak kedvező alakulása (már az idei árak is alacsonyabbak, mint a tavalyiak: a szektor árai 0,1 százalékkal csökkentek 2000-hez képest).
Az autóipar a trenddel szemben - alternatíva vagy iparág-specifikum?
A már felsorolt, lehetséges okokon kívül (kamatcsökkentések, kamatmentes hitelek, valutaváltástól való félelem, esetlegesen az adott cég eredményes exportpolitikája és vezetése) egyéb általános okai is lehetnek annak a furcsa jelenségnek, hogy a recesszióval küzdő fejlődő országokban az autóipar - széllel szemben - pozitív eredményeket tud felmutatni.
Az autóeladásokat lehetségesen azért nem érinti a recesszió, mert az iparágban speciális törvények érvényesülnek. A fogyasztók a nagyobb döntéseket - mint az autóvásárlás - nem a világgazdasági helyzethez igazítják - mondta el az Üzleti Negyednek Somai Miklós, a Világgazdasági Kutató Intézet szakértője.
Az autópiacot az is jelentősen befolyásolja, hogy az adott időszakban a cégek jöttek-e ki új modellekkel, és ha igen, úgy ezek a modellek az alsó, alsó-közép kategóriához tartoznak-e (ebben az esetben jellemzően fellendül a kereslet), vagy esetleg a felsőhöz - tette még hozzá a szakértő.
Az idén debütáló alsókategóriás típusok
Az idei frankfurti autókiállításon az alsó kategóriáé volt a főszerep. Szériagyártású újdonságok voltak: VW Polo 4. generációja, a harmadik Ford Fiesta, Citroën C3 és a Honda Jazz. Koncepcióautóként bemutatták az új Micrára hasonlító Nissan mm.e-t. Szériaközeli tanulmány a Dawoo Kalos (kisautóknál nagyobb, alsóközép-kategóriánál kisebb). A Smart Tridion 4, mely a bő két év múlva debütáló négyajtós Smartra hasonlít. Végül a Toyota ES3 2,7 litert fogyasztó kisautó-tanulmány, aminek magvalósulása még bizonytalan. A Toyota Corolla a legfontosabb alsó középkategóriás újdonság és a Mercedes Vaneo egyterű gépkocsi. Továbbá modellfrissítést hajtottak végre a Ford Focuson. |
/forrás: vezess.hu - az [origo] autós oldala/
Lehetséges az is - válaszolt a fenti kérdésre Skultéti László -, hogy az autóipar szárnyalása mögött a légi közlekedés drasztikus visszaesése rejlik. Az emberek a szeptember 11-i események következtében félnek repülni. A repüléssel szemben pedig alternatívát nyújthat a személygépkocsi.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Autó
(az Üzleti Negyed rovata)