A GKI Gazdaságkutató Rt. becslése szerint 2001-ben az online áruházak teljes forgalma 3-3,5 milliárd forint között mozgott, amelynek 64 százalékát a lakossági, 26 százalékát a vállalati és 10 százalékát az intézményi vásárlások tették ki.
A következő 12 hónapban az online áruházak 74 százaléka tervezi, hogy bővíti termékskáláját, 54 százaléka új termékkategóriák felvételét irányozza elő. A hagyományos áruházakkal szemben az online áruházak esetében jelentősebb kiadások nélkül végrehajtható a termékpaletta bővítése, ám a széles kínálat könnyen a navigálás, a vásárlás és a kiszolgálás folyamatának megnehezítéséhez vezet - áll az elemzésben.
Az interneten keresztül történő értékesítésben rejlő költségcsökkentő előnyök a vásárló számára árkedvezményt jelentenek, a kapott válaszok alapján az online áruházak 60 százaléka nyújt árkedvezményt vásárlói számára.
A GKI és a Westel felmérése szerint a vásárlók körében a legnépszerűbb fizetési megoldás a postai utánvétel. Ennek oka, hogy a vásárló először szeretné azt látni, amiért kiadja pénzét. A vásárlók egynegyede él az átutalás lehetőségével, míg 6 százalék az online fizetéssel egyenlíti ki számláját.
A magyarországi online áruházainak közel fele a saját alkalmazottaival szállítja ki a megrendelt terméket, ám a kiszállításban jelentős szerepet játszik a Magyar Posta és más kézbesítő szolgálat is. Az utóbbi két lehetőséggel az online áruházak mintegy 60 százaléka él.
Jelen pillanatban a vásárlók ellenérzései, az alacsony internet-penetráció, az áruházak tőkehiánya, a kedvezőtlen fizetési feltételek azok, amelyek jelentősen akadályozzák az online áruházak működését. Emellett az általános költségek, és a reklámkiadások növekedése, a vásárlások újszerűsége, a szakemberek magas költsége, az infrastrukturális tényezők azok, amelyek befolyásolják vagy meghatározzák az áruházak életképességét.
A válaszadók várakozásai alapján 12 hónap múlva a tőkehiány, az alacsony internet-penetráció, a szakemberek magas költsége fogja jelentősen befolyásolni az áruházak versenyképességét.
A jelenlegi helyzet és a jövőbeli várakozások összehasonlítása alapján az felmérés készítői megállapítják, hogy az online áruházakkal kapcsolatos várakozások pozitívak. A válaszadók egyrészt a verseny erősödésére, másrészt az általános költségek, illetve a szakemberek költségeinek növekedésére számítanak.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: