A Magyar Online Montior című felmérés adatai szerint az idei első negyedévben megduplázódott az interneten vásárlók száma. A kutatás feltárta, hogy az internetezők közül 200-250 ezren terveznek vásárlást a neten, a 75 ezer fős jelenlegi vásárlótáborhoz képest, mondta a Netsurvey igazgatója, Bokker Sándor.
Az e-kereskedelem sajtossága, hogy a vevőkör kétharmada férfi, és csak egyharmada nő. Hasonlóan többséget alkotnak a férfiak azok között, akik tervezik, hogy elkezdenek vásárolni a neten, áll a felmérésben.
Az e-vásárlásban a legnagyobb arányt, 46 százalékot képviseli a 3-10 ezer forint közötti érték, majd szinte egyforma rész jut a 10 ezer forint fölötti, továbbá a 3 ezer forint alatti értékre. Életkor szerint a 18-29 évesek a leggyakoribb internetes vásárlók, míg a másik nagy csoportot a 30-49 évesek alkotják. Az tervezői között még inkább felülreprezentáltak a 18-29 évesek, és ebből a szempontból a 30-39 évesek már megelőzik a 40-49 éveseket.
Foglalkozás alapján a vállalkozók és vezetők adják az internetes vásárlók egynegyedét, majd a szellemi tevékenységet végzők következnek. A vásárlást tervezők legnagyobb csoportját a tanulók alkotják. Az internetezők lakóhelyének típusa szerint a vásárlók aránya összefügg azzal, hogy Budapesten, megyeszékhelyen, városban vagy községben laknak: a nagyobb helységek lakói között jóval nagyobb a neten már vásároltak aránya, mint a kisebbekben. Ettől eltérően azonban a vásárlást tervezőknél már kiegyenlítettebbek az arányok. A kutatók szerint a községekben és kisebb vidéki városokban élő internetezők is előbb-utóbb bekapcsolódnak az e-kereskedelembe.
Legtöbben könyvről és CD-ről szereznek be információt, utána az utazás, majd a banki, pénzügyi szolgáltatás, továbbá az autó, lakás és ingatlan következik. A különböző árucikkek közül egyaránt 40 ezernél többen vettek már könyvet, illetve CD-t. Tízezer fölött van azoknak a száma, akik hardvert, ételt, szórakoztató elektronikai készüléket vagy felhasználói programot vásároltak a világhálón. Fizetésnél legelterjedtebb az utánvét, a vásárlások háromnegyedének ellenértékét így fizetik ki.
Az interneten legalább egyszer valamit vásároltak megoszlása életkor szerint, a válaszadók százalékában.
Válaszadó jellemzője |
15-17 éves |
18-29 éves |
30-39 éves |
40-49 éves |
50 éves és idősebb |
Vásárolt már |
6 |
36 |
25 |
20 |
4 |
Tervezi a vásárlást |
11 |
40 |
20 |
15 |
5 |
Heavy user (hetenként többször interntező) |
15 |
38 |
17 |
17 |
7 |
Alkalmanként internetező |
18 |
31 |
15 |
15 |
6 |
Hozzáféréssel rendelkező |
18 |
28 |
14 |
17 |
12 |
Teljes népesség |
4 |
12 |
12 |
20 |
42 |
(Forrás: Magyar Online Monitor)
A kutatás kitér arra is, hogy mi tartotta vissza azt, aki még nem próbált meg interneten vásárolni: a válaszadók egyharmadánál a bizalom, 5-5 százalékánál pedig az újító kedv, illetve az internethez való hozzáférés lehetősége hiányzik.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Nem hiányzik a könyvtárából?
E-business - Stratégia vállalati felsővezetőknek